
Les 78 edicions dels cursos del Programa per a la Restauració Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT) que s’han dut a terme durant el 2008 han tingut una gran demanda. Un total de 695 participants de 42 nacionalitats diferents han valorat molt positivament aquesta primera experiència en què han col·laborat 189 restaurants de tot Catalunya.
Aquestes són les principals conclusions del programa PROFIT que han presentat avui el secretari general del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, Enric Aloy; junt amb la subdirectora general de Política Lingüística del Departament de la Vicepresidència, Elvira Riera; el secretari per a la Immigració del Departament d’Acció Social i Ciutadania, Oriol Amorós; i el coordinador del programa PROFIT, Jaume Profitós.
El programa PROFIT, coordinat pel Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, està orientat a la formació i reciclatge de personal en el sector de la restauració per atendre i satisfer millor les necessitats de la clientela i millorar els coneixements en llengua catalana. El destinatari del programa és el personal sense formació específica en atenció al cient i servei d’hostaleria i amb pocs coneixements de català.
El disseny del programa ha comptat amb la col·laboració decisiva del Consorci per a la Normalització Lingüística que, mitjançant els seus tècnics, ha planificat i elaborat els continguts dels cursos.
Característiques del curs
El curs consta de 20 hores lectives, 10 de les quals dedicades a qualitat de servei i atenció al client i les altres 10 a vocabulari i recursos lingüístics. Les sessions es distribueixen en una primera part de vocabulari, construccions lingüístiques bàsiques i teoria professional; i una segona part amb dinàmiques de grup i simulacions de servei.
El nombre d’alumnes per curs no supera en cap cas les 20 persones i el mínim establert serà de 10, tret del cas que 6 treballadors d’una mateixa empresa sol·licitin fer el curs. La superació del curs dona dret a la certificació de les competències assolides per part de la Secretaria de Comerç i Turisme.
Resultats dels cursos
Pel que fa als resultats dels cursos, un 93,38% dels participants han obtingut l’acreditació de competències que atorga el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa.
D’altra banda, respecte a la qualitat i utilitat dels cursos els alumnes els han valorat molt positivament, amb una mitjana de 9,26. Una altra dada significativa és el baix nivell d’abandonament dels cursos que ha estat tan sols d’un 6,62%.
Localització de les Proves
- Barcelona i comarques: 43 cursos i 389 alumnes
- Catalunya Central: 3 cursos i 21 alumnes
- Comarques de Ponent: 9 cursos i 68 alumnes
- Comarques gironines: 14 cursos i 124 alumnes
- Camp de Tarragona: 6 cursos i 56 alumnes
- Terres de l’Ebre: 3 cursos i 37 alumnes
Procedència de l’alumnat
Per àrees, un 29,21% de l’alumnat procedeix de Llatinoamèrica; un 20,86% de l’Estat espanyol; un 20,43% d’Àsia; un 13,96% d’Europa de l’Est; un 10,07% de l’Àfrica; i un 5,46% de la resta d’Europa occidental.
Per nacionalitats, el col·lectiu més nombrós correspon al procedent de l’Estat espanyol, un 20,86%; les Filipines, un 9,93%; El Marroc (8,35%); la Xina (8,20%); Romania (7,63%); L’Equador (6,47%); Colòmbia (4,17%); Bolívia (3,02%); Argentina (2,88%); Perú (2,88%); Itàlia (2,30%); Xile (2,16%); República Dominicana (2,16%); Portugal (2,01%).
Coneixement del català
Del total de participants als cursos PROFIT, un 76% entenia poc o gens el català, i un 89% admetia no parlar-lo gens o molt poc abans de la seva participació en els cursos.
Valoració del professorat
El professorat ha subratllat l’alt interès general dels alumnes durant el curs, especialment respecte dels aspectes de coneixement de la llengua catalana. Un cop acabat el curs, els alumnes han valorat més la llengua i s’han mostrat més interessats a aprendre-la i a utilitzar-la i veuen el català com un idioma d’oportunitats, tant a nivell de projecció laboral com personal.
Accions previstes per al 2009



