Catalunya 4.0 presenta les conclusions de sis mesos de treball en les àrees de Sanitat, Educació, Administració i Competitivitat per a identificar propostes que situin la tecnologia en el centre de la solució dels problemes que afecten als ciutadans
Vuitanta experts han participat en els debats i han proposat més d'un centenar de mesures, de les quals 20 s'engegaran al llarg del pròxim any.
Vuitanta experts han participat en els debats i han proposat més d'un centenar de mesures, de les quals 20 s'engegaran al llarg del pròxim any.

Telefónica i la Generalitat han presentat avui les conclusions del projecte Catalunya 4.0, que s'ha desenvolupat durant els darrers sis mesos amb la participació de més de vuitanta persones de la societat civil catalana, experts nacionals i internacionals i de múltiples col·lectius.
Catalunya 4.0 és una iniciativa de col·laboració públicoprivada, impulsada per Telefónica i el Departament de Governació i Administracions Públiques, que té per objectiu establir com la tecnologia pot estar present en el centre de la solució dels grans temes que actualment afecten als ciutadans, així com promoure accions per a augmentar i millorar l'impacte que l'ús de la tecnologia té en la societat. El projecte s'ha desenvolupat en quatre àrees: Sanitat, Educació, Administració i Competitivitat.
En cadascun d'aquests àmbits, personalitats independents procedents de diverses àrees han avaluat la situació actual de les TIC i han presentat una sèrie de mesures per tal d'impulsar la seva presència i ús en la societat.
Els experts que han participat en el projecte han identificat més d'un centenar de mesures, de les quals vint s'engegaran a partir d'aquest mes d'octubre. Aquestes vint mesures són, segons el parer dels experts, els plans d'acció més urgents que necessita Catalunya en l'àmbit de les TIC per ajudar a millorar la qualitat de vida dels ciutadans, la competivitat de les empreses i l'eficiència de les seves institucions públiques.
Totes les propostes que es posaran en marxa es publicaran en un Llibre Blau sobre l'impacte de la tecnologia en la societat catalana, que també inclourà indicadors per tal d’avaluar l’any 2010 el procés d'implementació d’aquestes mesures.
Normalització digital
Entre les mesures que s'escometran destaca, per la seva influència en els quatre àmbits objecte del projecte la posada en marxa d'un programa de Normalització Digital que té per objectiu estendre entre la societat l'ús de les noves tecnologies. Per a això, es portaran a terme accions d'immersió en les TIC a través dels mitjans de comunicació, s'afavorirà la connexió dels líders polítics i socials amb els ciutadans a través de platafomes digitals, es milloraran els dispositius per tal de facilitar l'accés a Internet i es reforçaran els programes de formació d'aquells col·lectius exclosos de les noves tecnologies.
Telefónica i la Generalitat també col·laboraran per tal d’aconseguir que totes les lleis o normatives que s'aprovin en el nostre país incloguin l'impacte TIC i perquè tots els projectes públics puguin ser supervisats pels ciutadans a través de dispositius digitals.
Les conclusiones destaquen també que, a fi d'optimitzar la cobertura de banda ampla, Telefónica i la Generalitat continuaran treballaran conjuntament amb models de col.laboració.
A aquestes propostes transversals s'uneixen aquelles que impacten directament sobre els àmbits objecte del projecte i que són:
Sanitat
- Creació d'un Centre Tecnològic de Interoperabilitat
- Sistema de gestió d'imatge mèdica
- Teleseguiment de pacients crònics
- Gestió integral del pacient/usuari
Educació
- Programa de Professors Innovadors
- Centres Far
- Centre e-Maturity
- Programa integral de suport pedagògic
Administració i Justicia
- Sistema d’ interconnexió del sistema judicial
- Expedient digital
- Sistema d´automatització de rutines
- Gestors Business-Tech
- Programa de serveis PimeCentre de Coneixement de Negoci Electrònic
- Projecte ocupacional TIC
- Anàlisis de tancament factura-paper
Telefónica a Catalunya
Telefónica té una forta presència a Catalunya, on concentra 3 milions d´accessos de telefonia fixa, més de 3,6 milions de clients de telefonia mòbil i més d'un milió d´accessos ADSL. Així mateix, compta amb 524.000 quilòmetres de fibra òptica i té en marxa inversions per valor de 2.000 milions d´euros fins al 2010 per dur a terme el desplegament de la banda ampla fixa i mòbil. Telefónica factura a Catalunya més de 4.000 milions d´euros, empra directa e indirectament a 14.200 persones i representa el 2% del PIB del territori.
Entre els proyectes desenvolupats per Telefónica Catalunya destaca el campus de Universitas Telefónica; el Centre de R+D de Barcelona, líder dins la investigació mundial d´Internet i Multimèdia; la construcció d´una nova seu social corporativa al costat del districte del 22@ a Barcelona, i el programa Catalunya 4.0 per a l´impuls de la Societat de la Informació.



