
- El conseller Ernest Maragall destaca la convicció, entusiasme, tenacitat i implicació que respiren tots els premis que són i han de ser qualitat dels mestres i professors de l'educació catalana. "Aquests són els valors que demana l'educació, que em resultaria fàcil dir avui que figuren a la LEC, però jo crec que és així, sabent que la Llei no resol res, i que són les persones amb aquests valors els què fan triomfar l'equitat i l'excel·lència". (Adjuntem declaració del conseller)
- El professor Constantí Sotelo ha estat guardonat amb el Premi Marta Mata per a mestres, professores o professors en reconeixement a la seva tasca en pro de l’educació musical i com a un dels pioners de la inclusió de la música com a assignatura en l’ensenyament secundari.
- El CE Jacint Verdaguer ha guanyat en la categoria de centres educatius com a pioner en la utilització de les noves tecnologies en el procés d’aprenentatge, especialment en el coneixement de les llengües estrangeres.
- La Xarxa Coordinació 0-18 dels barris de Sant Pere, Sta. Caterina i La Ribera/Gòtic de Barcelona ha rebut el Premi Catalunya d’Educació 2008 en la categoria d’institucions perquè constitueix un exemple de coordinació i col·laboració entre els centres que formen la Xarxa per millorar la qualitat de l’educació que ofereixen.
El conselller d'Educació ha destacat la "convicció, entusiasme, tenacitat i implicació dels premiats per construir l'educació cada dia, amb la mirada a mig i llarg termini, construint projectes, buscant la implicació del conjunt de la comunitat educativa en benefici de l'alumnat. Convicció, entusiasme, tenacitat i implicació són i han de ser qualitats dels mestres i professors de l'educació catalana".
Aquests premis, creats pel Departament d’Educació l’any 2001, tenen la voluntat de reconèixer la trajectòria i tasca professional de mestres, professors, professores, centres i institucions que hagin excel·lit en l’àmbit de l’educació. En aquest sentit, el conseller Ernest Maragall ha dit que hi ha qui malfia dels premis perquè creu que això va en contra de l'equitat i de la igualtat. Jo crec que és exactament el contrari: els premis serveixen per il·lustrar que l'educació catalana produeix excel·lència".
Els guardonats de l’edició d’enguany són:
Aquests premis, creats pel Departament d’Educació l’any 2001, tenen la voluntat de reconèixer la trajectòria i tasca professional de mestres, professors, professores, centres i institucions que hagin excel·lit en l’àmbit de l’educació. En aquest sentit, el conseller Ernest Maragall ha dit que hi ha qui malfia dels premis perquè creu que això va en contra de l'equitat i de la igualtat. Jo crec que és exactament el contrari: els premis serveixen per il·lustrar que l'educació catalana produeix excel·lència".
Els guardonats de l’edició d’enguany són:
- Premi Marta Mata per a mestres, professores o professors que han destacat en l’exercici de la seva tasca (dotat amb 12.000€):
Constantí Sotelo Paradela en reconeixement a la seva feina en pro de l’educació musical, per la seva dedicació als centres i a l’alumnat. De 70 anys, Constantí Sotelo no s’ha jubilat i continua donant classes d’educació musical a l’IES Sant Josep de Calassanç de Barcelona. Gràcies al seu entusiasme per la feina va aconseguir, a través d’una associació de professors de música que ell presidia, que el ministeri acceptés incloure la formació musical als instituts. A més, és l’iniciador i coordinador artístic de les Trobades de Corals d’Educació Secundària de Catalunya, que després de 14 anys, estan ben consolidades i han esdevingut un referent en aquest àmbit. En l’última edició del mes de juny a Sabadell, va aplegar més de 10.000 estudiants de les diferents corals de secundària de Catalunya. Com a formador Constantí Sotelo s’ha convertit en referent d’alumnes i companys de professió.
- Premi als centres docents que imparteixen ensenyaments de règim general o que realitzen experiències d’innovació pedagògica (dotat amb 12.000€):
Centre Educatiu Jacint Verdaguer. Centre públic que coordina el CEIP i l’IES Jacint Verdaguer, cadascun d’ells amb el seu director però amb un únic projecte educatiu que aposta per l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en tot el procés d’aprenentatge del nen, des de P3, i que incideix especialment en el coneixement de les llengües estrangeres. Aquest projecte també incideix en adaptar la formació dels seus docents a la proposta educativa que ofereixen. A banda de la seva aposta per la innovació tecnològica, el Centre Educatiu Jacint Verdaguer també ha estat guardonat com a exemple de cooperació en xarxa amb el seu entorn més immediat (altres centres educatius de la vila i la comarca, consell escolar municipal, serveis socials de l’Ajuntament…) i per ser una escola inclusiva que ofereix una adequada atenció a la diversitat de l’alumnat que hi ha a les aules (nouvinguts amb pocs o nuls coneixements de la llengua i la cultura del país i alumnes amb necessitats educatives especials). En aquest centre de Sant Sadurní d’Anoia hi estudien 669 alumnes, 457 a Infantil i Primària, i 212 a Secundària.
- Premi a les institucions que han contribuït a construir una escola de qualitat al servei de la societat catalana i que s’han distingit per la defensa dels seus valors (dotat amb 6.000€):
Xarxa Coordinació 0-18 dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i La Ribera/Gòtic. Aquests centres acullen infants i joves de 0 a 18 anys d’un territori amb un alt índex d’immigració i amb uns indicadors de dificultat social significatius. En aquest context,la xarxa 0-18, formada per les EBM Carabassa, Portal Nou i Puigmal, els CEIP Àngel Baixeras, Cervantes, Parc de la Ciutadella i Pere Vila i els IES Pau Claris i Verdaguer, estan realitzant des del curs 2000-2001 una feina de col·laboració i coordinació pedagògica per a aconseguir en la zona en la que actuen, una millora en la qualitat de l’educació de l’etapa bàsica i una oferta educativa equilibrada i cohesionada que eviti la desigualtat entre els centres i afavoreixi la col·laboració. Aquesta coordinació s’ha concretat en activitats amb l’alumnat dels centres amb les famílies (reunions conjuntes 0-6 i 6-18), entre el professorat i grups de treball de directors i directores.
Jurat
El jurat, el president del qual és el conseller d’Educació, està format per representants de les següents institucions i organitzacions: la Direcció General d’Atenció a la Comunitat Educativa, el Consell Escolar de Catalunya, les universitats catalanes, les federacions i associacions de municipis i comarques de Catalunya, la federació d’associacions de pares i mares d’alumnes de Catalunya, les federacions i associacions de centres docents de titularitat privada de Catalunya, les organitzacions sindicals amb representació en el sector de l’ensenyament, les juntes centrals de directors i directores, el Consell Català de la Formació Professional, el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, les organitzacions sindicals i patronals més representatives, les associacions d’alumnes, i personalitats de reconegut prestigi dins del món de l’educació a Catalunya.
Premiats d’anteriors edicions
El Departament d'Educació va crear els Premis Catalunya d'Educació l'any 2001 i, des d'aleshores, ha premiat la trajectòria de mestres, centres educatius i institucions d'arreu de Catalunya.
Els premiats de les tres darreres edicions han estat Joan Lluís Tous Álvarez, Josepa Reimundi i Josep Baluja en la categoria de professorat; l’IES Camí de Mar de Calafell,IES Escola del Treball de Lleida i Col·legi Casp Sagrat Cor de Jesús de Barcelona, l'IES Miquel Taradell de Barcelona i el CEIP Bonavista de Tarragona en la categoria de centres educatius; i l’Associació d’Amics de l’Institut-Escola, l'Associació de Mestres Rosa Sensat, Òmnium Cultural i la Fundació Aspasim en la categoria d'institucions.
24 de novembre de 2008



