El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha presentat avui a Isona (Isona i Conca Dellà), el traçat de la nova carretera que unirà Artesa de Segre i Isona pel coll de Comiols.
- La nova carretera tindrà una longitud de 29,4 quilòmetres i inclourà 5 túnels, que sumen 1,4 quilòmetres, i 5 viaductes, amb una longitud d’1,5 quilòmetres
- La via, de dos carrils, comptarà amb un tercer carril en 14 quilòmetres, prop del 50% del recorregut
- Potenciarà les comunicacions entre la Noguera i el Pallars Jussà i afavorirà l’accessibilitat al Pirineu
- Es preveu una inversió estimada de 106 MEUR
- El DOGC publicarà demà l’anunci de l’inici de la informació pública de l’estudi informatiu i d’impacte ambiental d’aquesta actuació
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha presentat avui a Isona (Isona i Conca Dellà) la proposta de nova carretera entre Artesa de Segre i Isona, pel coll de Comiols, en un acte en què han assistit el conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena; el delegat del govern a l’Alt Pirineu i Aran i alcalde de Tremp, Victor Orrit, l’alcalde d’Isona i Conca Dellà, Antoni Grasa; i altres alcaldes de la zona. Així mateix, el conseller Nadal ha anunciat la publicació al Diari Oficial de la Generalitat, demà, de l’anunci d’informació pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental corresponents a aquesta actuació per tal que administracions, entitats i particulars puguin formular les al·legacions que considerin adients.
Millorar les comunicacions Noguera – Pallars Jussà
Actualment, la comunicació viària entre la Noguera i el Pallars Jussà està formada per la carretera C-1412b des de Ponts fins a Tremp, passant pel coll de Comiols. Aquest itinerari, que abans s’assignava a la xarxa comarcal de carreteres, pertany ara a la xarxa bàsica, d’acord amb el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya aprovat el 2006.
Per tal de potenciar les comunicacions entre aquestes dues comarques, així com afavorir l’accessibilitat al Pirineu, el DPTOP ha impulsat la construcció d’una nova carretera entre Artesa de Segre i Isona, pel coll de Comiols, que permetrà millorar les prestacions de l’itinerari actual, la seguretat viària i la comoditat en la conducció. La construcció d’aquesta nova via comportarà una inversió estimada de 106, 3 MEUR.
Una nova carretera
La carretera projectada discorre entre el final de la futura variant de la C-14 d’Artesa de Segre i l’inici de la variant d’Isona i Conques de la C-1412 i tindrà una longitud de 29,4 quilòmetres. El traçat de la carretera és completament nou en 9 quilòmetres; en 6 quilòmetres aprofita la calçada existent i en els 14 restants, remodela el recorregut, tot seguint el corredor de pas actual per a minimitzar l’impacte. La nova carretera inclourà cinc túnels, que sumen 1,4 quilòmetres, i cinc viaductes–amb una longitud total d’1,5 quilòmetres.
La via tindrà una amplada de 9 metres; constarà de dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre. En bona part del recorregut, es preveu la formació d’un carril addicional per a facilitar l’avançament de vehicles lents; en total, els trams amb tercer carril sumaran una longitud de 13,9 quilòmetres. Al llarg del traçat, la nova via comptarà amb 11 accessos que facilitaran la connectivitat amb nuclis de població i altres carreteres i estaran formats per encreuaments amb tercer carril per a girs a l’esquerra.
Més túnels, millor integració
Les alternatives de traçat que se sotmetran a informació pública parteixen dels estudis previs que ha dut a terme el DPTOP. Per a la nova carretera, el DPTOP ha optat per un traçat que inclou cinc túnels i cinc viaductes. Aquesta opció s’ha valorat com la més idònia des dels punts de vista constructiu, econòmic i funcional.
En aquest sentit, s’han tingut en compte les complexes característiques geotècniques del terreny, les possibles afectacions ambientals i el temps de recorregut. D’aquesta manera, els estudis previs han considerat com a més òptima l’opció que aposta per un traçat amb més túnels i més flexibilitat en la seva integració territorial.
La carretera, tram a tram
El traçat de la nova carretera es pot dividir en els trams següents:
Variant d’Artesa de Segre (carretera C-14) – accés Vall-llebrera (7,5 quilòmetres): Aquest tram és completament de nou traçat; s’inicia al final de la futura variant de la C-14, a l’est del nucli urbà d’Artesa de Segre en direcció a Ponts, i finalitza en la intersecció amb la carretera L-512, d’accés al nucli de Vall-llebrera.
Al llarg d’aquest tram, cal destacar la construcció d’un viaducte de 757 metres de longitud sobre el riu Segre i sobre les carreteres LV-5121 (d’accés a Collfred) i LV-5122 (d’accés a Anya).
Vall-llebrera – Folquer (9 quilòmetres): El traçat segueix bàsicament el corredor de pas de l’L-512. En un primer tram d’1,7 quilòmetres, s’aprofita la carretera existent. A partir d’aquest punt, se separa de l’actual L-512 i es forma la variant que permetrà evitar el pas per l’interior de Montargull. Aquesta variant tindrà una longitud de 2,1 quilòmetres i discorrerà per l’est de la població. Posteriorment, la nova carretera millora l’itinerari actual amb petites variants de traçat, fins a Folquer, on també es preveu una variant per evitar l’interior del nucli, d’1,4 quilòmetres de longitud. En els punts d’inici i final de les variants de Montargull i de Folquer, es formaran interseccions.
Folquer – coll de Comiols (6 quilòmetres). Aquest tram, el més complex de la nova carretera, correspon a la pujada entre Folquer i el coll de Comiols i és totalment de nou traçat. Cal destacar la formació de 4 túnels amb longituds de 370, 217, 93 i 494 metres, respectivament; de dos viaductes per a creuar el barranc de les Torres (de longituds 142 i 295 metres), i un viaducte per a creuar el barranc del Mascarot, de 154 metres. Atès el pendent en aquest tram, del 6,3 %, es construirà un tercer carril per a vehicles lents en sentit a Tremp.
Al final del tram, se situa la intersecció d’accés al Coll de Comiols, que connecta amb la carretera existent (C-1412b).
Coll de Comiols – variant d’Isona i Conques (7 quilòmetres). Segueix el corredor de pas de la carretera C-1412b, sense aprofitar la calçada actual en cap tram. Cal destacar que al principi d’aquest tram, a la zona de Comiols, es preveu un túnel de 267 metres de longitud i al final del tram, un viaducte de 132 metres sobre el barranc de la Coromina. Es projecta un tercer carril per a vehicles lents en sentit Artesa de Segre.
Al pas per Benavent, la nova carretera passa pel costat oest i inclou dues interseccions. Una altra intersecció se situa al sud de Biscarri i finalment, l’última intersecció se situa poc abans de la variant d’Isona i Conques.
25 de març de 2009



