
El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, inaugura avui, a les 19:30 hores, l’exposició Viladecans. Símptomes i Malalties 2006 - Patrimoni i Memòria 2007, al Palau Moja de Barcelona. També assistiran a l’acte les comissàries de l’exposició, Conxita Oliver i Fina Duran, i l’artista Joan Pere Viladecans.
L’exposició presenta les dues darreres sèries que ha produït Joan Pere Viladecans, Símptomes i Malalties (2006) i Patrimoni i Memòria (2007), que tenen en comú la reflexió al voltant de la temporalitat i l’essència humana: la primera ens apropa a la problemàtica de la malaltia i la mort des d’una mirada més científica; mentre que la segona ho fa des d’un punt de vista més existencial.
En aquestes obres, Joan Pere Viladecans segueix el camí iniciat amb la sèrie Una història natural (1997), on l’artista donava les bases perquè cada espectador interpretés segons les seves pròpies claus i experiències.
Contingut de la mostra
La sèrie Símptomes i Malalties està formada per vint obres, totes del mateix format (80 x 65 cm), realitzades amb tècniques diferents. La idea de l’artista és crear, mitjançant textures i qualitats pictòriques diverses, un repertori d’imatges ideogràfiques que indaguin en les qüestions primordials del cicle vital.
La sèrie Patrimoni i Memòria consisteix en setze obres de 130 x 100 cm que, a través d’un seguit de simbologies, reflexionen sobre la condició efímera i la memòria col·lectiva.
Ambdues sèries reflecteixen qüestions contemporànies i plantegen el conflicte de la temporalitat. En la primera d’elles es refereix a l’home des de la seva condició efímera i en l’altra indaga en l’essència de la memòria com a patrimoni vital.
Trajectòria de l’artista
Segons les comissàries de l’exposició, Conxita Oliver i Fina Duran, Joan Pere Viladecans (Barcelona, l948) és un dels artistes catalans amb més pes en el panorama actual, un dels més reconeguts a nivell internacional i un dels creadors del nostre país que compta amb més encàrrecs públics i privats.
Des dels anys vuitanta ha reflexionat sobre diversos eixos de les tensions contemporànies com la natura, la vida urbana, l’ecologia i les noves tecnologies o altres inherents a la condició humana, com la raó i l’instin, la passió i el pensament.
Les comissàries destaquen que el llenguatge de Viladecans –que ja ha esdevingut popular per mitjà de diferents elements com cobertes de diaris, llibres, discos, il·lustracions per a poemes, cartells, invitacions, obra gràfica, etc.– s’estructura al voltant de la coexistència en cada quadre de diferents elements com, per exemple, els geomètrics –normalment lligats a la civilització– o les empremtes de vegetals i animals –que acostumen a relacionar-se amb la natura–.
Des dels seus inicis, la base de la seva pràctica ha consistit en traduir en imatges ideogràfiques, plenes de simbolisme, la seva reflexió intel·lectual sobre temes que el preocupen i introduir-les en un espais calculats. Les evocacions a la memòria personal, en una pintura plena d’objectes que el situaven en el llindar de la poesia visual, ha anat deixant pas a un llenguatge més lligat a altres temes com la història natural, en comunió amb la biologia, l’antropologia i la ciència.
Palau Moja
Portaferrissa 1, Barcelona, Tel. 93 316 28 18
Horaris: Obert de dimarts a dissabte d’11 a 20 hores i diumenges i festius d’11 a 15 hores. Dilluns tancat.
Entrada lliure
Servei de premsa
Montse Majench, mmajench@gencat.cat T.93 316 27 80, ext. 8837
Sesi Bergeret, cbergeret@gencat.cat T.93 316 27 80, ext. 8797
Barcelona, 7 de maig de 2008



