El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui l'anunci pel qual el DPTOP sotmet a informació pública l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental de la segona fase de la ronda sud d'Igualada, corresponent a la seva connexió cap a l'oest. El nou vial, de 5 quilòmetres de longitud, discorrerà entre la C-37 a Santa Margarida de Montbui i l'A-2, a Jorba, amb una inversió prevista de 31,7 MEUR. Aquest nou tram completarà, així, la ronda actualment ja en execució en el tram est, fins a la C-15 a Vilanova del Camí. Es preveu que la ronda sud d'Igualada signifiqui una inversió total de 56 MEUR.

Millora de la mobilitat a la Conca d’Òdena
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat la construcció de la ronda sud d’Igualada o ronda de la Conca d’Òdena, entre l’autovia A-2 a Jorba i la C-15 a Vilanova del Camí. Aquesta nova via es configura com una variant de la C-37 que voreja pel sud el nucli urbà d’Igualada i conformarà, juntament amb l’A-2, la xarxa arterial de la capital de l’Anoia.
La ronda permetrà, d’una banda, evitar el trànsit de pas per l’actual C-37 per l’interior d’Igualada i de l’altra, ordenar el trànsit dels futurs creixements en l’àmbit més meridional de la Conca d’Òdena i dels polígons a l’entorn de Vilanova del Camí. Així mateix, aquesta actuació té com a objectiu canalitzar els moviments de la C-37 a mesura que es vagi consolidant aquest eix entre el Camp de Tarragona, la Conca de Barberà i l’Anoia.
Actualment, el DPTOP està executant les obres del tram est d’aquesta ronda; en concret, des de la C-37 a Santa Margarida de Montbui i la C-15 a Vilanova del Camí. Es preveu que aquests treballs, amb un pressupost de 24,4 MEUR, concloguin l’estiu de 2009.
Avui, el DOGC publica l’anunci pel qual s’obre la informació pública de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del tram oest de la ronda, entre la C-37 a Santa Margarida de Montbui i l’A-2 a Jorba. Es preveu que les obres corresponents a aquesta connexió suposin una inversió estimada de 31,7 MEUR.
Connexió oest de la ronda
L’actuació que ara se sotmet a informació pública consisteix en la construcció d’una via, de dos carrils per a la circulació, de cinc quilòmetres de longitud. En el seu traçat, es poden distingir els trams següents:
- Tram inicial. L’actuació s’inicia al sud d’Igualada a la C-37, a prop del nucli de Sant Maure (terme municipal de Santa Margarida de Montbui). En aquesta zona es preveu un enllaç –Sant Maure - Igualada– format per una rotonda sota el tronc de la ronda. A continuació, la nova via continua pel sud d’Igualada en un tram aproximat d’un quilòmetre de longitud.
- Tram central. En aquest tram s’analitzen dues alternatives de traçat. Tenint en compte la incidència en l’entorn i l’adaptació als plans d’ordenació urbanística municipals, es considera com a més idoni el traçat que dels dos és més proper a la zona urbana de Santa Maure i Igualada. Aquesta opció inclou un enllaç amb el camí de Sant Mateu a Sant Maure, format per un pas inferior i dues petites rotondes situades a banda i banda de la carretera.
A partir d’aquest enllaç, es preveu la formació d’un túnel artificial d’uns 400 metres. Al final del tram se situa l’enllaç amb la carretera C-241c, de Santa Coloma de Queralt, format per una rotonda a diferent nivell, sota el tronc de la ronda.
- Tram final. Aquest tram s’inicia a l’enllaç amb la C-241c i finalitza a l’autovia A-2, amb una longitud d’1,3 quilòmetres. En la part final segueix el traçat de la carretera B-222. L’enllaç final amb l’A-2 aprofita el pont existent sobre l’autovia i eixampla les rotondes existents a banda i banda d’aquesta autovia.
Pel que fa a estructures, a més del túnel artificial del tram central, cal remarcar la construcció de dos ponts, un sobre el barranc de les Bruixes, de 120 metres de longitud, i un altre sobre el riu Anoia, de 180 metres de longitud. D’altra banda, es preveu la construcció de dos passos superiors per tal de donar continuïtat als camins interceptats per la nova carretera.



