El conveni signat avui estableix el traspàs de diversos trams de les carreteres N-260, N-II i C-26 amb l'objectiu d'adaptar la titularitat d'aquests punts de la xarxa viària al canvi en la seva funcionalitat. Així, aquest acord determina el traspàs a la Generalitat de trams de l'N-II i de l'N-260, en haver perdut la seva funció original de llarg recorregut arran de la construcció d'unes noves autovies que ara desenvolupen aquesta funció. Pel mateix motiu, l'acord determina l'intercanvi entre la Generalitat i l'Estat de la titularitat de la carretera C-26 i de l'N-260 entre Olot i Ripoll.
En total, els nous trams que assumirà la Generalitat sumen un total de 118 quilòmetres -71,3 quilòmetres a l'N-II i 46,7 a l'N-260. En paral·lel, es preveu que l'Estat transfereixi a la Generalitat 15,3 MEUR perquè es duguin a terme les obres necessàries per tal d'adequar els trams cedits de l'N-II i el tram entre Argelaguer i Olot de l'N-260 (13,7 quilòmetres).
71,3 quilòmetres cedits de l'N-II
El conveni preveu el traspàs a la Generalitat de diversos trams interurbans de l'antiga carretera N-II, substituïda en el seu caràcter de llarg recorregut per l'autovia A-2. Són els següents: Soses - Lleida; Lleida - Bellpuig; Granyanella - Ribera d'Ondara; Ribera d'Ondara - Jorba; Jorba - Igualada; i Igualada - Castellolí. Aquests trams sumen un total de 71,3 quilòmetres.
Traspàs i intercanvi en l'N-260 i la C-26
D'altra banda, el conveni inclou la cessió a la Generalitat del tram, de 13,7 quilòmetres de longitud, entre Argelaguer i Olot de l'antiga carretera N-260, arran de la construcció de l'autovia A-26. Paral·lelament, s'acorda l'intercanvi de titularitat entre la Generalitat i l'Administració de l'Estat respecte de l'itinerari d'Olot a Ripoll.
Així, l'N-260 d'Olot a Ripoll per Vallfogona de Ripollès passarà a ser de titularitat de la Generalitat i la C-26 d'Olot a Ripoll per Collabós passarà a ser de titularitat estatal i s'integrarà dins de l'Eix Pirinenc, ja que té unes característiques funcionals que s'adapten a les d'una via bàsica. El tram corresponent a la C-26 té 30 quilòmetres de longitud i el de l'N-260, 33 quilòmetres.
Protocol sobre la xarxa viària catalana
Aquest conveni concreta un dels aspectes recollits en el protocol que van signar el DPTOP i el Ministeri de Foment l'octubre de 2005; el traspàs de trams de l'N-340, N-230, N-240 i N-260 que canviïn de funcionalitat a mesura que es vagin finalitzant els corresponents trams d'autovia previstos per l'Estat. El protocol, d'altra banda, recull inversions per part d'ambues administracions de més de 7.300 MEUR a la xarxa viària catalana fins a l'any 2012.
1