- El Consell Comarcal de l’Alt Camp assumeix les competències d’inspecció, resolució de reclamacions, campanyes de control, formació i informació als consumidors, amb el suport de l’Agència Catalana del Consum (ACC)
- A partir d’enguany, el Consell Comarcal serà seu de tribunals d’arbitratge de consum, gratuïts i oberts a les reclamacions de tots els ciutadans de la comarca
- Amb aquest conveni, l’ACC triplicarà els recursos econòmics que destina a la comarca de l’Alt Camp
El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Jordi Anguera, i la presidenta del Consell Comarcal de l’Alt Camp, Carme Mansilla, han signat avui el conveni de delegació de competències en matèria de consum. Aquest conveni és conseqüència de l’acord de Govern de la Generalitat de Catalunya amb el que es varen delegar aquestes competències als consells comarcals de l’Alt Camp, a l’Alt Penedès, al Ripollès i al Solsonès, amb el que ja son 25 les comarques catalanes que exerceixen funcions de consum. Amb aquest conveni, es triplica el pressupost de l’ACC destinat a les polítiques de consum a l’Alt Camp.
A partir d’ara el Consell Comarcal, a més d’informar i formar a les persones consumidores, tramitarà reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge, realitzarà actuacions inspectores i sessions d’informació, formació i educació. A més, el conveni de col·laboració amb l’Agència Catalana del consum determina els objectius a complir anualment i el procediment pel seu seguiment i avaluació.
La realització de les actuacions de consum des del territori suposa un increment de l’efectivitat atès que des de la comarca es té un millor coneixement de la realitat i de les diferents situacions, i permet:
- un seguiment molt proper de la situació de mercat
- una acció més efectiva de formació i conscienciació del sector empresarial local
- una adaptació de les actuacions d’informació i formació a les necessitats de la població de la comarca
Actualment, els consells comarcals amb competències delegades en matèria de consum son: Alt Camp, Alt Empordà, Alt Penedès, Alt Urgell, Anoia, Bages, Baix Camp, Baix Ebre, Baix Empordà, Baix Penedès, Berguedà, Conca de Barberà, La Garrotxa, Montsià, Osona, Pla de l’Estany, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Pla d’Urgell, Priorat, Ribera d’Ebre, Ripollès, Selva, Solsonès i Terra Alta.
Balanç del 2008 a l’Alt Camp
Les actuacions de l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) de l’Alt Camp han augmentat un 68% durant l’any 2008, passant de les 179 actuacions del 2007 a les 301 de l’any passat. En total, l’OCIC ha tramitat 115 consultes, 155 mediacions, 23 trasllats d’arbitratge i 8 denúncies. La telefonia és la que ha generat més mediacions i trasllats a arbitratge, mentre que l’habitatge és el tema de les denúncies i les referents a la normativa de consum ha estat la que més consultes ha generat.
Pel que fa a les consultes, les presencials han estat les més importants, amb un 45%, seguides de les telefòniques amb un 40% i les de correu electrònic, amb un 15%. Segons la temàtica, les més abundants han estat: normativa de consum (18%), telefonia (14%), serveis bàsics (12%) i habitatge (11%).
Un 33% de les mediacions ha estat en el sector de la telefonia, seguida dels béns de consum (14%), habitatge (6,5%) i serveis bàsics (6%). La telefonia també ocupa el primer lloc en el trasllat a arbitratge, amb un 43%, mentre que arbitratge arriba al 21,5%. Finalment, les denúncies més comuns han estat sobre habitatge (25%) i serveis bàsics (12,5%).



