El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha visitat aquest matí el CEIP Folch i Torres i l’IES Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat. Ambdós són centres que destaquen pels bons resultats que obtenen a l’hora d’aplicar les tècniques d’escola inclusiva per tal d’integrar els alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) en tant que discapacitats.
El CEIP Folch i Torres té 435 alumnes. D’ells, 24 són nens amb diferents graus de discapacitat, distribuits entre totes les aules de manera que a cada grup estudien dos d’aquests alumnes. A més, altres cinc alumnes amb una discapacitat més severa estan escolaritzats a la Unitat de Suports a l’Educació Especial.
La Comissió d’Atenció a la Diversitat del centre té un paper preponderant, de manera que les seves indicacions són bàsiques a l’hora de organitzar activitats dins l’aula, així com d’estructurar les diferents assignatures o el treball a fer durant la sisena hora diària.
Aquesta manera d’organitzar-se ha permès que en moltes de les classes siguin dos els professors que atenen el conjunt d’escolars d’una classe.
L’objectiu és que l’atenció als alumnes discapacitats es faci dins l’aula sempre que es pugui i amb els mateixos exercicis que treballen la resta d’alumnes. D’aquesta manera, per exemple, el centre promou activitats que permetin establir diferents graus d’exigència per a cada alumne i que els permeti a la vegada autoevaluar-se.
Aquesta metodologia ha portat a la clara millora de resultats dels alumnes amb necessitats educatives especials i també a la millora de resultats de la resta de nens.
Educació secundària
Una altra de les característiques del CEIP Folch i Torres, juntament amb l’IES Joanot Martorell és la feina que s’ha fet per assegurar la continuitat de la feina feta a la USEE d’educació primària en relació amb la USEE d’educació secundària.
Això ha portat a un increment de la taxa d’escolarització dels alumnes discapacitats a la secundària. Actualment, la USEE de l’IES Joanot Martorell escolaritza 8 alumnes amb necessitats educatives especials que es corresponen amb discapacitats. De la mateixa manera, està creixent el nombre d’alumnes amb NEE menys severes que estudien a les classes ordinàries.
D’igual manera, la coordinació de les dues Unitats de Suports a l’Educació Especial de primària i de secundària ha facilitat també un canvi en la manera d’organitzar les classe a l’Institut d’educació secundària, el que ha portat a què algunes de les aules comptin amb dos professors per atendre els alumnes d’un sol grup.
L’IES Joanot Martorell es va crear al 1970 i actualment escolaritza 471 alumnes. D’ells, el 34,25% són estrangers.



