Sala de premsa

event_note Nota de premsa

L'Estat traspassa a la Generalitat la seu de la demarcació de Costes de Catalunya

L'Estat ha traspassat a la Generalitat la seu de la demarcació de Costes de Catalunya un cop el Govern n'ha assumit la gestió. D'aquesta manera, es materialitza el procés de traspàs de les competències en gestió de costes i ordenació del litoral previst per l'Estatut.
PTOP
La subdirecció general de Ports i Costes del Departament de Política Territorial i Obres Públiques s’ha començat avui a instal·lar a la seu de la demarcació de Costes. Fins a finals d’any l’edifici serà compartit amb els serveis de l’Estat a l’espera de finalitzar el seu trasllat definitiu. L’edifici es troba situat al Port Olímpic de Barcelona i compta amb una superfície  de 1.800 m2 .
La cessió d’aquest edifici des d’on el Govern exercirà les seves noves competències és un pas més en el traspàs que s’ha desenvolupat aquest últim any. Així, un cop aprovat l’Estatut, el procés de traspàs de les competències en la gestió de les costes s’ha fet en dues fases: la primera va entrar en vigor l’1 de novembre de l’any passat i la segona l’1 d’octubre d‘enguany. Des de llavors, la Generalitat és l’Administració competent en totes les polítiques a aplicar al litoral català, tant d’ordenació i protecció del sistema costaner, com de  la seva gestió i autorització d’usos.

Nou marc competencial a la costa catalana
 
L’Estatut de Catalunya, aprovat el mes de juliol de 2006, estableix que la Generalitat, tot respectant el règim general del domini públic, té les següents competències exclusives: 
  1. L’aprovació de plans territorials que ordenin i regulin l’ús del litoral i de les platges. 
  2. La gestió dels títols d’ocupació i ús del domini públic marítimoterrestre, especialment de les autoritzacions i concessions. 
  3. La regulació i gestió del règim econòmic d’aquest domini públic costaner. 
  4. La planificació i execució de les obres en el litoral que no es considerin d’interès general. 
  5. L’execució de les obres d’interès general en la costa catalana, d’acord amb l’administració de l’Estat.
 Per altra banda, aquesta competència exclusiva implica també que la Generalitat pot establir el règim jurídic de gestió i d’ordenació del litoral.
 
La Constitució determina com a béns de domini públic de titularitat estatal la zona marítimo terrestre (les platges, el mar territorial i els seus recursos naturals).
 
Des de l’any 1981, la Generalitat exerceix competències en matèria de ports, llevat dels de Barcelona i Tarragona, considerats d’interès general. Tanmateix, les competències sobre les instal·lacions marítimes que no complien els requisits tècnics per ser considerats ports (existència d’importants obres d’infraestructura i de protecció, serveis portuaris) va continuar sent de l’Administració central.
 
D’aquesta manera, l’Estat era fins ara el responsable d’autoritzar, gestionar i decidir sobre els clubs de platja, ordenació de fondejos (camps de boies), autoritzacions en el mar territorial de palanques (plataformes per banyistes) i d’altres elements de temporada destinats a donar servei a embarcacions, generalment de petita eslora, que no es trobaven amarrades en ports. També era el responsable de decidir sobre qualsevol tipus d’activitat que s’hagués de desenvolupar en el domini públic marítim terrestre.
PTOP
Plenes competències a la costa
Amb els acords tancats amb el Govern de l’Estat durant el darrer any a través de la Comissió Mixta de Transferències i la Comissió Bilateral, i el traspàs d’aquest edifici, es completa l’assumpció de competències per part de la Generalitat en tot el referent a l’ordenació i gestió del litoral.
 
Les noves competències permeten a la Generalitat adoptar una política transversal, ja que comporta capacitat legislativa, l’aprovació dels instruments que ordenen el litoral, i que sigui la mateixa Generalitat qui autoritzi les activitats a desenvolupar a les platges i al mar al llarg de tot el litoral català.
 
Així, ara és la Generalitat qui ordena i autoritza aquelles activitats i usos que es poden fer a la costa de Catalunya, mentre que fins fa uns mesos era l’Administració de l’Estat la competent.
 
Aquesta capacitat d’autorització abasta des de les actuacions amb impactes importants (instal·lacions d’aqüicultura, per explotació de recursos energètics, ocupacions de les platges per clubs nàutics) fins a les activitats més senzilles com ara autoritzacions per filmacions.
 
Igualment, inclou l’establiment i ordenació de les zones on es poden desenvolupar les activitats dels banyistes i l’oci, les instal·lacions de pantalans o camps de boies al mar, entre d’altres.
 
La Generalitat també decidirà sobre la implantació dels serveis de la nàutica, de restaurants i guinguetes a les platges o passeigs marítims, els actes (com ara activitats esportives o fires)  que es desenvolupin a la platja.
 
Per altra banda, la Generalitat en tant que titular de la competència per autoritzar totes aquestes activitats, ho serà també de la inspecció i, en el cas que sigui necessari, de sancionar.
 
Comissió per acordar inversions
 
L’acord també preveu com un element destacat, la creació d’una comissió entre l’Estat i la Generalitat per a definir el programa d’inversions d’interès general que l’Estat desenvoluparà a Catalunya i per consensuar les obres que s’hagin d’incorporar en els pressupostos generals de l’Estat en cada exercici.
 
Per a desenvolupar el conjunt dels traspassos s’ha acordat els recursos humans i materials per gestionar amb eficàcia totes aquestes noves competències. Els recursos humans i materials que s’incorporen al traspàs es poden avaluar amb el 50% dels recursos que fins ara destinava l’Estat a Catalunya, a més de la cessió de la seu dels serveis de Costes de Catalunya que ara s’ha incorporat a la Generalitat per al desenvolupament de les noves competències.
 
 
6 d’octubre de 2008
 
2
Imatges
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia