Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La Generalitat preveu comprar habitatges construïts o en construcció en el mercat lliure per fer-ne habitatges amb protecció

2010/11/02/10/02/bdb8ed9f-8e5d-42d7-a942-1ba042a0e9a9.flv
Aquesta nova via d’actuació consisteix a adquirir aquest últim trimestre uns 500 habitatges per donar sortida al problema de la retenció de la demanda i la retallada important del finançament de les operacions de compra, i, alhora, alleugerir la demanda d’habitatge assequible
 
L’any 2008, més de 300.000 catalans hauran estat beneficiaris d’algun tipus d’ajut públic a l’habitatge

Avui s’ha reunit a Barcelona la Comissió de Seguiment del Pacte Nacional per a l’Habitatge, just el dia que fa un any de la signatura del Pacte, un dels principals compromisos del Govern d’Entesa en l’àmbit de les polítiques socials. El Pacte nacional per a l’habitatge va néixer en el moment que la societat catalana tenia com una de les principals preocupacions el problema del cost i de l’accés a l’habitatge. 
 
El Pacte ha impulsat ajuts al pagament del lloguer, dels quals es beneficiaran enguany unes 55.000 famílies, prop del seu objectiu per a 2010. També ha reforçat els ajuts a la rehabilitació, que no seran inferiors a 40.000. La promoció de nous habitatges i la reconducció cap a figures de protecció ha aportat uns 15.000 habitatges. Amb els gairebé 5.000 habitatges desocupats que s’hauran dut al mercat de lloguer gràcies al suport públic, l’any 2008 més de 120.000 llars catalanes –és a dir, més de 300.000 catalans-, hauran estat beneficiàries d’algun tipus d’ajut públic a l’habitatge.
 
Actualment, la política d’habitatge a Catalunya ha de fer front a una situació de greu dificultat de moltes llars per accedir, poder rehabilitar o poder pagar l’habitatge en què han de viure habitualment. Un llarg període de deu anys de forta inflació de preus en el mercat immobiliari ha dut a una discrepància extraordinària entre l’evolució dels salaris i l’evolució del cost de l’habitatge: entre l’any 1997 i l’any 2007, els salaris mitjans de Catalunya han crescut un 41%, mentre que els preus mitjans dels habitatges de Catalunya, tot i la moderació que s’apunta en els darrers mesos, han pujat un 400%.
 
A més, en els primers mesos de l’any 2008, s’ha accentuat en el sector de l’habitatge un nou front de problemes radicats en l’àmbit de l’oferta. El sector immobiliari mostra una situació accentuadament fràgil, marcat per un conjunt de circumstàncies que en fan preveure un desenvolupament especialment difícil en el futur immediat. Les transmissions d’habitatges en el mercat, tant d’obra nova com de segona mà, s’han reduït substancialment des de mitjan 2006; el termini mitjà de venda d’una promoció era ja de 32 mesos a finals de 2007 quan l’any 2005 era de 15 mesos, i aquest termini, enguany, s’ha anat allargant encara; els preus dels habitatges han enregistrat una frenada pràcticament total per passar de creixements anuals de l’ordre del 18% en el període 1997-2006, a un descens del -1% a finals de 2007; i, conseqüentment, l’activitat constructora d’habitatges ha internalitzat les dificultats del mercat i es troba sumida en un procés de desacceleració dràstic.
 
Per fer front a aquesta greu situació, les accions que s’han d’emprendre han de vertebrar-se a través de la recuperació de la confiança per part d’empreses i consumidors per revitalitzar la demanda d’habitatge i del foment de les activitats col·laterals del sector de l’edificació, com són la rehabilitació i el manteniment dels edificis, per assegurar les taxes d’activitat i l’ocupació de mà d’obra.
 
En l’àmbit concret de la política d’habitatge, aquestes accions s’han d’estructurar al voltant de la promoció i la urbanització de sòl per a habitatge protegit, la construcció d’habitatge protegit i la rehabilitació d’habitatges i edificis.
 
Les principals actuacions al voltant de la promoció i urbanització de sòl per a habitatge protegit són:
 
·         Finançament de l’Institut Català de Finances d’operacions de compra o d’urbanització de sòl per a habitatge protegit, dins de les Àrees Residencials Estratègiques, dins de les Reserves Urbanístiques Obligatòries de sòl per a habitatge protegit, o dins de sòls lliures.
 
·         Conveni marc entre la Secretaria d’Habitatge/l’Institut Català del Sòl i promotors d’habitatge protegit per reforçar i col·laborar amb l’activitat privada en l’obtenció de sòl per a habitatge protegit.
 
Pel que fa a l’habitatge protegit, es preveu:
 
·         Millora del finançament de la promoció d’habitatge protegit de venda i de lloguer per assolir els compromisos del Pacte nacional per a l’habitatge. En aquest sentit, el passat mes de juliol la Generalitat va signar un conveni amb 18 entitats financeres en virtut del qual s’estableix que el tipus d’interès per a les hipoteques per adquirir habitatges protegits i concertats és, fins a finals d’any, del 5,148% fix per a hipoteques fins a 40 anys i del 5,297% per a hipoteques fins a 30 anys.
 
·         Oferta de finançament de l’Institut Català de Finances per a promocions d’habitatge protegit en lloguer.
 
·         Conveni marc entre la Secretaria d’Habitatge/l’Institut Català del Sòl i promotors per reforçar i col·laborar amb l’activitat privada de promoció d’habitatge protegit.
 
·         Activació de l’Avalloguer.
 
·         Activació de l’oferta pública de lloguer d’habitatges, dins el Programa de cessió d’habitatges d’ADIGSA.
 
·         Mesures d’increment de la solvència de les llars.
 
·         Posada en marxa de la nova figura d’habitatges de preu concertat de Catalunya, amb finançament protegit i ajut públic als compradors. Des de l’1 d’agost, s’han qualificat uns 800 habitatges amb aquesta nova figura.
 
·         Posada en marxa de les noves figures del lloguer amb opció de compra, amb finançament protegit i ajut públic als compradors.
 
En matèria de rehabilitació d’habitatges i edificis:
 
·         Estratègies de reforç de l’activitat rehabilitadora, amb increment de subvencions i préstecs-bestreta, tal com preveu el Pacte nacional per a l’habitatge.
 
·         Vinculació del foment de la rehabilitació amb la millora energètica dels edificis mitjançant programes específics.
 
·         Millora immediata de la fiscalitat relacionada amb la rehabilitació, mitjançant el suport a les iniciatives en aquest sentit del Ministeri d’Economia.
 
 
Els ajuts al lloguer
 
Al llarg de l’any 2008, es preveu d’arribar als 55.000 ajuts, quan el Pacte preveia que l’any 2010 en serien 59.000.
 
 
Programa d’adquisició d’habitatges
 
La situació actual del mercat immobiliari, afectat per un doble problema greu de retenció de la demanda i de retallada important del finançament de les operacions de compra, està deixant moltes promocions ja acabades o en curs de construcció amb serioses dificultats de comercialització. Aquest fenomen es produeix en paral·lel a l’acumulació de demanda d’habitatge assequible (social) per part d’una població que no pot accedir als preus del mercat lliure i que troba, també, obstacles importants a l’hora d’accedir a préstecs hipotecaris.
 
Per fer front a aquesta situació, el Govern de la Generalitat, dins el marc del Pacte nacional per a l’habitatge, ha pres diverses mesures, entre les quals sobresurten el Decret 152/2008, de 29 de juliol, de creació de les noves figures protegides de l’habitatge concertat i l’habitatge de lloguer amb opció de compra, o l’entrada en el finançament d’operacions de sòl o de promoció de lloguer de l’Institut Català del Sòl.
 
Una nova via d’actuació és la que proposa aquest programa, consistent a oferir l’Institut Català del Sòl com a instrument operatiu per a la compra d’edificis d’habitatge susceptibles de ser reconduïts d’un règim jurídic lliure inicial a un nou règim d’habitatges amb protecció. D’altra banda, la presència de l’Institut Català del Sòl i la posterior intervenció de l’empresa pública ADIGSA en l’adjudicació dels habitatges així oferts haurà de contribuir a dotar de major garantia els beneficiaris finals, i a obrir les portes de les entitats financeres en cada una de les operacions finals de venda. 
 
L’objectiu del programa és l’oferta de compra de 500 habitatges ja construïts o en construcció, en el darrer trimestre de l’any 2008, ampliable segons la dinàmica inicial. Aquests habitatges han de reunir les condicions següents: 1) han d’estar en construcció o construïts en venda; 2) han de ser edificis sencers o parts amb un mínim crític que s’ajusti a la demanda de la zona, i 3) han de ser susceptibles de ser qualificats amb protecció oficial.
 
El preu d’adquisició estarà dintre dels marges que permeti l’adjudicació. Com a màxim, serà el preu del mòdul dels habitatges amb protecció oficial de règim general de la zona geogràfica on se situïn els edificis o els habitatges.
 
El procediment per a l’adquisició serà concurs públic d’ofertes, amb priorització dels habitatges al preu màxim de règim especial de cada zona. Caldrà que obtinguin un informe d’idoneïtat de la Direcció General de Promoció de l’Habitatge, d’acord amb les informacions del Pla territorial sectorial d’habitatge i amb els eventuals registres de sol·licitants d’habitatges protegits dels municipis, pel que fa a les possibilitats de demanda reals de la ubicació dels habitatges. També es preveu crear un equip de gestió específic que asseguri el màxim rigor i la màxima celeritat en el procés.
 
Les operacions es finançaran a través de la subrogació de l’Institut Català del Sòl en el préstec hipotecari del promotor, si l’edifici o l’habitatge ja és prèviament qualificat amb protecció oficial, o la cancel·lació del préstec hipotecari per part del promotor i la constitució d’un préstec nou en les condicions preferents dels préstecs per a habitatges amb protecció oficial per part de l’Incasòl. També s’establiran negociacions amb les entitats financeres sobre un període de carència per reduir el cost de l’operació.
 
El preu de venda dels habitatges serà, com a màxim, el de protecció oficial en règim general de la zona on se situa l’habitatge, amb possibilitat de reducció segons el preu d’adquisició, i l’adjudicació i venda es faran pel procediment habitual, concertat entre ADIGSA i els ajuntaments corresponents.

Accés al vídeo resum de la reunió de la comissió de seguiment del Pacte nacional per a l'habitatge.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia