L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya ha inclòs per primer cop al curs de formació bàsic, que enguany segueixen prop de 2.000 aspirants a mossos i policies locals, ensenyaments sobre delictes contra els drets dels treballadors i sobre prevenció de riscos laborals en edificis i obres en la via pública.
Els consellers Saura i Serna amb els mossos avui a la comissaria del Prat de Llobregat
La consellera de Treball, Mar Serna, i el conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, han signat avui a la comissaria del Prat de Llobregat un conveni de col·laboració entre tots dos departaments per col·laborar en la lluita contra els accidents de treball. En aquesta comissaria ha començat avui la primera sessió de formació d’agents del Cos de Mossos d’Esquadra en matèria d’identificació de situacions de risc d’accident laboral.
Aquesta formació és el primer pas d’una prova pilot que ha de permetre que els mossos que patrullen pel Prat del Llobregat i el districte de Sant Martí de Barcelona –al voltant de 200 mossos entre agents, caporals i sergents del Prat i de Sant Martí- sàpiguen detectar els riscos d’accident laboral greu i imminent per poder alertar a la Inspecció de Treball i Seguretat Social de manera que faci les accions oportunes per garantir que l’empresa adopta les mesures preventives per evitar els accidents.
Així, a banda de formar els agents en la detecció dels riscos s’ha elaborat un protocol de comunicació d’aquest tipus d’incidències per agilitar els mecanismes d’avís a la Inspecció i garantir que les situacions de risc es corregeixen de forma ràpida. 
Val a dir que inicialment la prova pilot se centra específicament en els riscos relacionats amb la construcció. Precisament s’ha triat les comissaries esmentades perquè es troben en dues àrees que actualment tenen una intensa activitat constructora, com és el cas del Prat de Llobregat o el districte de Sant Martí.  
Després d’aquesta prova pilot, i un cop avaluats els seus resultats, la intenció del Govern és fer extensiva aquesta experiència a les unitats de seguretat ciutadana del cos dels Mossos d’Esquadra.
Caigudes d’alçada i colgament en rases o talussos

En concret, la formació inicial per a aquesta primera experiència pilot limitada a tres tipus concrets de risc consisteix en una sessió matinal impartida per inspectors de treball i tècnics del Departament que expliquen als agents com identificar el risc de caiguda d’alçada de més de 2 metres, el risc de colgament per excavació d’una rasa i el risc de colgament per excavació d’un talús.
Segons la normativa vigent, en una situació de risc de caiguda d’alçada hi ha d’haver algun dels tres elements de seguretat següents: baranes rígides d’una alçada mínima de 90 centímetres, xarxes de seguretat, o els treballadors han de portar arnés. Si no es dóna cap d’aquestes situacions s’ha d’alertar a Treball.
En el cas del risc de colgament durant l’excavació de rasses i talussos, els mossos identificaran els graus d’inclinació que poden comportar un risc per a les persones treballadores, així com a valorar si els entibaments –estructures provisionals de metall, fusta o mixtes per apuntalar i reforçar les excavacions- són els adequats o si l’excavació es fa de forma esglaonada per evitar els despreniments.

Pel que fa al procediment d’actuació, els agents que mentre patrullin pel carrer  trobin una situació de risc donaran avís a la seva Sala Regional de Comandament, que serà l’encarregada d’avisar al Servei de Guàrdia d’accidents de Inspecció de Treball dels Serveis Territorials del Departament. 
Els mossos de la comissaria del Prat podran començar a donar avís dels riscos que detectin a partir de l’1 de febrer, i els de Sant Martí a partir del 20 de febrer, un cop tots els agents hagin rebut la formació.

Comunicació d’accidents i assegurament de proves

D’altra banda, el conveni entre els departaments d’Interior, Relacions Institucionals i Participació i Treball que regula aquesta prova pilot inclou un  protocol que determina les passes a seguir per la policia de la Generalitat - Mossos d’Esquadra a l’hora de comunicar els accidents de treball greus, molt greus o mortals a l’autoritat laboral. 
El protocol precisa la informació bàsica sobre l’accident que els agents han d’aportar com és el nombre d’afectats, la localització i una descripció bàsica del sinistre, la gravetat percebuda dels danys i els telèfons de contacte de les persones responsables de l’empresa titular del centre de treball.
 
En aquest protocol també es detalla quins són els canals de comunicació per contactar amb la guàrdia d’accidents del Departament de Treball, així com les mesures a prendre sobre el terreny en espera que arribi la Inspecció de Treball o els tècnics del Departament.
També estan inclosos al protocol els canals que ha d’emprar Treball per sol•licitar el suport dels mossos en aquesta mena de situacions o còpia de la informació recollida pels agents en el marc de les seves actuacions en casos d’accident laboral.
Formació a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya

A banda d’aquesta prova pilot, i donada la importància que el Govern de la Generalitat atorga a la lluita contra els accidents laborals, l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC) ha inclòs ja formació d’aquest àmbit en el curs de formació bàsica que imparteix enguany a 1.839 alumnes -1.275 aspirants a Mossos d’Esquadra, 452 aspirants a policies locals i 112 guàrdies urbans de Barcelona-.
En concret,  al programa de Dret Penal del curs bàsic de formació policial de l’ISPC  d’enguany hi ha un apartat que tracta sobre delictes contra la seguretat col•.lectiva i específicament sobre delictes contra els drets dels treballadors.
En l’assignatura d’Intervenció de policia administrativa es parla específicament d’obres a la via pública i de les seves mesures de seguretat, tant pel que fa als vianants i automobilistes com al personal de la pròpia obra.
Aquesta formació en matèria de prevenció de riscos laborals ha de permetre als futurs agents identificar els tipus de delictes o faltes que figuren al Codi Penal en matèria de seguretat laboral, com poden ser els delictes per falta de mesures de seguretat o els derivats d’accidents.
Els coneixements que s’imparteixen als mossos els han de permetre donar un suport més efectiu, si és necessari, a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, que és la responsable d’investigar els accidents.
D’altra banda, al llarg d’aquest any es posarà en marxa un curs específic de formació contínua en matèria de prevenció de riscos laborals que s’impartirà a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya a mossos ja en actiu. 
Val a dir que anualment passen per l’ISPC més de 12.000 alumnes entre mossos i policies locals en cursos de formació continuada, d’ascens o d’especialització. 
Dimecres, 16 de gener de 2008

3  

Fitxers adjunts

El conseller Joan Saura destaca la importància d'aquesta actuació preventiva per part dels Mossos.

El conseller Joan Saura destaca la importància d'aquesta actuació preventiva per part dels Mossos.
WAV | 1561

La consellera Mar Serna explica a quin tipus de risc s'adreça el programa pilot.

La consellera Mar Serna explica a quin tipus de risc s'adreça el programa pilot.
WAV | 1367

Vegeu la nota de premsa en PDF.

Vegeu la nota de premsa en PDF.
PDF | 192