El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui l'anunci de licitació de les obres de millora de tres carreteres de la xarxa viària catalana de l'Àrea Metropolitana de Barcelona , Comarques de Girona i el Pirineu:
-Perllongament de la ronda Oest i construcció d'una calçada lateral a l'autopista C-58, a Sabadell. Aquestes dues actuacions es liciten conjuntament per un import de 69,1 MEUR.
-Millora del traçat de la C-31 entre la Tallada d'Empordà i Torroella de Fluvià, per un import de 75,9 MEUR. El projecte inclou la construcció de sis variants per tal d'evitar les zones urbanes, així com nous accessos a les poblacions
-Millora de la carretera GI-400, entre la collada de Toses i Alp, per un valor de 14,9 MEUR. Els treballs

Properes licitacions
D’altra banda, el conseller Joaquim Nadal ha anunciat que aquest hivern el DPTOP preveu iniciar importants licitacions a altres punts de la xarxa viària del paíscom la millora de la carretera T-331 de Tortosa a Ulldecona, a les Terres de l’Ebre; el condicionament de la C-51 entre Valls i el Vendrell, al Camp de Tarragona; la variant d’Artesa de Segre, a Ponent; els accessos a Isona i Conca Dellà, al Pirineu; el condicionament de la carretera d’Olost a Olvan, a les Comarques Centrals; i el nou pont sobre el Llobregat, d’accés al polígon Pratenc, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
Perllongament de la ronda Oest i calçada lateral a la C-58, a Sabadell
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui l’anunci pel qual el DPTOP licita les obres de perllongament de la ronda Oest i de construcció d’una calçada lateral a l’autopista C-58, a Sabadell. Aquestes dues actuacions es liciten conjuntament per un import de 69,1 MEUR. Es preveu adjudicar els treballs el març vinent per tal que comencin a principis de l’estiu, amb un termini d’execució de 28 mesos.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat avui la licitació conjunta de dues actuacions que permetran millorar de manera significativa la fluïdesa del trànsit a la xarxa viària a Sabadell: la prolongació de la ronda Oest fins a la carretera de Matadepera (BV-1248) i la construcció d’una calçada lateral a l’autopista C-58, que s’integra en el nus de Sant Pau de Riu-sec, a Sabadell sud.
Aquestes dues actuacions es liciten per valor de 69,1 MEUR i es preveu que s’adjudiquin el març vinent, per tal que comencin a principis de l’estiu. El termini d’execució de les obres és de 28 mesos.
Prolongació de la ronda Oest
El DPTOP ha impulsat el perllongament de la ronda Oest de Sabadell, que uneix l’autopista C-58 i l’N-150, fins a la carretera de Matadepera (BV-1224), així com l’eixamplament de la ronda actual, amb l’objectiu d’alleugerir el trànsit que actualment accedeix a la trama urbana de Sabadell. En aquest sentit, es preveu que la ronda, un cop prolongada, registri una intensitat de trànsit d’uns 30.000 vehicles diaris de mitjana.
El nou tram de la ronda Oest tindrà una longitud de 3 quilòmetres: s’iniciarà a l’N-150, amb un enllaç a diferent nivell sota la rotonda existent i finalitzarà a la carretera de Matadepera amb un enllaç a nivell.
Per la proximitat d’enllaços i per tal d’afavorir la fluïdesa i seguretat del trànsit, aquest nou tram comptarà amb tres carrils de circulació, de 3,5 metres d’amplada cadascun i un carril de trenat de la mateixa amplada per sentit. D’altra banda i per tal de minimitzar l’impacte en l’entorn, s’ha optat per aquesta solució, en lloc de les calçades laterals que estaven previstes inicialment.
Els dos sentits de la marxa estaran separats per una mitjana de 2 d’amplada i cadascuna de les dues calçades tindrà un voral exterior de 2,5 metres i voral interior d’1,5 metres d’amplada.
Al llarg del nou tram, cal destacar els elements següents:
.- Construcció de passos superiors per donar continuïtat al carrer Fatxendes, l’avinguda d’Estrasburg i el carrer Sarajevo
.- Formació d’un túnel artificial de 330 metres de longitud per tal de minimitzar l’impacte acústic de la nova via a les edificacions a la zona entre l’avinguda d’Estrasburg i el pas del ferrocarril.
.- Construcció d’una passarel·la entre el carrer Fatxendes i l’avinguda d’Estrasburgque facilitarà la mobilitat dels vianants entre ambdós costats de la ronda i donarà continuïtat a dos camins entre la urbanització de Castellarnau i el nucli urbà de Sabadell.
.- Construcció d’un pas inferior sota la línia del ferrocarrilde 15 metres de longitud.
.- Construcció dels enllaços amb l’avinguda d’Estrasburg i la carretera de Matadepera. Així mateix, es completarà l’enllaç inicial amb l’N-150.
Les obres també inclouen l’eixamplament de la ronda actual, entre la C-58 i l’N-150. Així, els treballs permetran ampliar dels dos carrils actuals per sentit de la marxa als tres previstos. L’actuació es completarà amb les obres de drenatge longitudinal i transversal i amb la instal·lació de la senyalització vertical i horitzontal.
Ampliació de la C-58
Els treballs que ara es liciten comprenen també la construcció d’una calçada lateral a la C-58 de quatre quilòmetres de longitud en sentit Terrassa entre l’enllaç amb la B-30 i l’actual enllaç de Sabadell Centre-Nord. Aquesta actuació s’emmarca en el projecte d’ampliació de l’autopista C-58 entre Cerdanyola del Vallès i Terrassa i en el conveni per al condicionament de l’àrea propera al nus de Sant Pau de Riu-sec subscrit pel DTPOP, l’Ajuntament de Sabadell i la firma Vantoureix, promotora d’un dels sectors projectats.
Per tal de construir el nou lateral, l'actual carril d'incorporació de la B-30 es transformarà en un carril de trenat que se separarà del tronc de la C-58 tot originant la nova calçada lateral. Aquesta calçada tindrà dos carrils en un primer tram que permetrà enllaçar amb els ramals existents al nus de Sant Pau i que donen servei a Bellaterra, la UAB i Sabadell sud. A partir d’aquest punt, continua com a calçada amb un únic carril fins a connectar amb la calçada lateral actual de l'accés de la C-58 de Sabadell Centre-Nord.
El primer tram de la calçada lateral constarà de dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada cadascun, voral exterior de 2,5 metres i voral interiord’1 metre. El segon tram tindrà un carril de 4 metres d’amplada, voral interior d’1 metre, voral exterior de 2,5 metres d’amplada.
Condicionament de la C-31 entre Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià
El DPTOP ha iniciat avui la licitació, per un import de 75,9 MEUR, de la millora del traçat de la C-31 entre la Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià, que comportarà una important millora en les condicions de seguretat i fluïdesa del trànsit. El projecte inclou la construcció de sis variants per tal d’evitar les zones urbanes, així com nous accessos a les poblacions. Es preveu començar les obres a principis de l’estiu vinent, amb un termini d’execució de 20 mesos.
L’itinerari que uneix la Bisbal d’Empordà i Figueres ja va ser objecte d’una primera actuació de millora l’any 2003, quan es va intervenir als trams situats als extrems, entre Corçà i Verges i entre Torroella de Fluvià i Figueres.
Ara, el DPTOP ha iniciat la licitació de les obres que inclouen el tram de la C-31 entre la Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià. Es preveu que aquests treballs s’adjudiquin el març vinent i comencin aprincipis de l’estiu vinent, amb un termini d’execució de 20 mesos i una inversió total de 75,9 MEUR.
Sis noves variants
El projecte suposarà el condicionament i millora de 15,7 quilòmetres de la C-31, que discorren pels termes municipals de la Tallada d’Empordà, Tor, Albons, Viladamat, Ventalló, Torroella de Fluvià i Vilamacolum.
La longitud de la nova carretera, incloent les variants de traçat previstes, que evitaran el seu pas per zones urbanes, serà lleugerament superior, de 16,8 quilòmetres, i estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals de 2,5 metres. L’actuació de millora es pot dividir en els següents trams:
- La Tallada d’Empordà-Albons: té una longitud de 6,4 quilòmetres i inclou les variants de la Tallada d’Empordà i de Tor per l’est dels municipis, així com un accés a Albons amb un enllaç a nivell.
- Variant de Viladamat, per l’oest del nucli urbà i amb una longitud de 3,6 quilòmetres.
- Variant de Ventalló, amb 1,8 quilòmetres de recorregut.
- Variants de Torroella de Fluvià i de Vilamacolum, amb una longitud de 5 quilòmetres. La variant de Torroella es farà per l’oest de la població, mentre que la variant de Vilamacolum discorrerà per l’est del nucli urbà.
Les obres inclouran enllaços a nivell per donar accés als nuclis de la Tallada d’Empordà i Tor, així com una intersecció en “T” per a accedir a Albons. Els enllaços de Viladamat, Ventalló, Torroella de Fluvià i Vilamacolum seran a diferent nivell.
Els treballs també comprendran la creació d’un carril de bicicletes al llarg del recorregut, mitjançant l’adequació de camins existents, que rebran un tractament específic als trams que coincideixen amb carreteres per tal de garantir la seguretat dels usuaris.
Millora de la carretera GI-400, entre la collada de Toses i Alp
Finalment, el DOGC publica també la licitació de les obres de millora de la carretera GI-400, entre la collada de Toses i Alp, per un valor de 14,9 MEUR. Els treballs permetran eixamplar la calçada, suavitzar revolts i renovar el paviment d’aquesta via en tot el seu recorregut, de 18,6 quilòmetres. Es preveu que les obres comencin la primavera vinent i concloguin l’estiu de 2009. Aquesta actuació s'emmarca en les obres de millora de les comunicacions pirinenques i dels accessos a les estacions d'esquí que està desenvolupant el DPTOP.
Millora de les comunicacions al Pirineu
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té en marxa un conjunt d’actuacions per tal de millorar les connexions viàries al Pirineu, així com els accessos a les estacions de muntanya. En aquest marc, el DPTOP ha previst la millora de la carretera GI-400 en tot el seu recorregut des de la collada de Toses fins a Alp, actuació que inclou l’eixamplament de la calçada, la suavització de revolts i la renovació del paviment. Així mateix, aquest projecte també comprèn el reforçament del ferm de la carretera GI-404 entre Das i la GI-400 a Alp.
Avui, el DOGC publica l’anunci de licitació de les obres corresponents a aquesta actuació, per un import de 14,9 MEUR. Es preveu que els treballs comencin la primavera vinent i concloguin l’estiu de 2009.
Eixamplament de la carretera
Les obres que ara es liciten permetran eixamplar la carretera al llarg dels 18,6 quilòmetres de la GI-400, que s’inicia a la collada de Toses, passa per l’estació de la Molina, l’estació de Masella i finalitza a Alp. Així, els treballs consistiran en l’ampliació de la calçada dels 6 metres que té actualment als 7 previstos i es farà un reforçament general del paviment.
D’altra banda, en el tram que discorre entre Masella i Alp, es formaran sobreamples a la carretera –sempre en el costat muntanya– per tal de suavitzar els revolts més tancats.
Impermeabilització del túnel i altres millores
A banda de l’eixamplament de la carretera i la millora del ferm es millorarà aquesta via amb altres actuacions singulars:
- Reparació i impermeabilització del túnel de la Molina
- Enderroc de dos ponts en mal estat i substitució per altres de nous al pas de rieres a la zona de la Molina.
- Millora de la rotonda al pas per l’estació d’esquí de la Masella,
- Instal·lació de malles metàl·liques de triple torsió entre la collada de Toses i la Molina.
- Col·locació de vorada al tram urbà d’Alp.
- Substitució per barres de fusta de les fites de formigó de l’aparcament de Les Colladetes a l’inici de la carretera, en la connexió amb l’N-152.
Finalment, en el marc d’aquesta actuació també es farà un reforçament del ferm de la carretera GI-404 que té uns 2,1 quilòmetres entre Das i la GI-400.
1