El Departament de Treball i Indústria confia que el dictamen del Consell Consultiu sobre el projecte de llei de Seguretat Industrial no suposarà una modificació substancial del text, malgrat el recurs que davant aquest organisme ha interposat el grup de Convergència i Unió (CiU).
El projecte de llei de Seguretat Industrial hauria d’aprovar-se en el ple del Parlament del dijous 20 d’abril després de gairebé deu mesos de tramitació. El Departament de Treball i Indústria considera que l’actitud de CiU és tan sols una maniobra dilatòria contradictòria amb el desenvolupament de l’activitat de la Comissió parlamentària que va treballar en el text, doncs aquest grup ha negociat fins ara totes i cadascuna de les esmenes al projecte.
Aquest projecte és el resultat del màxim aprofitament de les capacitats d’autogovern, essent també coherent amb la recent sentència del Tribunal Constitucional que va deixar sense efecte les mesures regulatòries aprovades quan governava el Partit Popular. El Govern de CiU va prorrogar per vuit anys les concessions vigents l’any 2003.
Aquesta pròrroga –que en realitat deuria fer-se l’any 2006, que és quan finalitzaven les concessions- va ser anul·lada per l’actual Govern de la Generalitat en agost de l’any 2004, després de diversos informes jurídics que qüestionaven la correcció de la seva tramitació, entre ells els informes del propi Consell Consultiu.
Fins ara, les inspeccions industrials (tant de vehicles com d’aparells de pressió, aparells elevadors o d’emmagatzematge de productes químics) es regien per un model de concessió i estaven tancades a tan sols dos operadors per vehicles i dos operadors per a la resta d’inspeccions industrials. Amb el nou model, es passa del règim de concessió a un règim d’autorització condicionada al compliment dels requisits de qualitat i capacitat de gestió.
Així, la Generalitat exigirà no tan sols un alt nivell de qualitat per prestar els serveis d’inspecció, sinó la formació contínua del personal, la subrogació dels treballadors de les empreses que prestaven serveis fins ara, una quota màxima d’estacions de servei d’ITV per operador, un equilibri territorial amb un Pla Territorial de Noves Estacions i un sever règim d’incompatibilitats per assegurar la independència dels operadors. L’obertura del mercat, doncs, significa un augment de competència però sense que vagi en detriment de la seguretat de vehicles i instal·lacions, és a dir, en detriment dels interessos de les persones.
Dimarts, 18 d’abril de 2006