La mediació del Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) va permetre durant l’any 2006 evitar un total de 34 vagues, que afectaven 35 empreses i 6.235 treballadors. La realització d’aquestes vagues hauria suposat la pèrdua de 86.152 hores de treball i un cost econòmic de 1.072.592,4 euros com a mínim, ja que no es computa la pèrdua d’hores que haurien suposat les set vagues indefinides desconvocades.

El TLC va mitjançar l’any passat en 64 conflictes laborals amb vaga, de les quals es van desconvocar un 53% (les 34 esmentades), mentre que en el 47% restant dels casos no es va poder evitar l’aturada (30 vagues).

Un 10% més de procediments

En conjunt l’any passat el TLC va tramitar 868 procediments, un 10,4% més que els duts a terme el 2005. Aquests procediments afectaven un total de 3.707 empreses (un 118% més que al 2005) i 202.663 treballadors i treballadores (un 71,4% més que l’any anterior).

Aquests increments no reflecteixen, però, un augment de la conflictivitat laboral, sinó la consolidació del TLC com un sistema eficaç per resoldre de manera extrajudicial els conflictes laborals, gràcies a la tasca de conciliació i arbitratge que duen a terme els representants sindicals i empresarials. Això permet evitar els elevats costos econòmics i la lentitud que sovint implica portar els problemes laborals per la via judicial.

Del total dels procediments tractats el 2006, el 95,16% han correspost al tràmit de conciliació, sistema en què les parts intenten assolir un pacte. De les 699 conciliacions que s’han fet efectives, el 56% (390) han finalitzat amb acord.

Pel que fa a la tipologia dels procediments presentats al TLC l’any passat, un 19,56% feia referència a qüestions salarials, un 18,34% a conflictes relatius a la jornada, el calendari laboral o les vacances, un 9,45% a conflictes en la negociació col·lectiva, un 7,01% a incompliment de convenis.

El sector del metall va ser el que va plantejar més procediments, un 30,88% del total, seguit de la sanitat (11,75%), el transport (10,02%), el sector químic (9,10%) i la neteja (6,91%).

Catalunya és l’autonomia que més empra l’arbitratge en els conflictes

D’altra banda, un 4,84% dels procediments (42 en total) s’han solucionat mitjançant l’arbitratge, és a dir, amb el sotmetiment voluntari de les parts en conflicte a la decisió de l’arbitre -designat de comú acord per les parts-.

El Tribunal Laboral de Catalunya és l’organisme d’aquest tipus de tot l’estat que més arbitratges fa anualment, gràcies a que les empreses i els sindicats catalans veuen en aquest instrument una altra manera d’evitar complexes processos judicials.

Treball impulsa el TLC el 2006 amb dues noves seus

A banda de l’increment d’activitat registrat el 2006, l’any passat el TLC ha estrenat una nova seu a Barcelona, amb un nou local de 600 metres quadrats i 7 sales per poder celebrar diversos actes de conciliació i arbitratge de forma simultània.

D’altra banda, a mitjans de novembre el TLC va obrir la seva primera seu a Girona, amb 240 metres quadrats i 4 sales per fer conciliacions. Aquest ha estat un pas més en el procés de descentralització d’aquest organisme, que al desembre de 2004 va obrir també una seu a Lleida.

Actualment el TLC compta amb un total de 201 conciliadors i mediadors, 41 àrbitres i 32 tècnics, designats per Foment del Treball, UGT, CCOO i USOC. A més, el TLC compta amb tres comissions tècniques –d’organització del treball, economia i seguretat i salut laboral-, que durant l’any passat han efectuat 50 informes.

Aquests informes tècnics serveixen per resoldre conflictes motivats per la falta d’acord en relació a fets objectius. Així, pel que fa al càlcul de mètodes i temps, un informe pot servir per determinar quin és el temps necessari per fabricar una peça o un producte sencer a una indústria. Aquesta dada és molt rellevant a l’hora de determinar on s’han de fixar els barems que permetran als treballadors percebre un complement per productivitat.

Altres exemples d’informe tècnic són els centrats en les valoracions professionals –determinar les categories professionals dels treballadors-, o els que es fan per determinar si una empresa té o no pèrdues i per tant si és preceptiu aplicar l’increment salarial que preveu un conveni de sector.

Més de 7.000 procediments en prop de 15 anys

El 12 de maig de 1992 el TLC va entrar en servei, mesos després de la signatura de l’Acord Interprofessional de Catalunya (AIC) entre la patronal Foment del Treball i els sindicats Comissions Obreres (CCOO) i Unió General de Treballadors (UGT). En els seus gairebé 15 anys de funcionament el TLC ha tramitat 7.050 procediments, en els quals hi estaven implicats 2.003.473 treballadors de 128.947 empreses.

Divendres, 19 de gener de 2007