Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El curs 2009-2010 la Llei d'educació modernitza l'educació i reforça l'equitat i l'excelolència

Primera convocatòria (per valor d'1 milió d'euros) de beques de bon rendiment per a l'alumnat que acaba l'ESO i vol continuar estudiant

Curs de preparació per a l'aplicació del nou calendari escolar

L'autonomia i la direcció de centres, primers objectius del desplegament de la Llei d'educació

La prova d'avaluació de primària es durà a terme els dies 5 i 6 de maig; a més de català, castellà i matemàtiques, s'avaluarà la tercera llengua

Dotze de les divuit zones educatives ja tenen aprovat el projecte concret

Aposta per la formació professional i ampliació de les vies d'accés a la titulació mitjançant l'FP.CAT, el "Qualifica't" i l'oferta de l'Institut Obert de Catalunya
2010/10/29/10/10/10eafc3c-f07b-4dd6-ada7-aaef17777b1e.flv
Desplegament del Pla d’acció de l’escola inclusiva 2008-2015 mitjançant l’augment de les unitats de suport a l’educació especial (USEE)

Sis mil persones en atur o en risc d’atur podran validar la formació laboral estudiant en 60 IES d’arreu del país

Increment de les beques de menjador per a 30.000 famílies més

625 centres tenen un pla d’autonomia de centre, amb objectius d’equitat i excel·lència, i disposen de recursos addicionals per dur-lo a terme

 Deu universitats catalanes imparteixen el nou màster de professorat de secundària que ofereix fins a 20 especialitats diferents d’ESO, batxillerat i FP i 500 hores de pràctiques

El 14 de setembre s’inicia el curs escolar 2009-2010 per a 1.204.040 alumnes, el nombre més alt dels últims disset anys, 104 centres nous amb capacitat per a 32.000 places i 62.975 docents, dels quals, només l’11 per cent són interins, cosa que reforça l’estabilitat de la plantilla.
 
Aquest curs serà el primer de la Llei d’educació de Catalunya, aprovada l'1 de juliol pel Parlament de Catalunya amb un ampli consens dels grups parlamentaris. La Llei d’educació empara, d'una banda, les actuacions que el Departament d’Educació durà a terme aquest any per modernitzar el sistema educatiu de Catalunya, i, de l'altra, fomenta les mesures d’equitat i excel·lència.
 
Novetats
 
El Departament d’Educació posa en marxa el Projecte 1:1 de digitalització de les aules. A partir del 14 de setembre, 325 centres tindran connexió a una xarxa Wi-Fi a les aules, 33.310 alumnes disposaran d’un ordinador portàtil propi i 4.800 docents rebran fotmació sobre la utilització de les tecnologies de la informació com a instrument pedagògic a l’aula. Aquests centres impartiran més del 75 % de les matèries mitjançant els continguts digitals que substitueixen els llibres de text.
 
Educació finança el Projecte amb 15 milions d’euros i el Ministeri d’Educació i Universitats hi afegeix el finançament procedent del Plan escuela 2.0. El Departament subvenciona les famílies amb 150 euros per a la compra dels ordinadors. El Projecte s’havia previst per a un centenar de centres de secundària, però finalment arriba a 325 centres, 125 dels quals són de primària.
 
Una altra de les novetats d’aquest any és la convocatòria, per valor d’1.000.000 d’euros, de les  beques de bon rendiment per a l’alumnat de quart d’ESO que obtingui una qualificació superior a 8; l'objectiu és fomentar la continuïtat dels estudis, a formació professional o a batxillerat. Aquestes beques s'atorguen tenint en compte la situació econòmica familiar.
 
Una tercera novetat és el pla "Qualifica’t", l'objectiu del qual és formar persones aturades o en situació de risc d’atur en instituts d’ensenyament secundari. Prop de 6.000 persones podran validar la seva formació o la seva experiència professional acumulada en algun dels seixanta instituts en què es durà a terme el pla.
 
Finalment, aquest curs el Departament d’Educació treballarà amb la comunitat educativa els detalls i els preparatius perquè el curs 2010-2011 es pugui aplicar el nou calendari escolar, que avanci una setmana l’inici de les classes i estableixi una setmana de descans a l’hivern. El diàleg amb la comunitat educativa per enllestir-ne els detalls serà simultani al treball del Departament per avançar en la construcció dels centres nous i l'establiment de les seves plantilles amb antel·lació suficient.
 
Aquest curs es posa en marxa per primer cop el Màster de professorat de secundària, que substitueix el certificat d’aptitud pedagògica (CAP) que ha deixat d’impartir-se; el Màster dura un any, l’imparteixen deu universitats catalanes i consta de 500 hores de pràctiques, cinc vegades més que el CAP. Es podrà triar entre 20 especialitats: 15 d’ESO i batxillerat i 5 de formació professional.
 
Desplegament de la Llei d’educació
 
El Departament d’Educació començarà a desplegar la Llei d’educació i a impulsar i consolidar algunes de les actuacions que ja duia a terme.
 
Entre les primeres qüestions que es treballaran aquest curs hi ha el decret que regula  l’autonomia del centre educatiu, tant des del punt de vista pedagògic com curricular i organitzatiu, i la normativa que regularà les competències de la direcció del centre.
 
D’altra banda, el Departament continuarà treballant en algunes de les mesures iniciades l’any passat, com ara la prova d’avaluació general i externa a l'alumnat de sisè de primària, que aquest any es durà a terme els dies 5 i 6 de maig i que, a més de les proves de llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques, inclourà una prova específica dela tercera llengua.
 
Durant el curs 2009-2010 hi haurà 18 zones educatives; les 12 que es van definir l’any passat, aquest primer trimestre ja  tindran un projecte concret i les  altres 6 que es constitueixen aquest any el  tindran durant aquest curs.
 
D'acord amb la Llei d’educació, el Departament elaborarà un document d’orientacions perquè els centres elaborin la carta de compromís educatiu, on hi haurà les normes bàsiques de convivència i el projecte educatiu. Les famílies de cada centre l'hauran d'acceptar i signar.
 
Cohesió
 
Educació també posa en marxa un seguit de mesures per fomentar l’equitat i la cohesió social, com ara és la intenció d’incrementar les beques de menjador per a 30.000 alumnes més dels 55.000 que ara mateix ja disposen d’aquest ajut.
 
D’altra banda, 625 centres disposaran aquest curs d’un pla d’autonomia de centre; prop d’un centenar de centres ja el van elaborar el curs passat amb l'objectiu de reforçar l’atenció a l’alumnat i a les famílies amb recursos addicionals. Educació proporciona els recursos adients per assolir els objectius de millora que decideix el mateix centre.
 
Aquest curs també es posa en marxa el Pla d’acció de l’escola inclusiva que, amb un pressupost global de més de 20 milions d’euros, vol canviar el percentatge d’alumnat amb alguna discapacitat que actualment estudia en centres ordinaris i en centres d’educació especial. Mitjançant l’increment de les unitats de suport a l’educació especial (USEE) en els centres ordinaris, el pla té l’objectiu d’escolaritzar el 70 % de l’alumnat que té alguna discapacitat.
 
Les mesures de cohesió també es despleguen amb l’obertura del nou espai de benvinguda educativa (EBE) a Cornellà de Llobregat, que s’afegeix als de Reus i  Vic. Els EBE  són una més de les accions d’atenció a l’alumnat nouvingut i a les seves famílies que configuren, amb les aules d’acollida (1.178 dotacions el curs 2009-2010), els 95 plans educatius d’entorn en 80 municipis, o el pla d’actualització de la immersió lingüística 2007-2010 que aquest any haurà arribat ja a 224 centres d’arreu del país.
 
Aposta per la formació professional
 
Per primer cop, més de 100.000 alumnes estudien algun dels ensenyaments professionals, xifra que el Departament d’Educació s’havia fixat com a objectiu a principis de legislatura.
 
L'increment d'aquests estudis, acompanyat d’un augment de l’oferta, es basa en algunes de les iniciatives que el Departament ha dut a terme els últims anys i que es tradueixen en una més gran col·laboració entre Educació, el territori i l'empresa per mirar de retenir en el sistema educatiu els estudiants d'FP, trobar noves vies d’accés per a alumnat que ha abandonat els estudis i facilitar que persones treballadores en actiu però sense titulació puguin obtenir-la mitjançant  la convalidació de la seva experiència laboral.
 
En aquest sentit, l'FP.CAT, desenvolupat amb el Departament de Treball, integra els estudis professionalitzadors de l'FP inicial, la continuada i l'ocupacional, el "Qualifica’t" i l’extensió dels plans de qualificació professional inicial (PQPI) i permet que els i les estudiants que no han obtingut la titulació d'ESO puguin aprendre un ofici, obtenir aquesta titulació i, si volen, continuar estudiant.
 
A banda, Educació impulsa la signatura de convenis amb l’empresa per garantir un èxit escolar més gran en aquesta etapa postobligatòria. Els convenis, 192 en total, han permès fins ara que prop de 6.000 alumnes d'FP facin pràctiques en prop de 500 empreses adherides. Cal afegir, a més, els programes de formació en alternança, acords que permeten a l’alumnat fer d'aprenents en empreses que els garanteixen temps per continuar estudiant i obtenir finalment el títol.
 
 
7 de setembre de 2009
 
 
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia