El DPTOP ha iniciat la construcció de l'enllaç de Joncadella, de l'Eix Transversal que millorarà l'accessibilitat al nord de Manresa i servirà també com a accés a l'àrea de futur desenvolupament urbanístic del Pla de la Concòrdia. Es tracta de les primeres obres dins el projecte de desdoblament de l'Eix Transversal, que iniciarà el gruix dels treballs la primavera vinent.
Esquema
Actualment, l’Eix Transversal al seu pas pel nord de Manresa té dos enllaços, el situat a l’alçada de la C-55, la carretera de Súria i el de la carretera de Santpedor.
 
El planejament urbanístic municipal preveu una àrea de nou desenvolupament, coneguda com el Pla de la Concòrdia. Per tal de donar servei a aquest nous desenvolupaments el DPTOP ha iniciat les obres de l’enllaç de Joncadella, en el marc de les feines de desdoblament de l’Eix Transversal. Les obres d’aquest nou enllaç tenen un termini de deu mesos.
 
El nou nus connecta doncs una nova àrea de la ciutat i permet nous moviments facilitant d’aquesta manera la mobilitat al nord de Manresa. Així, s’ha projectat de manera que es puguin fer els moviments des de i cap a Cervera i des de i cap a la Ronda Nord de Manresa.
 
Calçades laterals per facilitar els moviments
 
Per tal de facilitar tots els moviments que no eren possibles amb el primer projecte, s’ha optat per construir calçades laterals situades a cada costat de la C-25.
 
Així, els moviments des de i cap a Cervera es faran mitjançant unes calçades de gairebé un quilòmetre de longitud, que aniran des de la zona de Joncadella cap a l’oest, fins arribar a la rotonda de l’enllaç amb la carretera de Súria. A partir d’aquesta rotonda, es faran els moviments d’incorporació o sortida del tronc de l’Eix Transversal.
 
Pel que fa als moviments des de i cap a la Ronda Nord de Manresa, s’habilitaran unes calçades laterals que aniran des del tronc de la Ronda fins a l’enllaç de Joncadella. Aquestes calçades tindran entre 800 metres i un quilòmetre de longitud.
 
D’altra banda, al sud del nou enllaç de Joncadella s’ha previst construir una rotonda que connectarà amb la futura zona de desenvolupament urbanístic del Pla de la Concòrdia.
 
Finalment, fruit de les al·legacions presentades per l’Ajuntament de Manresa, les obres inclouran la formació d’un túnel artificial d’uns 90 metres de longitud que evitarà l’impacte de la calçada lateral sud sobre uns edificis situats a prop de l’enllaç.
 
Inici del desdoblament de l’Eix Transversal
 
Les obres que avui comencen suposen l’arrencada de totes les feines de desdoblament de l’Eix Transversal per convertir-lo en una autovia de dos carrils per sentit. El desdoblament de l’Eix es va adjudicar el passat mes de juny a l’empresa Cedinsa Concessionària per un import total de 708,33 MEUR, que inclou també la formació del nou enllaç de Joncadella. Es preveu que el gruix de les obres d’aquest desdoblament s’iniciï la primavera vinent i que el desdoblament finalitzi entre el 2010 i el 2011.
 
L’Eix Transversal té 153 quilòmetres de longitud i discorre entre Cervera i Riudellots de la Selva. En el seu recorregut, tenen característiques d’autovia tres petits trams; el comprès entre Cervera i les Oluges i les circumval·lacions de Manresa i Vic. El DPTOP preveu desdoblar l’actual carretera per tal de formar una autovia de dos carrils per a cada sentit de la circulació.
 
Així, la nova autovia estarà formada per dues calçades amb dos carrils de 3,5 metres per sentit, més un carril addicional en els trams on sigui necessari per a l’avançament dels vehicles pesats. Els vorals exteriors tindran 2,5 metres d’amplada i els vorals interiors, 1,5 metres. Una mitjana d’amplada variable entre els 5 i els 8 metres separarà els dos sentits de la circulació.
 
En total, les obres comportaran el desdoblament de 142,8 quilòmetres de carretera, la formació d’un nou tram de 2 quilòmetres d’autovia i la construcció de 52 viaductes, 14 túnels i 40 enllaços.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 193