Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El delegat del Govern afirma que el Pacte Nacional per a les Infraestructures impulsarà decisivament la transformació del model econòmic i social del Camp de Tarragona

Xavier Sabaté assegura que l’execució de les actuacions recollides al pacte permetran avançar cap a un sistema productiu més sostenible i assegurar la competitivitat del territori
 
El document preveu una inversió de gairebé 4.000 milions d’euros en actuacions territorialitzades al Camp de Tarragona per donar servei a una població de 750.000 persones, l’any 2020
 
 
El delegat del Govern al Camp de Tarragona, Xavier Sabaté, i els director territorials de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Margalef; Medi Ambient i Habitatge, Josep Lluís Pau, i Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Xavier Vicens, han presentat aquest matí les actuacions territorials incloses en el Pacte Nacional per a les Infraestructures que, en paraules del delegat, "són l'impuls decisiu per a la transformació del model econòmic tot assegurant un creixement més sostenible i equilibrat al Camp de Tarragona".
 
Xavier Sabaté ha explicat que el pacte signat amb els agents socials, administracions i institucions locals, organitzacions empresarials i del treball, i grups parlamentaris, "dissenya i assegura la connectivitat del Camp de Tarragona endins però també cap a l’exterior amb Catalunya, la resta de l’Estat i Europa, el que sempre hem volgut per aquest territori que es consolida com la segona gran àrea metropolitana de Catalunya ". El document estructura les inversions a executar en els àmbits de la mobilitat, la innovació i la recerca, l'aigua, els residus, l'energia, les telecomunicacions, i el sòl per activitats productives. "Totes aquestes actuacions permetran assegurar i optimitzar els recursos per una banda, i el dinamisme econòmic del territori per l'altra", ha afegit el delegat del Govern. I ha assegurat quecap altre Govern ha actuat amb tanta planificació, estratègia i visió de futur” i ha recordat que a finals d’any s’aprovarà definitivament el Pla Territorial del Camp de Tarragona que cohesionarà encara més les 6 comarques que l’integren.
 
El delegat del Govern ha parlat d’una “inversió històrica i sense precedents” per posar al dia les infraestructures i ha destacat el procés de debat i participació de la societat catalana en el pacte com una “nova manera de governar”. Xavier Sabaté ha manifestat que les infraestructures previstes “milloraran substancialment la qualitat de vida dels ciutadans del Camp de Tarragona” que l’any 2020 seran 750.000 residents. El Pacte Nacional permetrà també superar el dèficit històric en infraestructures.
 
Pel delegat del Govern, el pacte prioritza totes aquelles actuacions que impulsen cap a una economia d’alt valor afegit i garanteixen el progrés del país. En aquesta línia, Xavier Sabaté  ha posat èmfasi en les inversions per als parcs i centres tecnològics i d’investigació previstos i ha afirmat que “la recerca i la innovació són fonamentals per a la transformació del model productiu i per avançar cap a un sistema econòmic més sostenible”.
 
 
Adjuntem el llistat d’actuacions territorials, extret de l’annex del pacte, que també s’adjunta en un segon document:
 
 
PRINCIPALS INVERSIONS PREVISTES AL PACTE
 
Mobilitat i transport col·lectiu
 
Infraestructures viàries
 
  • Connecta les principals ciutats:
  • Construcció de les variants de la N-420: Falset (ja executada), Riudecols, Gandesa, Corbera
  • Execució de les variants de l’A-7 al seu pas per Tarragona.
  • AutoviaT-11 entre Reus i Tarragona
  • Millora les comunicacions amb les comarques de l’interior i altres comunitats:
  • Autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc.
  • Autovia C-14 Alcover-Tarragona
  • C-241 entre Montblanc i Igualada
  • Afavorir la connexió sud de Catalunya i del Corredor del Mediterrani amb l’Aragó amb el desdoblament de la N-420, entre Alcanyís i el Camp de Tarragona
 
Ferrocarril
 
  • Reforça el Corredor del Mediterrani, principal via d’exportació de l’economia espanyola i un dels grans eixos continentals amb especial èmfasi en les connexions entre línies –enllaç de Picamoixons–, la reobertura de la línia del corredor Reus-Roda i la línia d’alta velocitat entre Castelló i Tarragona per a mercaderies
  • Assegura la sortida de mercaderies del Camp de Tarragona amb ample de via europeu, vital per a la competitivitat del territori i de les empreses del polígon petroquímic en especial
  • Inclou una partida pressupostària de 174 MEUR en la primera fase del pacte per al desviament de la façana marítima de Tarragona (aquest projecte incorpora el reivindicat by-pass)
  • Amplia la xarxa ferroviària amb la creació del servei de rodalies del Camp (comptant amb la infraestructura actual i amb la que resultarà dels punts següents, tant en tren convencional com en tren tramvia) entre les ciutats de Tarragona, Reus, Valls i el Vendrell, construint noves estacions a les zones en què la població servida ho justifiqui i amb els horaris i freqüències adequats per als usuaris potencials (1a fase del Pacte). En paral·lel, inclou l’ampliació dels serveis de mitja distància amb Barcelona i amb Lleida
  • Estableix com a actuació prioritària la creació del Tramcamp, el nou tren tramvia que aprofita el corredor Cambrils-Salou-Vila-seca i s’integra a la xarxa urbana de les ciutats de Tarragona i Reus , i que doni servei a l’estació intermodal o estació central el Camp. Aquesta actuació té un pressupost de 200 MEUR en la primera fase del pacte
  • Preveu l’arribada de l’alta velocitat a les ciutats de Tarragona i Reus (que se sumarà a l’alta velocitat a l’estació de Perafort). Serem l’únic territori amb dues estacions d’alta velocitat
  • Nova estació del Camp de Tarragona al sud de l’aeroport de Reus. 40 MEUR en la primera fase del pacte
  • Estudiar la viabilitat d’un  intercanviador a l’alçada de l’Arboç que permeti connectar les actuals estacions de Reus, Tarragona, Torredembarra i el Vendrell amb Barcelona amb combois mixtes sobre vies convencionals i vies d’alta velocitat.
  • Estudiar la viabilitat de construcció de noves estacions sobre el traçat ferroviari convencional existent, en punts on s’acrediti demanda suficient (1a fase del pacte)
 
 
Ports i Aeroports
 
  • Contempla el traspàs de l’aeroport de Reus i la titularitat de la Generalitat i entitats del territori amb una inversió de 190 milions d’euros en una primera fase del pacte
  • També la millora de la gestió dels ports de Barcelona i Tarragona, el reforçament de la seva àrea d’influència hinterland. El pacte preveu estudiar i avaluar la viabilitat d’ampliar el port de Tarragona. Preveu una inversió de 337,1 milions d’euros.
 
 
 
Recerca i innovació
 
  • Inclou inversions sense precedents per als parcs tecnològics de la Química de Tarragona, el Tecnoparc de Reus, l’Institut de Recerca Enològica de Falset, el Centre de Nutrició i Salut i el Viver de Bioempreses de Reus, l’Institut de Recerca en Turisme de Catalunya i diverses actuacions a l’Idiada (Santa Oliva) , així com una partida econòmica per al CIEMAT que forma part del patronat de l’Institut de Recerca de l’Energia de Catalunya (IREC )
 
Sòl per a activitat econòmiques
 
  • Preveu les actuacions logístiques a la CIM del Camp i la plataforma logística del Penedès, el centre d’activitats logístiques de Montblanc i la connexió de la ZAL del Port de Tarragona a les xarxes ferroviària i viària.
 
 
Aigua, costes i món rural
 
Infraestructures per garantir l’abastament d’aigua
 
  • La reutilització i aprofitament dels recursos locals al Camp de Tarragona i el CAT: 207 M€. Projecte pioner de reciclatge d’aigua a les indústries químiques
 
Sanejament d’aigües residuals
 
  • Ampliació de la depuradora de Tarragona
  • Execució de les depuradores dels municipis de menys de 2.000 habitants o equivalents.
 
Món rural i costes
 
  • Inclou la modernització dels regadius i obres tan esperades com el recreixement de la presa de Margalef, i diferents actuacions al litoral de Tarragona com el passeig marítim i la platja Llarga
 
 
 
 
Residus
 
  • Pretén assolir els objectius de reduir la generació de residus i promoure’n al màxim l’aprofitament, considerant-los un recurs, i desenvolupar xarxes territorials d’infraestructures de tractament.
  • Inclou la planta de tractament mecànic i biològic de la fracció resta de Botarell (ja inaugurada) i la planta de tractament de fracció resta i millores de valorització energètica de Tarragona
  • Preveu la implantació de nous dipòsits controlats de rebuig per donar servei a les comarques de l’Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès i Tarragonès
 
Energia
 
  • Prioritza les actuacions que incrementin el pes de les fonts d’energia renovables i que diversifiquin les fonts de producció energètica de les infraestructures previstes al Pla de l’energia 2006-2015
  • Garanteix la producció elèctrica i inclou la construcció de les subestacionsd’El Vendrell, Alforja i la Secuita, així com les línies elèctriques del Vendrell (des de la línia Bellisens- Subirats), i Alforja entre Aubals i la Selva i el nou circuït Juneda-Mangraners- l’Espluga de Francolí.
 
 
 
Telecomunicacions
 
  • Garanteix l’accés als serveis bàsics de les comunicacions electròniques, assegura la cohesió digital, preveu la millora o construcció de les infraestructures de comunicacions necessàries per incrementar la competitivitat de les empreses, l’eficiència de l’Administració i la qualitat de vida de la ciutadania
 
2
Imatges
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia