- El pla Qualifica’t també permetrà validar l’experiència laboral adquirida
- L’objectiu és donar formació a les persones desocupades o en risc de desocupació
- La iniciativa suposa la participació de 60 Instituts d’Educació Secundària
- El pla, que es posarà en marxa el setembre, ja està fent els primers passos en alguns centres com l’IES Montilivi, que avui ha visitat el conseller d’Educació, Ernest Maragall
A partir del proper mes de setembre es posa en marxa el pla Qualifica’t adreçat a millorar la situació formativa d’aquelles persones desocupades o en risc de desocupació a Catalunya. El pla, en què hi col·labora el Servei d’Ocupació de Catalunya mitjançant els serveis d’orientació de les Oficines de Treball, suposa donar formació a aquest sector de població per tal que disposi de més eines amb les quals afrontar la crisi econòmica i l’atur.
Les actuacions del Departament d’Educació tenen dos eixos principals: la formació i la validació. D’una banda, es fomentarà la formació a través dels cicles de formació professional i d’altra banda es validarà la formació i l’experiència laboral que aquella persona pugi haver assolit al llarg de la seva vida.
La principal novetat d’aquesta iniciativa és que fins ara les persones desocupades podran rebre una formació adreçada específicament a l’ocupació, i alhora, accedir a la formació reglada –fet que suposarà que disposin d’una preparació més àmplia i complerta-.
El Qualifica’t pot afectar en una primera fase a més de 6.000 persones que podran fer la formació en uns 60 Instituts d’Educació Secundària repartits arreu del territori. De fet, ja s’està provant de forma experimental en 10 centres catalans com l’IES Montilivi de Girona, que avui ha visitat el conseller d’Educació, Ernest Maragall.
Formació i validació
El pla Qualifica’t té tres eixos principals: la formació, la validació de la formació i la validació de l’experiència laboral.
Pel que fa a la formació, el pla permetrà a les persones en atur o en risc de desocupació cursar una unitat formativa d’FP –el que equivaldria a una assignatura- en algun dels instituts que decideixin adherir-se al pla. Cal distingir aquí dos tipus de formació: la individual –on és la persona que la que decideix cursar una unitat formativa- i la grupal –formant part de la demanda d’una empresa o entitat-. La durada del curs variarà entre les 30 i les 60 hores lectives.
La formació individual és d’especial rellevància ja que permetrà a les persones que estan fora del sistema educatiu poder formar-se amb ofertes adaptades a les seves circumstàncies sociolaborals.
El segon dels eixos fa referència a la validació de la formació. És a dir, moltes persones reben formació continuada i el Qualifica’t els permetrà ara validar la formació segons els criteris del Departament d’Educació. En aquest cas, s’articularà a través d’un conveni entre l’entitat promotora i el departament per tal que la formació rebuda es correspongui de forma oficial.
Finalment, el pla facilitarà validar l’experiència laboral de les persones. Moltes d’elles porten anys exercint una feina i ara podran convalidar part d’aquesta activitat professional.
Els centres seran qui decidiran adherir-se al pla i oferir aquesta formació i validació per a les persones adultes. Per tant, els 60 instituts que s’estima que hi participaran oferiran validació i formació de qualsevol dels cicles formatius de què disposen. De fet, hi ha sectors especialment emergents com són l’atenció a les persones i a la llar, l’educació, les energies renovables o les tecnologies de la informació i la comunicació que en un futur poden crear milers de llocs de treball. L’estimació és que el creixement de sectors com aquests suposarà la creació de 97.000 llocs de treball.
Fase pilot experimental
Mentre es configura la xarxa d’instituts que oferiran els serveis de formació i validació previstos al pla Qualifica’t, a diversos centres de formació professional ja s’han iniciat les primeres proves pilot. Les persones que reben la formació en aquests instituts estan cursant unitats formatives de diferents títols de formació professional.
Un d’aquests centres que participen en la fase pilot experimental és l’IES Montilivi de Girona, que aquest matí ha visitat el conseller d’Educació, Ernest Maragall. En aquest centre s’imparteix un cicle d’educació infantil on hi participen 15 persones d’entre 40 i 45 anys, i pel proper juliol n’impartiran un altre d’embelliment de superfícies.
25 de juny de 2009



