· El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha destacat durant l’acte que “fomentar l’ús oral de les llengües potencia un aprenentatge més ràpid i adequat des del punt de vista pedagògic de les terceres llengües”.
· Han participat 86 centres d’Educació primària, ESO i Batxillerat de Catalunya que han presentat enregistraments en català, castellà, anglès, francès, alemany i àrab.
· La principal novetat d’aquest concurs, que enguany inicia una nova etapa, és que per primera vegada els treballs es podien presentar en català i castellà a banda dels diferents idiomes que s’estudien al sistema educatiu català, i de les llengües d’origen de la immigració.
· L’objectiu és copsar la diversitat de cultures i llengües que conviuen a Catalunya coincidint amb la celebració aquest 2008 de l’Any Europeu del Diàleg Intercultural.
· Els estudiants enregistren vídeos d’entre 2 i 4 minuts de durada, en diverses llengües, en els que parlen sobre temes tan diversos com les festes populars, les tradicions, les problemàtiques dels joves, les seves inquietuds o qüestions d’actualitat.
· Els premis consisteixen en 2000€ pels centres educatius guanyadors i 1000€ pels finalistes. En quant als alumnes guardonats, aquest estiu han pogut gaudir d’estades d’immersió de 15 dies a Catalunya (en el cas de l’educació primària superior) i a l’estranger (en el cas de l’ESO i el Batxillerat).
· El Concurs d’Oratòria en diverses llengües s’inclou dins les accions del Pla d’impuls a les Terceres Llengües 2007-2015. Actualment més de 911.000 alumnes catalans, d’Educació Obligatòria i Batxillerat, estudien una tercera llengua a l’escola o l’institut.
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha lliurat els premis als guanyadors del Concurs d’Oratòria en diverses llengües per al curs 2007-2008 que enguany estrena nova etapa. L’objectiu és potenciar la competència oral en diverses llengües entre els estudiants de Catalunya que poden triar per a les seves exposicions les oficials (català i castellà), les curriculars (anglès, francès, alemany i italià) i les llengües d’origen de la immigració (àrab, xinès…) que s’estudiïn en activitats complementàries fora de l’horari de classe.
Fins ara el concurs, l’antic Projecte Orator que es va iniciar l’any 1999, s’adreçava únicament a presentacions en llengües estrangeres i el seu objectiu era promoure l’excel·lència dels alumnes en expressió oral en un tercer idioma , però a partir d’aquest any, coincidint amb la celebració de l’Any Europeu del Diàleg Intercultural, s’ha volgut ampliar també a les llengües oficials i a les llengües d’origen de la immigració. Per exemple, s’ha presentat un treball en àrab.
En aquesta edició del concurs han participat 86 centres educatius de tota Catalunya, dels quals 37 són de Primària (cicle superior) i 49 d’ESO i Batxillerat. Aquest any s’han donat 6 premis guanyadors i 6 premis finalistes d’Educació Primària; i 9 premis guanyadors i 7 premis finalistes d’Educació Secundària i Batxillerat.
Promoure l’excel·lència en llengües estrangeres
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha destacat durant el lliurament dels premis que “el nou decret de segon cicle d’Educació infantil introdueix una aproximació a l'ús oral d'una llengua estrangera en el darrer curs amb l’objectiu de fomentar un aprenentatge més ràpid de les terceres llengües”.
El Concurs d’Oratòria en diverses llengües s’emmarca dins del Pla d’impuls a les terceres llengües amb el que el Departament d’Educació vol d’una banda, capacitar els professionals de l’educació perquè puguin impartir matèries no lingüístiques en un idioma estranger, especialment a l’Educació primària; i d’altra banda, donar formació als mestres i professors d’idiomes sobre noves metodologies per aconseguir l’excel·lència en el coneixement de la tercera llengua per part dels alumnes.
En aquest sentit, el conseller Maragall ha destacat la importància del Pla d’impuls de les terceres llengües perquè “a banda d’avançar a P4 l’aprenentatge d’una tercera llengua, també ha implantat, des de fa dos anys, l’ús d’un tercer idioma per impartir matèries no lingüístiques”. En aquests moments, el sistema educatiu compta ja amb 5.858 mestres de Primària i 900 professors de Secundària capacitats per impartir la seva assignatura en anglès o en un altre idioma estranger.
El Pla d’impuls a les terceres llengües també vol assegurar que en acabar l’ESO, els alumnes tindran prou coneixement d’una tercera llengua com per mantenir una conversa amb fluïdesa i que en acabar el Batxillerat, seran capaços de treballar en una tercera llengua. És en aquesta línia que aquest curs, 800 centres educatius de Catalunya ja compten amb un projecte propi per potenciar l’ús de la tercera llengua en el dia a dia.
Actualment a Catalunya més de 911.000 alumnes de fins a Batxillerat estudien una tercera llengua. D’aquests 837.528 estudien anglès, 62.971 francès, 10.230 alemany i 415 italià.
* Veure quadre annex
Característiques del concurs
Aquest any, també com a novetat, s’han establert diferents categories del premi:
- Categoria A: discurs en català, castellà i una llengua estrangera curricular que es cursi en el centre (normalment l’anglès).
- Categoria B: discurs en català i en dues llengües estrangeres curriculars que es cursin en el centre. S’han presentat exposicions en castellà, anglès, francès i alemany.
- Categoria C: discurs en català, en una llengua estrangera curricular que es cursi en el centre, i una llengua familiar o d’origen que es dugui a terme en el centre en horari extraescolar com l’àrab.
En el cas de l’Educació Primària només hi havia la possibilitat de participar en la categoria A, mentre que a l’ESO i el Batxillerat es podia optar també a la B i la C.
Cada centre podia presentar un/a alumne/a per etapa educativa. Els participants han hagut de fer una exposició per cada llengua amb una durada d’entre 2 i 4 minuts, depenent de l’edat, sobre uns temes predeterminats com les festes populars, les tradicions, els costums, les problemàtiques dels joves i les seves inquietuds, les seves propostes per a fer un món millor o qüestions d’actualitat. Els alumnes han gravat en vídeo aquestes exposicions i les ha valorat un jurat format pels responsables de la Subdirecció General de Llengua i Entorn del Departament d’Educació, l’Institut Francès, l’Institut Britànic i el Goethe Institut de Barcelona.
La selecció dels treballs guanyadors i finalistes es valora fins a un màxim de 100 punts seguint els següents criteris: el nivell de competència lingüística en l’exposició, fins a 25 punts; la creativitat i l’originalitat en el tractament del tema, fins a 25 punts; el domini de recursos expressius i comunicatius, fins a 25 punts; i la dificultat del tema, l’enfocament i la coherència del missatge, fins a 25 punts.
El concurs preveu dos tipus de premis. Per als centres, s'atorguen fins a un total de 16 premis guanyadors de 2.000 euros, i fins a 16 premis finalistes de 1.000 euros entre l’Educació Primària i l’ESO. El premi per als alumnes guanyadors i finalistes consisteix en beques individuals per participar en estades d'immersió a Catalunya en el cas dels alumnes d’Educació Primària. En el cas dels d’Educació Secundària els nois fan una estada de dues setmanes en un institut irlandès, fent classe amb els nois del curs equivalent al que ells estan estudiant. Els estudiants guanyadors i finalistes ja han fet les estades aquest estiu i per això avui se’ls ha lliurat un diploma acreditatiu del premi que han guanyat.
Guanyadors del Concurs d’Oratòria
Premiats i finalistes d’Educació primària
Centre | Alumne | Premi |
Ceip San Mateu (Riudecanyes) | Iris Solana Vilella | 1r Premi |
Ceip Joc de la Bola (Lleida) | Julia Raluy Reves | 2n Premi |
Ceip Progrés (Badalona) | Judith Colmena Romero | 3r Premi |
Ceip Sant Salvador (Sant Jordi-Cercs) | Miquel Artigas Besa | 4t Premi |
Ceip Mare de Déu dels Torrents-Zer (Poblet de Vimbodí) | Cristina Anareea Belivan | 5è Premi |
Ceip Ignasi Iglesias (Tordera) | Nacho Sánchez Valdivia | 6è Premi |
Ceip Antoni Gaudí (Castelldefels) | Albert Albesa González | Finalista |
Ceip Serra Marina (Sta. Coloma de Gramanet) | Marc Brocas Leo | Finalista |
La Salle Bonanova (Barcelona) | Carlota Rubio Español | Finalista |
Ceip Mas Clarà (La Bisbal d’Empordà) | Ivet Saballs Vilà | Finalista |
Ceip Montserratina (Viladecans) | Berta Quesada Rubio | Finalista |
Ceip de Blancafort (Blancafort) | Adrià Civit Baltà | Finalista |
* En el cas de l’Educació Primària els discursos s’havien de fer tots dins la Categoria A (català, castellà i anglès).
Premiats i finalistes d’Educació Secundària i Batxillerat
Categoria A:
Centre | Alumne | Premi |
IES Joan Segura i Valls (Sta. Coloma de Gramanet) | Ainoa Maiquez Olma | 1r Premi |
Col·legi Mare de Déu del Carme (El Prat de Llobregat) | Oriol Peroy Anglès | 2n Premi |
IES Escola Industrial (Sabadell) | Patricia Sánchez Álvarez | 3r Premi |
IES Manolo Hugué (Caldes de Montbuí) | Julia Crevecoeur Gavaldà | 4t Premi |
IES Angeleta Ferrer (Sant Cugat del Vallès) | Clàudia Mestres Junqué | Finalista |
* Els discursos en aquesta categoria s’havien de fer en català, castellà i anglès.
Categoria B:
Centre | Alumne | Premi |
IES Camarles (Camarles) | Khadija El Hasnaoui | 1r Premi |
Maristes de la Immaculada (Barcelona) | Laura Biason Novell | 2n Premi |
IES Vila de Gràcia (Barcelona) | Andro Crespo Rojas | 3r Premi |
IES Manuel de Montsuar (Lleida) | Andreu Monfà Banyeres | 4t Premi |
IES Mig-Món (Súria) | Laia Juncadella | 5è Premi |
Col·legi Sant Ignasi-Sarrià (Barcelona) | Anna Carril Moreno | Finalista |
Col·legi l’Estonac (Barcelona) | Alba Echarte Ventura | Finalista |
IES Vila de Gràcia (Barcelona) | Carmen Mur Calvetti | Finalista |
IES Thalassa (Montgat) | Deborah Brine Sánchez | Finalista |
IES Infanta Isabel d’Aragó (Barcelona) | Irene Torrubia Ollera | Finalista |
IES Jaume Salvadó i Pedrol (Sant Joan Despí) | Noemí Peláez Benítez | Finalista |
* Els discursos en aquesta categoria es podien fer en català, castellà, anglès, francès i alemany.
Categoria C:
Ha quedat deserta.



