- L’Agència Catalana del Consum inspeccionarà empreses del sector aeri i agències de viatges que operen a través d’Internet
- Les consultes i reclamacions referides al comerç electrònic augmenten cada any. En el cas de les reclamacions transfrontereres gestionades pel Centre Europeu de l’ACC, l’increment és del 36% en relació a l’any passat
- Les vendes per Internet han crescut un 39% el 2008. El 65,5% dels usuaris habituals de la xarxa fan reserves de viatges i el 45,9% compren productes
El director de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Jordi Anguera, ha anunciat avui l’inici d’una campanya d’inspecció a empreses dels sectors de viatges i companyies aèries que operen a través d’Internet. Pel que fa al comerç electrònic, aquests sectors són els que generen més consultes i reclamacions dels consumidors. Així, l’any 2008, les reclamacions gestionades pel Centre Europeu de l’ACC, que són aquelles de caràcter transfronterer, han augmentat un 36% respecte a l’any anterior. L’anunci s’ha fet avui a l’oficina de la Representació a Barcelona de la Comissió Europea durant el debat protagonitzat per Anguera i la directora d’Afers dels Consumidors de la CE, Jacqueline Minor, sobre la protecció dels consumidors europeus a l’hora de fer compres per Internet.
Jordi Anguera ha insistit sobretot en la importància de la prevenció com a eix principal de les polítiques de l’Agència Catalana del Consum per protegir els consumidors. Així, des de l’any 2007 la Generalitat de Catalunya pot atorgar el distintiu de “confiança on-line” a les empreses que operen a través d’Internet. A més, a més, el Projecte de llei de Codi de Consum de Catalunya es troba en la fase final d’elaboració. Aquesta nova llei de consum facilitarà un alt nivell de protecció a les persones consumidores en matèria de comerç electrònic en introduir novetats destacables com:
- El concepte del comunicació comercial electrònica que es defineix com qualsevol mena de comunicació comercial tramesa per mitjà d’equipaments electrònics de tractament i emmagatzematge de dades, connectats a una xarxa de telecomunicacions.
- Dins del concepte de relacions de consum a distància s’inclou la contractació duta a terme mitjançant mitjans audiovisuals o electrònics, incloses les subhastes en línia.
- També es tracta l’emmagatzematge electrònic de la informació que puguin rebre les persones consumidores per part dels empresaris o empresàries.
- Es preveu, també, la figura de la intermediació per mitjans electrònics la qual se sotmet a la normativa de les relacions de consum a distància.
El director també s’ha referit a la tasca de l’Escola del Consum de Catalunya amb tallers específics adreçats als joves com “Ho puc trobar a la xarxa?”, amb el qual aprenen les precaucions a prendre per evitar els riscos del comerç electrònic, així com els programes de formació i recliclatge dels professionals del món del consum d’OMICS, OCICs i associacions de consumidors que organitza l’ACC.
Finalment, Jordi Anguera ha dit que “tot i que l’any 2008 ha estat un any difícil, amb una disminució del consum en tots els sectors, les vendes per Internet han augmentat un 39%, de manera que l’únic sector que no està en crisi, en aquests moments, és el comerç electrònic”.



