Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Els alumnes d'ESO aprendran a preservar el paisatge català amb el projecte Ciutat, territori i paisatge

Captura de pantalla
 
  • El projecte fomenta la interacció dels estudiants a l’aula a través d’un web (www.xtec.cat/paisatge) on es pot veure com ha evolucionat un paisatge, com hi ha influït l’acció humana i què poden fer per conservar-lo.
  • Al web, i també en paper, l’alumnat tindrà accés a fotografies aèries, mapes topogràfics, informació i fotografies panoràmiques de 12 paisatges diferents i representatius de la geografia catalana.
  • Ciutat, territori, paisatge pretén impulsar una nova cultura del paisatge en què els estudiants, futurs ciutadans i ciutadanes de ple dret, se sentin corresponsables de l’estat dels paisatges catalans.  
  • El projecte s’adreça a l’alumnat de les matèries de ciències socials i ciències de la naturalesa de 1r i 3r curs d'ESO, tot i que també pot ser útil per a treballs de síntesi, projectes de recerca i per al batxillerat.Un total de 456.943 alumnes es podran beneficiar-se d’aquests materials.
 
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques i l’Observatori del Paisatge, juntament amb el Departament d’Educació, han impulsat el projecte Ciutat, territori, paisatge adreçat a l'alumnat i el professorat de ciències socials i ciències de la naturalesa de 1r i 3r curs d’ESO. El projecte també està pensat perquè es pugui fer servir en treballs de síntesi, projectes de recerca i al batxillerat, en les matèries de geografia i ciències de la terra i del medi ambient.
 
En total, 456.943 alumnes d'educació secundària obligatòria d'instituts, centres de formació de persones adultes o a distància a l’Institut Obert de Catalunya (IOC) se’n podran beneficiar aquest curs 2008-2009.
 
Mitjançant diferents materials didàctics en paper i en línia,l’alumnat podrà estudiar i analitzar 12 paisatges catalans diferents i representatius del nostre territori; i ho faran de manera interactiva i atractiva amb nombroses imatges (fotografies aèries i panoràmiques), animacions i sons que s’han creat a partir de la realitat.
 
L’objectiu d’aquest projecte, a banda de fomentar que els estudiants treballin en equip i utilitzin les noves tecnologies per a aprendre, és que puguin extreure les seves conclusions a partir d’una tasca de reflexió i d’anàlisi de situacions i problemes reals, com poden ser els canvis causats per de l’acció de l’home o del clima al paisatge català.
 
Amb aquest projecte es pretén impulsar una nova cultura del paisatge en què els nois i les noies, els futurs ciutadans i ciutadanes de ple dret, se sentin corresponsables de l’estat dels paisatges catalans. Concretament, a cada centre d’ESO s’enviaran els següents materials:
 
  • Carpeta de 12 làmines panoràmiques amb fotografies aèries, mapes topogràfics, informació i fotografies panoràmiques que reprodueixen 12 paisatges diferents i representatius de la geografia catalana. Tots són exemples reals de la interacció de l’home amb l’entorn i el paisatge. Per exemple, en el cas de Barcelona s’analitza com ha canviat la fesomia de la ciutat a través d’algunes actuacions urbanístiques que s’hi han fet com ara la reconversió del Poble Nou, la creació del districte 22@ o la construcció de la Torre Agbar que ha servit per reconvertir la zona de la plaça de les Glòries Catalanes i que ha esdevingut un símbol en el paisatge de la ciutat.    Un altre exemple és el de la Costa Brava, on s’estudia de quina manera el paisatge s’ha convertit en recurs turístic. Cal no oblidar que la Costa Brava va ser el primer lloc turístic de Catalunya i ho continua essent després de Barcelona. En aquest cas, els estudiants poden analitzar aquest model de paisatge format per una costa amb nombrosos boscos de pins i petites cales, alguns ports de pesca que han esdevingut ports esportius, el massís de les Gavarres i la proliferació d’urbanitzacions i blocs d’apartaments. 
  • Guia didàctica, que proporciona orientacions generals i específiques per al treball amb l’alumnat i per al seu seguiment i avaluació.
  • www.xtec.cat/paisatge estimula l’aprenentatge en aprofitar les possibilitats didàctiques que ofereixen les noves tecnologies perquè mostra els paisatges d’una manera interactiva i atractiva alhora mitjançant nombroses imatges, animacions i sons que faciliten la comprensió. A més, preveu l’opció de crear grups de treball i que el professorat pugui fer un seguiment continu de les activitats de l'alumnat.
 
 
Prova pilot a nou centres catalans
 
Els materials didàctics del projecte Ciutat, territori, paisatge ja s’han provat a nou centres de Catalunya i l’experiència ha servit per acabar de donar-hi forma, veure com es poden utilitzar a l’aula i estendre’l a la resta de centres educatius de Catalunya. De fet, alguns d’aquests instituts han optat per continuar utilitzant aquests materials a l’aula com a complement de les assignatures de ciències socials i ciències de la naturalesa. Els centres que han experimentat el projecte són:
 
 
  • IES Esteve Terradas i Illa, Cornellà de Llobregat
  • IES Manuel Vázquez Montalbán, Sant Adrià del Besòs
  • IES Escola Municipal del Treball, Granollers
  • IES Montsacopa, Olot
  • IES Santiago Sobrequès i Vidal, Girona
  • IES Ronda, Lleida
  • IES Moianès, Moià
  • IES Pere Barnils, Centelles
  • IES Antoni Martí i Franques, Tarragona
 
 
Llei del paisatge
 
Aquest projecte educatiu es relaciona amb els objectius fixats per la Llei del paisatge, aprovada pel Parlament el mes de juny de 2005, i que va dotar les administracions catalanes d’instruments per afrontar els reptes de la preservació del paisatge. L’objectiu és el reconeixement, la protecció, la gestió i l’ordenació del paisatge per harmonitzar la preservació dels seus valors patrimonials, culturals i econòmics amb un model de desenvolupament sostenible.
 
La garantia d’aquest dret s’instrumenta amb diverses mesures, com ara les intervencions exemplars, el sprogrames formatius com el presentat avui, la integració del paisatge en les polítiques d’ordenació territorial i urbanística i la cooperació entre administracions.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia