Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Educació implanta 10 zones educatives experimentals aquest curs apostant per la proximitat i la millora de resultats

2010/10/29/10/10/784a5c99-2298-42a3-b538-3fbabb380d65.flv
  • Les 10 zones educatives estan formades per tots els centres d’un municipi o una comarca i permetran un coneixement més detallat i una resposta més específica a les necessitats de cada zona
  • 261.000 alumnes estan matriculats en els 785 centres que aquest any estan inclosos en el Pla d’Impuls de les terceres llengües i més de 9.000 docents es formaran en anglès al llarg del curs
  • Es posen en marxa els Espais de Benvinguda Educativa a Vic i a Reus i el nombre d’aules d’acollida serà de 1.234, un 7% més que el curs anterior
  • Entra en vigor el decret de Batxillerat, que potencia les assignatures d’especialitat
  • El curs 2008-2009 tindrà 1.180.000 alumnes, 34.000 més que l’any anterior
  • Educació augmenta en 2.000 la plantilla de docents que arriba ja a prop de 64.000
  • El Departament inverteix 350 milions d’euros en 108 obres de nova construcció i grans ampliacions de centres docents que s’obren el primer trimestre del curs
 
El Departament d’Educació implantarà a partir del curs 2008-2009 i amb caràcter experimental les anomenades Zones Educatives. Es tracta d’una nova iniciativa a través de la qual, un territori, format per un municipi o una comarca, es configura un projecte destinat a millorar els resultats educatius i fomentar l’escolarització equilibrada.
 
Al capdavant, aquestes ZE comptaran amb un director de Zona Educativa, que actuarà per delegació del director dels Serveis Territorials corresponents, i que tindrà com a tasques fonamentals fomentar la col·laboració entre els diversos centres, els ajuntaments, els serveis educatius i la resta de la comunitat educativa, a més de millorar la gestió dels recursos de cada zona, adaptar-los a les seves necessitats específiques i potenciar l’escolaritzacio equilibrada i els Plans Educatius d’Entorn.
 
Això vol dir que més enllà de les destinacions de docents i de les atribucions de recursos que es fan des dels Serveis Educatius del Departament, el director de Zona Educativa analitzarà les necessitats concretes del territori que té assignat, i per tant, coneixerà les necessitats i les potencialitats de manera més detallada que el què era possible fins ara. D’aquesta manera, podrà traslladar als Serveis Territorials que corresponguin la realitat de cada Zona amb un coneixement més acurat, representant així un valor afegit a la gestió del Departament d’Educació.
 
Per posar en marxa aquest projecte, el Departament d’Educació ha creat, com a experiència pilot i d’acord amb l’administració local, 10 Zones Educatives a Catalunya que són una mostra de les diferents realitats territorials i sòcioeducatives. Les 10 ZE escolaritzen 128.051 alumnes i compten amb una plantilla d’11.833 docents. Són les següents:
 
-          El Prat de Llobregat
-          Vilanova i la Geltrú
-          Sant Adrià
-          Garrotxa i Ripollès (40 municipis)
-          Lleida
-          Granollers
-          Mataró
-          Reus
-          Ribera d’Ebre i Terra Alta (26 municipis)
-          Sant Cugat
 
Aquestes 10 Zones Educatives engloben, doncs, 74 municipis i 523 centres educatius. D’aquests, 165 són CEIPs, 95 centres d’educació primària i secundària de titularitat privada, 49 IES i 2 SES, 139 llars d’infants, 7 centres d’educació especial, 7 centres municipals, 17 escoles d’adults, 16 escoles de música i disseny, 11 zones escolars rurals, 8 Escoles Oficials d’Idiomes, 6 escoles d’arts, 6 escoles d’arts i oficis i 1 hospital de dia. 
 
És doncs, una amplíssima varietat de centres que intensificaran la col·laboració entre ells, amb la coordinació i l’impuls del director de la Zona Educativa, amb l’objectiu de millorar els resultats educatius i la cohesió social.
 
En moltes d’aquetes zones educatives s’ha signat un conveni de col·laboració entre el Departament d’Educació i les Administracions locals implicades que recull els objectius d’ambdues administracions envers la zona educativa
 
Els objectius bàsics es concreten en:
 
-          aconseguir una escolarització equilibrada entre els diferents centres finançats amb fons públics de la Zona Educativa
-          planificar l’oferta d’estudis obligatoris i postobligatoris a partir de la participació de tots els agents educatius i per tant, tenint en compte tots els punts de vista
-          intensificar les accions del Pla Educatiu d’Entorn, i si no el té, posar-lo en marxa
-          treballar per a què tots els centres educatius s’impliquin per a millorar els resultats de tots els alumnes de la ZE i no només els del seu centre. Això s’ha d’aconseguir a través de la col·aboració entre els centres de manera que, entre altres coses, es puguin intercanviar experiències exitoses o que es consensuï un model educatiu de la Zona, a partir del qual cada centre crearà el seu Projecte.
-          millorar la gestió eficient dels recursos
 
D’aquesta manera, al llarg del curs 2008-2009, el director de cada una de les 10 zones educatives que es posaran en marxa elaborarà un pla per l’escolarització equilibrada i es reunirà amb els diferents agents educatius per tal d’elaborar el projecte concret de cada una de les Zones Educatives, on s’inclouran els objectius específics que aquell territori es planteja per als següents anys.
 
Aquests objectius hauran d’incloure fites concretes i avaluables un cop acabi el termini que els mateixos agents s’han donat. Els objectius del Projecte de Zona Educativa faran referència, sobretot, a l’escolarització equilibrada, a la millora de resultats i a l’eficiència en la gestió dels recursos. 
 
Novetats: Decret de Batxillerat i EBE’s
 
En el curs que ara comença també es començarà a aplicar el nou decret de Batxillerat. La norma potencia les assignatures de l’especialitat que l’alumne ha escollit, de manera que els alumnes estiguin millor formats  per entrar als estudis posteriors, tant sigui una carrera universitària com un cicle formatiu de grau superior.
 
En la mateixa línia, el decret incrementa la flexibilitat perquè l’estudiant pugui dissenyar el seu propi currículum d’acord amb els estudis que té intenció de fer en el futur. Aquesta flexibilitat es completa amb la implantació d’una hora setmanal cada curs de tutoria i orientació a l’estudiant dins l’horari lectiu.
 
En el capítol de currículum, el decret d’ordenament de l’Educació primària es començarà a aplicar a tercer i quart curs, mentre que el de l’Educació secundària obligatòria completarà la seva implantació en el conjunt de l’etapa.
 
Al llarg del primer trimestre començaran a funcionar els Espais de Benvinguda Educativa de Vic i de Reus. Aquesta experiència, coresponsabilitat del Departament d’Educació i dels Ajuntaments, és una eina d’acolliment familiar prèvia a l’escolarització. L’objectiu és oferir als alumnes que acaben d’arribar a Catalunya i les seves famílies un espai de suport i assessorament, per tal que coneguin tots els aspectes que fan referència a l’educació en el municipi d’acollida.
 
Els EBE diagnosticaran i orientaran els futurs alumnes -i les seves famílies- per tal que es puguin incorporar al sistema educatiu amb plenes garanties. Atendran alumnes de 8 a 18 anys amb activitats de 4 hores al matí i la participació en els Plans Educatius d’Entorn.
 
 
 
4
Trilingüisme
 
Aquest curs 2008-2009, el trilingüisme continua sent un dels grans eixos d’actuació del Departament d’Educació. L’objectiu que els alumnes dominin el català, el castellà i una tercera llengua, majoritàriament l’anglès, es vehicula a través del Pla d’Impuls de Terceres Llengües que es va posar en marxa el curs 2006-2007 i que té dos eixos clau: la sòlida formació dels docents perquè puguin augmentar el nivell de coneixement de l’anglès dels seus alumnes, i el Pla de llengües estrangeres amb el qual compten ja prop de 800 centres educatius.
 
En el primer cas, al llarg del curs que ara comença, 9.314 docents cursaran estudis per avançar en el coneixement de la llengua anglesa. D’aquests, 3.527 seran professors especialistes d’anglès, mentre que les 5.787 places restants estan destinades al professorat en general, perquè es formin de manera que puguin impartir la seva assignatura no lingüística en anglès.
 
Els 9.314 que es formaran aquest curs es sumen als 7.472 dels curs 2007-2008 i als 4.971 del curs 2006-2007.
 
El Pla d’impuls a les Terceres Llengües preveu que l’any 2015, un total de 12.200 mestres de Primària tindran prou coneixement de la llengua anglesa com per a impartir una matèria no lingüística en anglès. Igualment, es preveu que en aquell mateix any, seran 3.000 els professors de Secundària amb aquesta mateixa preparació.
 
D’altra banda, el nombre de centres que compten amb un Pla Experimental de Llengües Estrangeres aquest curs és de 785, un 50,67% més que el curs anterior, quan van ser 521 centres.
 
Els 785 centres escolaritzen 261.000 alumnes, mentre que el curs anterior eren 164.000 els alumnes matriculats en els centres amb Pla Experimental de Llengües Estrangeres (PELE). Entre les mesures que inclou aquest Pla destaquen l’avançament de l’ensenyament de l’anglès a P4 (alumnes de 4 anys), la impartició d’assignatures no lingüístiques en anglès o les accions per fomentar la pràctica de l’anglès oral.
 
Cohesió social
 
Tal i com succeeix amb el foment del trilingüisme, les accions per afavorir la cohesió social de l’alumnat segueixen constituint un dels pilars de l’acció del Departament. És per això que continua l’increment del nombre d’aules d’acollida, la consolidació dels Plans Educatius d’Entorn o l’increment de centres que participen en el Pla per a l’actualització de la Immersió Lingüística.
 
El nombre d’aules d’acollida als centres educatius de Catalunya arriba a les 1.234, un 6,8% que el curs anterior, quan eren 1.155. A més, 70 municipis compten amb un Pla Educatiu d’Entorn amb l’objectiu d’intensificar la coordinació entre els diferents agents educatius d’un mateix barri o municipi, segons sigui el cas.
 
El curs 2008-2009 serà també el segon curs del Pla per a l’actualització de la metodologia d’immersió lingüística que pretèn incrementar l’ús del català com a llengua vehicular en aquells centres on té menys presència i garantir-ne que tots els alumnes puguin obtenir un correcte coneixement de la llengua.
 
Els 84 centres que van formar els seus mestres el curs passat en metodologia d’immersió lingüística, comencen ara a aplicar a les seves escoles aquests mecanismes que han aprés, mentre que altres 100 centres comencen la formació dels seus docents de manera que puguin aplicar les metodologies durant el curs 2009-2010.
 
Finalment, i encara pel que fa a accions per afavorir la cohesió social, els ajuts per a l’alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzats a centres concertats s’ha incrementat d’un 13,1% passant dels 4.907.100 euros als 5.550.000 euros. Això permetrà que siguin 10.000 els alumnes beneficiats en comparació amb els 9.000 del curs passat.
 
Aquest bloc d’accions per a la cohesió social es completa amb l’ampliació de la sisena hora educativa a tots els centres públics de primària de Catalunya que tenen prou alumnat com per poder tenir com a mínim una aula per curs. Aquesta mesura suposa una inversió de 115.294.000 euros.
 
Professorat
 
El Departament d’Educació ha endegat en els darrers anys diferents mesures per incrementar la qualitat de la docència. Entre aquestes mesures, destaca la convocatòria massiva d’oposicions que s’està fent des de l’any 2005 i la potenciació de la formació permanent del professorat.
 
El curs 2008-2009 comença amb una important reducció del percentatge de docents interins a les aules de Catalunya. Concretament, s’ha passat del 19,7% d’interinatge d’ara fa un any al 14,7%.
 
Això ha estat possible gràcies a la convocatòria de 6.740 places d’oposicions que es va realitzar al mes de juliol, la segona convocatòria més nombrosa de les darreres dècades després de la què es va dur a terme l’estiu del 2007. En total, doncs, en els darrers quatre anys s’han convocat 19.841 places d’oposicions. En els propers anys es continuaran realitzant convocatòries de la mateixa magnitud.
 
Més enllà de l’estabilitat de la plantilla docent dels centres educatius, el Departament també continuarà potenciant la formació permanent del professorat. En els darrers dos cursos el nombre d’inscripcions en cursos de formació per als docents fets durant el curs s’ha incrementat d’un 61,7%. Ha passat de les 91.145 a les 147.436 inscripcions. També ha augmentat el nombre d’inscripcions en escoles d’estiu, fetes al mes de juliol, de les 20.471 inscripcions de l’any 2006 a les 22.241 de l’anny 2008.
 
 
Nous centres
 
Durant el primer trimestre del curs 2008-2009 entraran en funcionament 64 noves edificis de centres educatius i 43 grans ampliacions de construccions que ja existien. En conjunt, totes aquestes obres han suposat una inversió de 350.885.016,08 euros.
 
D’aquests centres nous, 42 obriran el dia 15 de setembre, mentre que les grans ampliacions que començaran a funcionar el dia d’inici de curs seran 22.
 
Alumnes i professors
 
El proper curs 1.180.460 alumnes ompliran les aules del país en un increment de 34.197 alumnes respecte l’any passat, el que representa un 3% més que el curs anterior. En 5 anys, el creixement ha estat de 144.378 alumnes. El creixement és progressiu en totes les etapes excepte del batxillerat i l’educació especial, que es manté en els mateixos índexs.
 
L’augment progressiu de l’alumnat ha comportat, en conseqüència, l’increment de la plantilla docent del país. El curs 2008-2009 comença amb una plantilla docent als centres educatius i als serveis educatius que li donen suport de 65.148 persones, quan el curs passat era de 64.124.
 
9 de setembre de 2008
2
Imatges
Imatges
1
Vídeos
2
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia