Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La integració tarifària s'estén als 35 municipis de la comarca del Bages

  • A partir de l’1 d’abril, tots els municipis del Bages formaran part del sistema tarifari integrat de l’Àrea de Barcelona, que es reestructurarà per ordenar-los dins les 6 zones tarifàries 
  • La implantació es farà de manera progressiva, a mesura que els operadors del transport públic incorporin la tecnologia necessària 
  • El sistema suposarà un important estalvi per als usuaris, que disposaran de fins a 7 abonaments integrats diferents d’acord amb les seves necessitats 
  • El sistema permet utilitzar tots els modes de transport amb el mateix títol, potenciant els intercanvis, sense despesa addicional, entre els serveis d’autobús, ferrocarril, metro i tramvia
  • El desplegament del sistema suposarà una inversió anual d’1,2 MEUR, i per al l’any 2009, de més de 900.000 euros
  • Durant el 2008, més de 170.000 nous viatgers s’han incorporat a la xarxa de transport públic, amb el desenvolupament del pla de serveis del Bages
 
Actualment, la integració tarifària a la comarca del Bages es limita a cinc municipis. Concretament, a Monistrol de Montserrat, Castellbell i el Vilar, Sant Vicenç de Castellet, Castellgalí i Manresa, per on discorre la línia de Rodalies i d’FGC de Llobregat – Anoia.
 
Per tal de millorar l’eficiència, la qualitat i la competitivitat del transport públic, i  en compliment del Pla de Transport de Viatgers 2008-2012, el Govern ha impulsat l’extensió del sistema tarifari integrat a la totalitat dels municipis que conformen la comarca del Bages, per a permetre, a partir de l’1 d’abril, fer diferents intercanvis modals amb el mateix abonament, amb un important estalvi econòmic.
 
En aquest sentit, properament el DPTOP, l’ATM de Barcelona, el Consell Comarcal del Bages i l’Ajuntament de Manresa signaran un conveni per a formalitzar la implantació del sistema tarifari integrat a la comarca del Bages, establir les actuacions de cada una de les parts i determinar les condicions a l’hora de finançar el projecte.

L’objectiu del Govern és que la integració tarifària s’estengui a tot el territori català el 2012. En aquest sentit, la Regió Metropolitana de Barcelona va ser la primera en desplegar aquest sistema al 2001, seguida de l’Àrea de Lleida, a la primavera del 2008, l’Àrea de Girona, el maig del 2008, i l’Àrea de Tarragona, a l’octubre del 2008.
 
 
6 zones tarifàries a la RMB
 
L’extensió del sistema tarifari integrat a la comarca del Bages es farà a partir de la integració d’aquesta comarca a l’Àrea de Barcelona, que es reestructurarà per tal de distribuir els diferents municipis per zones d’acord amb les noves necessitats.
 
En aquest sentit, els 35 municipis i 184 nuclis del Bages quedaran inclosos en alguna de les 6 corones que conformen l’Àrea de Barcelona, a partir de les quals es calcula el preu dels desplaçaments, la qual cosa beneficiarà als més de 180.000 habitants de la comarca.
 
Concretament, la zona 5E, que fins ara es limitava als municipis de Castellgalí, Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç de Castellet, s’ampliarà per a integrar els municipis del Pont de Vilomara i Rocafort, Marganell, Mura i Talamanca.
 
D’altra banda, Manresa passarà a ubicar-se a la zona 6D, que també integrarà els municipis de Navarcles, Sant Fruitós de Bages, Sant Joan de Vilatorrada i Santpedor.
 
A més, es crearà una gran zona, la 6E, que acollirà els municipis d’Aguilar de Segarra, Artés, Avinyó, Balsareny, Calders, Castellfollit del Boix, Callús, Cardona, Castellnou de Bages, Fonollosa, Gaià, l’Estany, Monistrol de Calders, Navàs, Rajadell, Sallent, Sant Feliu Sasserra, Sant Mateu de Bages, Sant Salvador de Guardiola, Santa Maria d’Oló i Súria.
 
El municipi de Monistrol de Montserrat es mantindrà a la zona 4Z, com fins ara; i el municipi de Moià passarà a ser zona 5F.
 
Implantació progressiva dels operadors
 
El desplegament d’aquest sistema a la comarca comportarà l’adquisició per part dels diferents operadors de transport públic de la tecnologia necessària per a permetre la validació de les diferents targetes integrades. Per això, la implantació es farà de manera progressiva, a mesura que les concessionàries s’adaptin a les necessitats del sistema.
 
D’aquesta manera, a partir de l’1 d’abril, s’inicia amb els operadors Transbages SL, Transports Castellà SA, Ferrocarriles y Trasnportes SA, SA Masats Transports Generals i Transportes Generales de Olesa, SA. En el cas d’Alsina Graells, l’operador s’integrarà quan arribin els equips de validació necessaris que ja s’han demanat.
 
Així, un cop es completi aquest desplegament tots els ciutadans de la comarca del Bages podran moure’s per la xarxa de Metro, Rodalies, FGC, tramvia, autobusos urbans i interurbans amb un únic bitllet sense que comporti una despesa addicional.
 
Àmplia gamma de títols disponibles
 
El sistema es basa en la unificació del preu del transport públic a cadascuna de les zones, independentment del nombre de mitjans utilitzats i dels intercanvis realitzats entre els diferents operadors. La tarifa dependrà del nombre de zones del recorregut de cada desplaçament, pagant un màxim de 6 zones tarifàries.
 
En el cas que l’origen i la destinació del viatge siguin municipis contigus, però situats en una altra zona tarifària, es podrà utilitzar un abonament per una sola zona, sempre que no es realitzi cap transbordament.
 
A l’hora d’escollir, els usuaris disposaran d’una àmplia gamma d’abonaments integrats, segons les seves necessitats:
 
  • T-10: és un títol multipersonal de 10 viatges integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6).  Té validesa fins al canvi de tarifes.
  • T-50/30:és un títol unipersonal amb 50 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6). Té una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
  • T-Mes: títol personalitzat mitjançant DNI que permet desplaçaments il·limitats, a les zones delimitades per a la primera validació, en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6). Té una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
  • T-Familiar (70/30): títol multipersonal que permet fer 70 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6), amb una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
  • T-Trimestre: títol personalitzat mitjançant DNI que permet il·limitats desplaçaments a les zones delimitades per la primera validació en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6), amb una validesa de 90 dies consecutius des de la primera validació.
  • T-Jove: títol personalitzat mitjançant DNI per a joves menors de 21 anys, sense límit de desplaçaments a les zones delimitades per la primera validació en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6), amb una validesa de 90 dies consecutius des de la primera validació. Els estudiants fins als 25 anys, prèvia obtenció del carnet acreditatiu d’ampliació d’edat de la T-Jove, també es poden beneficiar de les avantatges d’aquesta targeta.
  • T-Dia: títol unipersonal que permet un nombre il·limitat de desplaçaments a les zones delimitades per la primera validació, en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-6), amb una validesa d’un dia des de la primera validació, fins a l’acabament del servei.
Els temps dels transbordaments sense despesa addicional des de la primera validació dependrà del nombre de zones a creuar. Així, per a una zona serà d’1.15 hores, per a dues zones serà d’1.30 hores, per a tres zones serà d’1.45 hores, per a 4 zones, de 2.00 hores, per a cinc zones, de 2.15 hores, i per a 6 zones, de 2.30 hores.
 
A més, la T-Mes, T-Jove, T-Trimestre i T-Dia no tenen cap limitació pel que fa al nombre de transbordaments, mentre que la T-10, la T-50/30 i la T-Familiar permeten fer un màxim de 3 transbordaments (utilització de 4 modes de transport) en un mateix desplaçament.
 
Important estalvi pels usuaris
 
El desplegament d’aquest sistema a la comarca del Bages permetrà un estalvi econòmic per als usuaris, atès que podran utilitzar una àmplia gamma de targetes multiviatge i abonaments, i fer diferents enllaços i correspondències en els seus desplaçaments sense haver de tornar a pagar.
 
Com a exemple, en el cas del recorregut entre Cardona i Manresa, utilitzant autobús interurbà i urbà, l’estalvi amb la integració tarifària seria de prop del 69%, i entre Cardona i Barcelona, del 74%, passant dels 12,85 euros d’abans, als 3,3 euros, amb la integració. En el cas de la integració tarifària s’ha pres com a preu de referència la targeta T-10.
 
 
Cardona-Manresa
Preus abans
Preus integrats
% Estalvi
Bus interurbà
4,15
1,54
69%
Bus urbà
0,77
Total
4,92
1,54
Cardona-Barcelona
12,85
3,30
74%
Total
12,85
3,30
 
En el cas de d’Artés, l’estalvi per anar a Manresa amb bus urbà i interurbà seria del 42%, i per anar a Barcelona, del 65%.
 
Artès-Manresa
Preus abans
Preus integrats
% Estalvi
Bus interurbà
1,9
1,54
42%
Bus urbà
0,77
Total
2,67
1,54
Artès-Barcelona
9,55
3,30
65%
Total
9,55
3,30
 
 
Xarxa de venda
 
Per tal de facilitar l’adquisició dels diferents títols de transport integrats, s’establirà progressivament una àmplia xarxa de venda a diferents estacions de Metro, Tramvia, FGC i Rodalies, estacions d’autobusos interurbans, terminals del ServiCaixa, estancs i establiments de travesses i loteria, entre d’altres establiments.
 
L’objectiu és facilitar la distribució dels diferents títols que han de permetre un important estalvi en els desplaçaments amb correspondències amb altres modes de transport.
 
Més de 900.000 euros d’inversió pel 2009
 
La implantació del sistema tarifari integrat a la comarca del Bages suposarà una inversió anual de 1,2 MEUR, i pel que resta del 2009, de més de 900.000 euros.
 
La inversió corresponent  als desplaçaments dels municipis del Bages amb la Regió Metropolitana de Barcelona, seran assumits per l’ATM de l’Àrea de Barcelona i ascendeix a més de 140.000 euros per al 2009.
 
Pel que fa la inversió dels desplaçaments interns a la comarca, que ascendeix a més de 763.000 euros per l’any 2009; el 85% serà assumit pel DPTOP i el 15% entre el Consell Comarcal del Bages i l’Ajuntament de Manresa.
 
Més de 170.000 nous viatgers al Bages
 
La implantació del sistema tarifari integrat a la comarca del Bages permetrà incrementar substancialment el nombre de viatgers de transport públic, atès l’important estalvi econòmic que suposa.
 
A banda dels preus atractius, la millora en l’oferta de serveis és cabdal a l’hora d’atraure nous usuaris de la xarxa. En aquest sentit, el desplegament del pla de millora dels serveis per carretera a la comarca del Bages, que es va iniciar al març del 2008, ha suposat ja un augment de 170.080 nous viatgers durant el 2008.
 
Aquest pla, que comprèn un increment del 49% de l’oferta de serveis, ha permès la creació de noves línies d’autobús interurbanes i la prolongació d’altres línies ja existents, per tal de millorar la cobertura del transport públic i apropar la xarxa als municipis més allunyats, d’acord amb la demanda.
 
 


1
Imatges
Imatges
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia