Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Parlament aprova la Llei d'educació de Catalunya

2010/10/29/13/30/b56908f8-d5c9-473f-8311-d4516d5979d8.flv
  • Competències: La Llei d’educació de Catalunya desenvolupa al màxim les competències de l’Estatut en matèria educativa i compleix el mandat del Pacte Nacional per a l’Educació
     
     
  • Model educatiu propi: Defineix el Servei d’Educació de Catalunya tenint en compte els criteris d’equitat, suficiència, excel·lència i coresponsabilitat
     
     
  • Modernització: Aposta per l’autonomia dels centres reforça el paper de les direccions dels centres públics i crea l’Agència d’Avaluació de Catalunya
     
     
  • Cossos propis: Dóna la possibilitat de crear els cossos docents propis de Catalunya amb proves d’oposició catalanes amb procediments d’accés específics alhora que manté els drets dels actuals funcionaris docents
     
     
  • Proximitat: Aprofundeix els mecanismes de coresponsabilització amb les administracions locals i preveu unitats de planificació com la zona educativa
     
     
  • Convivència: Els centres educatius hauran de formular una carta de compromís on s’expressi el marc de convivència que haurà de ser assumit per les famílies
     
     
  • Llengua: La Llei permet blindar el model lingüístic català i aposta decididament pel trilingüisme
     
     
  • Pressupostos: La memòria econòmica de la Llei preveu que quan aquesta estigui desplegada del tot, en un termini màxim de 8 anys, els pressupostos destinats a educació s’incrementin en 1.500 milions d’euros respecte de l’actualitat
     
     
  • Inversió: En 8 anys, la inversió en educació haurà de ser equivalent al 6% del PIB
El Parlament ha aprovat aquest matí la Llei d’Educació de Catalunya. La llei explota al màxim les competències del Govern de la Generalitat en matèria educativa.
 
La llei aprovada avui té com a objectius principals les fites de l’equitat i l’excel·lència del sistema educatiu de Catalunya.
 
La Llei d’educació de Catalunya aposta per un Servei d’Educació de Catalunya on els centres públics i concertats participin dels criteris d’equitat, excel·lència i coresponsabilitat garantint-los la suficiència econòmica per al seu funcionament, respectant el dret a la lliure elecció de centre dels ciutadans, i el dret a definir el caràcter propi per part de la titularitat de cadascun dels centres educatius, que la mateixa llei defineix per als centres públics. La llei d’educació de Catalunya garanteix també la suficiència financera dels centres concertats i potencia la figura del contracte-programa per aquells centres que participin decididament en la coresponsabilització.
 
Modernització dels centres públics
 
La LEC fa una aposta decidida per la modernització de la gestió dels centres públics. Per donar satisfacció a aquest objectiu, el text dota d’autonomia als centres per poder tirar endavant el seu projecte educatiu propi adaptat al seu entorn. Els centres educatius hauran de tenir un Projecte Educatiu de Centre (PEC) que contemplaran indicadors de progrés. L’autonomia permetrà al centre tenir marge de gestió del currículum (amb l’objectiu d’amotllar-lo al màxim a les necessitats dels alumnes), autonomia d’organització pedagògica (per millorar la capacitat de gestió de les aules i dels mètodes innovadors), així com de gestió de recursos humans (els llocs de treball docents es podran proveir a través de concursos generals, específics i sistemes de provisió especial) i econòmics (per poder decidir les necessitats de material en base a les necessitats del projecte educatiu).
 
Una altra de les apostes de la Llei se centra en la figura de la direcció. Així, els directors d’escoles i instituts tindran la categoria d’autoritat pública. Per ser nomenats, els directors hauran de presentar un projecte de direcció en el qual s’haurà de detallar la gestió del projecte educatiu de centre.
 
L’avaluació passa a ser un dels ítems claus de la llei, en tant que es fa imprescincible per comprovar l’adequació dels resultats dels projectes educatius de centre als seus indicadors. La llei crea l’Agència d’Avaluació de l’Educació, una entitat que esmerçarà els seus esforços a avaluar els projectes educatius (entesa com a acompanyament) i també podrà fer propostes a l’administració competent per millorar els currículums generals.
 
Docents
 
La figura del mestre i el professor queda reforçada amb la possibilitat de creació de cossos docents de la Generalitat que regularien l’accés per oposicions pròpies amb procediments específics alhora que la llei manté els drets dels funcionaris docents actuals.
 
Així, els docents tindrien la seva pròpia carrera professional, avaluada en base al seu exercici professional docent, la recerca educativa, l’aportació al sistema, la formació permanent, els resultats d’aquesta formació aplicats a l’aula, i també l’antiguitat.
 
En l’escola concertada, la llei estableix un termini de tres anys a partir de l’entrada en vigor per homologar els sous dels docents als de l’escola pública.
 
Comunitat educativa
 
Amb l’objectiu de potenciar la comunicació i els compromisos entre les famílies i els centres, cada centre haurà de formular una carta de compromís educatiu en la qual s’expressin els objectius necessaris per assolir un entorn de convivència i respecte pel desenvolupament de les activitats educatives. A través d’aquesta carta es potencia la participació de les famílies en la vida del centre, les quals l’han de conèixer i hauran d’avenir-se a compartir els principis que l’inspiren, que hauran de respectar els drets i les llibertats de les famílies recollits en les lleis, i a donar-hi compliment. El Departament haurà d'impulsar les orientacions que determinin els continguts per a l’elaboració d’aquesta carta.
 
Proximitat
 
Un dels eixos principals de la llei és el de la proximitat, en tant que confereix a les administracions locals la categoria d’administració educativa en l’exercici de les seves competències en educació, de manera coresponsable amb el Govern de la Generalitat. Les administracions locals podran participar en la presa de decisions a propòsit de l’educació en el seu àmbit territorial.
 
També es creen unitats de planificació, les zones educatives, en les quals es podrà fer planificació de processos d’escolarització o de recursos humans, tenint en compte tots els recursos dels quals disposa el Servei d’educació de Catalunya en aquella zona concreta, que prèviament haurà de ser definida.
 
En aquest aspecte, la llei fa també referència explícita a la participació dels ajuntaments i les entitats cíviques dels municipis per a l’organització d’activitats extraescolars que afavoreixin la integració dels alumnes dels diferents centres educatius.
 
Consolidació del model lingüístic català
 
Un dels títols de la llei està referit a la llengua i a la seva utilització al sistema educatiu de Catalunya. El text consagra el model lingüístic definit a la llei de política lingüística que fa del català la llengua vehicular de l’ensenyament a Catalunya i dóna la possibilitat al Govern de la Generalitat de fixar el currículum de les hores lingüístiques.
 
Així mateix, la Llei certifica l’objectiu del trilingüisme, amb el domini del català, el castellà i una tercera llengua de la qual els alumnes hauran de tenir un coneixement suficient al final de l’educació secundària obligatòria.
 
 
Pressupostos
 
La disposició final tercera de la LEC recull el compromís que el Govern incrementarà progressivament els recursos econòmics destinats al sistema educatiu per tal d’assolir els objectius que marca i situarà progressivament durant els propers vuit anys la despesa educativa, com a mínim, en la mitjana dels països de la Unió Europea, que se situa al voltant del 6% del PIB.
 
La llei d’educació de Catalunya va acompanyada d’una memòria econòmica. Aquesta memòria recull una projecció de la inversió derivada del desplegament de la normativa. En 4 anys, els pressupostos educatius s’incrementaran en 1.000 milions d’euros respecte de l’actualitat. I en vuit anys, els pressupostos seran de 1.500 milions d’euros.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia