Fins al 30 juny, a la Rambla de l’Aeroport entre les terminals B i C

L’aeroport de barcelona acull l’exposició “el sector aeroespacial a catalunya: ahir i avui”, impulsada pel cidem

El sector aeroespacial va facturar a Catalunya 105 milions d’euros al 2004, i es consolida com un dels motors claus del progrés econòmic

L’aeroport de Barcelona acull, fins el 30 de juny, l’exposició “El sector aeroespacial a Catalunya: ahir i avui”. La  mostra, impulsada pel Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM) del Departament de Treball i Indústria, s’exhibeix a la rambla de l’aeroport entre les terminals B i C.

En el centenari de l’aviació, aquesta exposició pretén contribuir a fer una reflexió sobre l’evolució del sector aeroespacial a Catalunya, i  permetre renovar la il.lusió i l’aposta per un sector clau per al desenvolupament econòmic del país. 

De fet, Catalunya va tenir en les primeres dècades del segle XX un paper fonamental en el desenvolupament de l’aeronàutica a Espanya amb la consolidació de diferents fàbriques de motors d’avions que van ser una referència internacional.

L’exposició coincideix amb la recent constitució de la Fundació Privada – Centre Tecnològic per  a la Indústria Aeronàutica i de l’Espai impulsada pel CIDEM amb l’objectiu de potenciar la competitivitat de la indústria aeronàutica i de l’espai a Catalunya.

L’exposició “ El sector aeroespacial a Catalunya: ahir i avui” es divideix en quatre mòduls temàtics: L’aviació a Catalunya; Les empreses i la indústria aeronàutica i de l’espai; Els agents dinamitzadors; i la Universitat i la Rercerca i Desenvolupament.

La mostra, desprès de ser exhibida a Madrid i al Museu de la Ciència de Terrassa, s’exposa a l’aeroport de Barcelona amb la voluntat d’arribar als usuaris, que, en el període de gener a abril d’enguany, van ser prop de vuit milions.

Un sector emergent a Catalunya

El sector aeroespacial ha experimentat un gran creixement en els darrers anys a Catalunya gràcies a l’augment d’ocupació d’alta qualificació, l’aposta en activitats de recerca i desenvolupament i a les elevades taxes de productivitat.

L’any passat, aquest sector va facturar al voltant de 105 milions d’euros a Catalunya, comunitat que acull el 22% de les empreses d’aeronàutica i de l’espai a l’Estat espanyol. L’ocupació en aquestes empreses especialitzades ha crescut un 22% l’any passat.

Per aquest any, les comandes previstes per aquestes empreses arriben als 78 milions d’euros, quantitat que avalen les bones perspectives de futur per aquest sector empresarial a Catalunya.

D’altra banda, la implicació de les empreses catalanes del sector aeroespacial en projectes com el de l’Airbus 380, un avió de pasatgers de més de 550 places, que començarà a volar l’any 2006, permetrà afrontar amb èxit altres reptes com, per exemple, el llançament de l’A400 ( en què la indústria aeroespacial espanyola hi participa amb un 14% del pressupost del projecte), el sistema de navegació per satèl.lit GALILEO ( alternativa al GPS americà) i el pròxim avió comercial de Boeing, el 7E7.

BAIE, l’aposta de futur de Catalunya en el sector aeronàutic

El Departament de Treball i Indústria de la Generalitat, a través del CIDEM, el Govern Central i l’Ajuntament de Barcelona van crear l’any 2000 l’Associació Barcelona Aeronàutica i de l’Espai (BAIE) amb l’objectiu d’aprofitar el bon moment del sector per impulsar-ne el seu desenvolupament i convertir Catalunya en un dels pols aeroespacials del futur. En l’actualitat, aquesta entitat agrupa 93 associats, 61 dels quals són empreses i 12 universitats, centres de formació i centres de Recerca i Desenvolupament.

La posada en marxa d’aquesta associació ha permès convertir Catalunya en la comunitat autònoma que més empreses noves ha estat capaç de posicionar en els grans projectes aeroespacials europeus els últims tres anys.