La Comissió Bilateral ha acordat avui completar el traspàs al Govern català de les competències que fins ara tenia l'Estat en matèria de gestió de costes i ordenació del litoral. D'aquesta manera, la Generalitat serà l'Administració competent en totes les polítiques a aplicar al litoral català tant d'ordenació i protecció del sistema costaner com de gestió, la qual cosa suposarà que totes les autoritzacions d'usos al litoral les donarà el Govern català. La transferència d'aquestes matèries entrarà en vigor un mes després de l'aprovació pel Consell de Ministres.

Nou marc competencial a la costa catalana

 
L’Estatut de Catalunya, aprovat el mes de juliol de 2006, estableix que la Generalitat, tot respectant el règim general del domini públic, té les següents competències exclusives:
 
  1. L’aprovació de plans territorials que ordenin i regulin l’ús del litoral i de les platges.
 
  1. La gestió dels títols d’ocupació i ús del domini públic marítimoterrestre, especialment de les autoritzacions i concessions.
 
  1. La regulació i gestió del règim econòmic d’aquest domini públic costaner.
 
  1. La planificació i execució de les obres en el litoral que no es considerin d’interès general.
 
  1. L’execució de les obres d’interès general en la costa catalana, d’acord amb l’administració de l’Estat.
 
Seu Demarcació Costes, Barcelona
Seu Demarcació Costes, Barcelona
Per altra banda, aquesta competència exclusiva implica també que la Generalitat pot aprovar lleis i decrets en matèria de costes i litoral.
 
La Constitució determina com a béns de domini públic de titularitat estatal la zona marítimoterrestre, les platges, el mar territorial i els seus recursos naturals.
Des de l’any 1981, la Generalitat exerceix competències en matèria de ports, llevat dels de Barcelona i Tarragona, considerats d’interès general. Tanmateix, les competències sobre les instal·lacions marítimes que no complien els requisits tècnics per ser considerats ports (existència d’importants obres d’infraestructura i de protecció, serveis portuaris) va continuar sent de l’Administració central.
 
D’aquesta manera, l’Estat era fins ara el responsable d’autoritzar, gestionar i decidir sobre els clubs de platja, ordenació de fondejos (camps de boies), autoritzacions en el mar territorial de palanques (plataformes per banyistes) altres elements de temporada destinats a donar servei a embarcacions, generalment de petita eslora, que no es trobaven amarrades en ports. També era el responsable de decidir sobre qualsevol tipus d’activitat que s’hagués de desenvolupar en el domini públic marítim terrestre.
 
 
Plenes competències a la costa
 
Amb els acords als quals ha arribat avui la Comissió Bilateral es completa l’assumpció de competències per part de la Generalitat en tot el referent a l’ordenació i gestió del litoral.
 
Les noves competències permetran a la Generalitat adoptar una política transversal, ja que comportarà capacitat legislativa, l’aprovació dels instruments que ordenen el litoral, i que sigui la mateixa Generalitat qui autoritzi les activitats a desenvolupar a les platges i al mar al llarg de tot el litoral català.
 
Així, partir d’ara serà la Generalitat qui ordeni i autoritzi aquelles activitats i usos que es poden fer a la costa de Catalunya, mentre que fins ara era l’Administració de l’Estat la competent i la Generalitat només n’informava.
 
Des de l’àmbit de les actuacions amb impactes importants (instal·lacions d’aqüicultura, per explotació de recursos energètics, ocupacions de les platges per clubs nàutics) fins a les activitats més senzilles com ara autoritzacions per filmacions.
 
També l’establiment i ordenació de les zones on es poden desenvolupar les activitats dels banyistes i l’oci, les instal·lacions de pantalans o camps de boies al mar, entre d’altres.
 
La Generalitat també decidirà sobre la implantació dels serveis de la nàutica, de restaurants i guinguetes a les platges o passeigs marítims, els actes (com ara activitats esportives, fires, etc.)  que es desenvolupin a la platja.
 
Per altra banda, la Generalitat en tant que titular de la competència per autoritzar totes aquestes activitats serà també de la inspecció i, en el cas que sigui necessari, de sancionar.
 
L’acord també preveu com un element destacat, la creació d’una comissió bilateral entre l’Estat i la Generalitat per a definir el programa d’inversions d’interès general que l’Estat desenvoluparà a Catalunya i per consensuar les obres que s’hagin d’incorporar en els pressupostos generals de l’Estat en cada exercici.
 
Per a desenvolupar el conjunt dels traspassos s’ha acordat un volum molt important de recursos humans i materials per desenvolupar amb eficàcia totes aquestes noves competències. Els recursos humans i materials que s’incorporen al traspàs es poden avaluar amb el 50% dels recursos que fins ara destinava l’Estat a Catalunya, a més de la cessió de la seu de la demarcació de Barcelona de 1800 m2al Port Olímpic de Barcelona que s’incorporarà a la Generalitat per al desenvolupament de les noves competències.