Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Educació recupera la figura de l'aprenent

2010/10/29/12/33/a3334f43-e677-49f2-b171-e536837944e4.flv
  • L’experiència, que durarà tres anys, s’ha iniciat aquest curs amb una oferta de 200 places.
  • L’objectiu de la proposta és doble: d’una banda, motivar les persones que acaben l’ensenyament general i tenen necessitat d’incorporar-se al mercat de treball, perquè ho facin des d’un cicle formatiu i no abandonin els estudis, i, de l’altra, satisfer la demanda de sectors determinats en què hi ha una manca important de personal qualificat.
  • Aquesta mesura, que s’adreça principalment a especialitats de l’àmbit industrial i de la construcció, es materialitzarà en convenis entre empreses o entitats i titulars de centres públics i privats que imparteixen formació professional.
  • Les empreses que s’acullin a aquests convenis, les quals no rebran subvencions, seran coresponsables de la formació dels estudiants.
  • L’experiència permetrà oferir dades qualitatives i quantitatives per completar el desplegament d’aquesta alternança entre feina i estudis en un termini de tres anys.
 
El Departament d’Educació, a través de la Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats ha engegat una experiència de tres anys amb l’objectiu de recuperar la figura de l’aprenent, entesa com la persona que estudia i treballa alhora en un sector relacionat amb la formació que està rebent. Es tracta del règim d’alternança entre formació i treball en els ensenyaments de formació professional, que s’ha començat a aplicar aquest curs 2008-2009 amb una oferta de 200 places.
 
Amb aquesta experiència es vol posar remei al fenomen de l’abandonament o deserció, que afecta més d’un 20% dels estudiants de formació professional, que deixen els estudis per treballar en professions de baixa qualificació. Això es produeix principalment en especialitats industrials, i són precisament les empreses d’aquests sectors les que tenen més demanda de treballadors qualificats.
 
Per això, l’alternança entre formació i treball, que vol recuperar el sistema de formació d’aprenents, s’adreça preferentment a l’alumnat (disposat a compaginar formació i feina) que està matriculat en cicles formatius de grau mitjà o grau superior amb baixa demanda de matriculació i de sectors o activitats econòmiques amb necessitats no satisfetes de personal qualificat.
 
L’objectiu d’aquesta experiència, que s’ha posat en funcionament aquest curs, és fer compatible la formació a través d’un itinerari de tres anys amb una inserció laboral de qualitat i duradora, ja que hi ha empreses que actualment ofereixen llocs de treball durant gairebé un any.
 
Convenis entre empreses i centres
                 
Aquesta experiència es basa en la signatura de convenis entre empreses o entitats i titulars de centres públics i privats que imparteixen formació professional. L’autorització per poder fer aquests convenis la donarà sempre el Departament d’Educació a través de la Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats.
 
Les sol·licituds que es presentin han d’incorporar un projecte de viabilitat on es faci constar el cicle formatiu proposat, la distribució temporal prevista del cicle, la relació d’empreses o entitats amb les quals hi ha previst establir els convenis de col·laboració i els sistemes i recursos de coordinació i seguiment de l’experiència i de l’alumnat en alternança.
 
Poden signar els convenis diverses empreses de forma conjunta. Els convenis comporten compromisos diversos:
  • Tot l’alumnat del grup ha de disposar d’un lloc de feina a temps parcial mitjançant un contracte laboral de formació.
  • Durant primer trimestre del primer curs l’alumnat únicament rebrà formació al centre docent, per disposar d’una formació bàsica en la professió i sobre prevenció de riscos laborals abans d’incorporar-se a l’empresa.
  • L’adjudicació de les places per treballar en empreses es farà de forma participada entre les mateixes empreses i el centre docent, a partir d’un procés formatiu de selecció de l’alumne/a i de l’empresa.
  • L’alternança entre la formació i el treball es pot organitzar per dies a la setmana, per setmanes o per quinzenes i per torns de matí o tarda. En general, la jornada màxima, inclosa la formació i el treball, ha de ser de vuit hores diàries i quaranta hores setmanals.
  • Les empreses que participin en els convenis oferiran als estudiants un contracte laboral i, per tant, aquests cobraran el que estigui estipulat en el seu lloc de treball.
  • Es designaran dos tutors, un a l’empresa i un al centre docent, que seguiran de forma conjunta el procés de l’aprenentatge de l’alumne/a.
  • L’empresa i el centre hauran de definir el projecte de treball de cada alumne/a, en què cal especificar les activitats que es facin a l’empresa han d’estar directament relacionades amb la formació que s’estigui rebent.
  • La durada del cicle formatiu és de tres anys i durant aquest període l’alumne/a pot fer estades en les empreses que s’acullin als convenis.
Les empreses participants no rebran cap mena de subvenció, però a canvi podran oferir formació específica als estudiants i, per tant, els orientaran vers l’activitat de l’empresa amb la possibilitat que s’incorpori a la plantilla un cop finalitzat el conveni. D’aquesta manera, el Departament d’Educació vol fomentar la participació d’aquelles empreses que realment apostin per integrar personal qualificat a la seva plantilla.
 
Pèrdua d’alumnat en especialitats industrials
 
Malgrat que en els darrers anys s’ha produït un augment significatiu de les persones interessades a cursar estudis de formació professional específica, aquest augment s’ha distribuït de manera desigual en les diverses famílies professionals d’aquests ensenyaments. Així, determinades especialitats, principalment de l’àmbit industrial i de la construcció, han crescut molt poc i fins i tot han disminuït el nombre de persones matriculades. De fet, es calcula que més d’un 20% dels estudiants de formació professional deixen els estudis per treballar en professions de baixa qualificació.
 
Podeu consultar l’evolució detallada de l’alumnat de formació professional en el quadre següent.
 
 
Evolució de l’alumnat de formació professional per especialitats i cicles en els darrers cinc anys
 
 
 
 
 
MATRICULACIONS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Curs 2003/2004
 
Curs 2004/2005
Curs 2005/2006
 
Curs 2006/2007
Curs 2007/2008
 
Àrea
Cicle
P
C
Total
P
C
Total
P
C
Total
P
C
Total
P
C
Total
Activitats físiques i esportives
CFPM
292
97
389
373
170
543
521
201
722
648
255
903
708
266
974
 
CFPS
919
309
1.228
980
329
1.309
1.033
327
1.360
1.018
378
1.396
1.138
465
1.603
Administració
CFPM
4.056
2.077
6.133
3.977
1.899
5.876
3.765
1.716
5.481
3.909
1.744
5.653
4.161
1.601
5.762
 
CFPS
3.389
1.958
5.347
3.407
1.826
5.233
3.281
1.738
5.019
3.407
1.680
5.087
3.692
1.723
5.415
Activitats agràries
CFPM
742
132
874
704
118
822
681
114
795
677
99
776
602
98
700
 
CFPS
407
49
456
404
50
454
415
55
470
427
63
490
396
68
464
Arts gràfiques
CFPM
402
222
624
384
196
580
355
197
552
316
206
522
309
236
545
 
CFPS
196
131
327
183
132
315
192
129
321
212
140
352
223
111
334
Manteniment vehicles autopropulsats
CFPM
2.432
1.153
3.585
2.559
1.210
3.769
2.336
1.247
3.583
2.359
1.337
3.696
2.283
1.323
3.606
 
CFPS
641
229
870
644
216
860
632
197
829
691
280
971
735
310
1.045
Comerç i màrqueting
CFPM
1.087
639
1.726
1.024
539
1.563
919
524
1.443
958
491
1.449
993
526
1.519
 
CFPS
1.294
641
1.935
1.204
634
1.838
1.234
626
1.860
1.231
648
1.879
1.417
673
2.090
Edificació i obra civil
CFPM
113
0
113
125
0
125
0
163
163
201
0
201
223
0
223
 
CFPS
1.170
99
1.269
1.208
129
1.337
1.188
169
1.357
1.266
228
1.494
1.373
257
1.630
Electricitat i electrònica
CFPM
4.093
1.575
5.668
2.302
1.622
3.924
3.575
1.323
4.898
3.359
1.248
4.607
3.469
1.214
4.683
 
CFPS
2.551
1.264
3.815
2.450
1.099
3.549
2.456
969
3.425
2.409
852
3.261
2.456
775
3.231
Fusta i moble
CFPM
414
68
482
426
89
515
424
76
500
398
96
494
387
77
464
 
CFPS
62
0
62
57
0
57
54
0
54
49
0
49
68
0
68
Hoteleria i turisme
CFPM
882
850
1.732
908
936
1.844
988
984
1.972
1.067
991
2058
1.295
953
2248
 
CFPS
793
417
1.210
911
453
1.364
925
460
1.385
894
546
1.440
864
538
1.402
Indústries alimentàries
CFPM
126
15
140
128
16
144
122
15
137
155
14
169
130
13
143
 
CFPS
223
0
223
186
0
186
160
0
160
188
0
188
191
0
191
Comunicació, imatge i so
CFPM
64
143
207
68
141
209
79
141
220
103
181
284
103
172
275
 
CFPS
657
740
1.397
722
812
1.534
819
841
1.660
856
872
1.728
964
931
1.895
Activitats maritimopesqueres
CFPM
142
0
142
124
0
124
146
0
146
135
0
135
174
0
174
 
CFPS
179
0
179
171
0
171
149
0
149
172
0
172
187
0
187
Fabricació mecànica
CFPM
1.684
349
2.033
1.539
311
1.850
1.274
297
1.571
1.160
269
1.429
966
231
1.197
 
CFPS
1.052
323
1.375
1.004
289
1.293
940
283
1.223
882
265
1.147
816
230
1.046
Química
CFPM
588
40
628
540
43
583
527
45
572
588
28
616
560
16
576
 
CFPS
1.300
77
1.377
1.322
58
1.380
1.257
39
1.296
1.307
35
1.342
1.346
35
1.381
Sanitat
CFPM
2.471
1.311
3.782
2.581
1.463
4.044
2.602
1.457
4.059
2.801
1.527
4.328
3.140
1.655
4.795
 
CFPS
1.958
1.128
3.086
2.061
1.050
3.111
2.153
1.183
3.336
2.318
1.326
3.644
2.712
1.477
4.189
Serveis socioculturals i a la comunitat
CFPM
31
0
31
242
55
297
547
119
666
834
164
998
1.266
200
1.466
 
CFPS
2.554
1.614
4.168
2.759
1.639
4.398
2.851
1.559
4.410
3.322
1.584
4.906
1.091
1.710
2.801
Imatge personal
CFPM
1.187
822
2.009
1.297
887
2.184
1.367
924
2.291
1.411
860
2.271
1.465
968
2.433
 
CFPS
237
344
581
281
393
674
312
368
680
310
359
669
342
351
693
Manteniment i serveis a la producció
CFPM
1.588
357
1.945
1.575
373
1.948
1.538
335
1.873
1.698
272
1.970
1.743
289
2.032
 
CFPS
507
104
611
680
110
790
812
121
933
892
128
1.020
974
144
1.118
Tèxtil, confecció i pell
CFPM
78
0
78
58
0
58
51
9
60
46
7
53
50
10
60
 
CFPS
66
0
66
68
0
68
62
1
63
58
2
60
53
3
56
Informàtica
CFPM
233
59
292
1.253
427
1.680
1.997
898
2.895
2.443
1.109
3.552
2.770
1.202
3.972
 
CFPS
3.104
2.039
5.143
2.798
1.746
4.544
2.290
1.485
3.775
2.065
1.361
3.426
2.230
1.318
3.548
 
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia