Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Un institut de Sant Boi guanya el Premi Participa a l'Escola amb un projecte participatiu per millorar el barri de Marianao

FOTO PREMIATS
L’assaig d’una mestra que proposa crear “assemblees de classe” guanya el premi per a docents i una estudiant del Montsià s’emporta el guardó per a alumnes amb un treball sobre l’Escola a la II República
 
El secretari general d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Boada, convida els centres educatius a “construir ciutadans crítics” i promoure la participació entre els joves per combatre el clima de desafecció
 
L’IES Marianao de Sant Boi de Llobregat ha recollit avui el I Premi Participa a l’Escola, atorgat pel Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació (Direcció General de Participació Ciutadana).  El projecte participatiu guanyador, PIES, va començar el 2004 amb l’objectiu que els i les alumnes de Secundària s’inicïin en els hàbits de participació i reflexió sobre l’entorn de l’institut, el barri i la ciutat. Des de llavors, l’alumnat de tercer i quart d’ESO de l’IES Marianao ha participat en tallers sobre com millorar el barri, l’institut i la ciutat, han fet propostes, han col·laborat amb entitats locals, han experimentat la creació i posada i en marxa d’un projecte col·lectiu, etc. Aquest any, l’experiència, que compta amb el suport de l’Ajuntament de Sant Boi, s’ha ampliat als IES Rafael Casanovas i Camps Blancs. El guardó l’ha recollit la directora de l’IES Marianao, Catalina Muñoz.
 
També ha rebut una menció especial el CEIP El Calderí, de Caldes de Montbui, una de les 40 escoles de Catalunya constituïdes en ‘Comunitat d’Aprenentatge’. El centre aplega alumnes, famílies i mestres, perquè plantegin el model d’escola que volen i s’organitzin en comissions mixtes per gestionar el centre de forma conjunta. Dues vegades l’any realitzen plenaris per prendre decisions i han creat grups interactius formats per 4 o 5 nens, un mestre i un adult, on es treballa col·lectivament i hi ha intercanvi de rols. El projecte, basat en un diàleg igualitari, incorpora 50 famílies cada any i demostra que el nombre de conflictes és petit i gestionable.
 
En la categoria de mestres, la guanyadora ha estat M. Àngels Codinas, del CEIP Lanaspa Giralt de Terrassa, amb un treball sobre “L’educació democràtica, el civisme, la construcció de la convivència i l’autogestió del treball”. L’autora analitza com s’educa la democràcia, el civisme, la convivència, etc. entenent que l’escola ha de formar ciutadans i ciutadanes participatius, respectusos i cívics. Com a conclusió, proposa la creació d’assemblees d’aula,  espais de discussió per als alumnes on poden plantejar els problemes, opinar, prendre decisions o acordar normes. Es tracta de promoure la participació i el diàleg en la infància de cara a la seva futura participació en la societat.
 
En la categoria d’alumnes, la guanyadora del guardó ha estat Cinta Llasat, del centre Sòl-de-Riu d’Alcanar, amb un treball sobre el projecte educatiu de la II República al Montsià. El treball recupera els valors introduïts en l’educació durant la República i analitza fins a quin punt les metes fixades es van complir a la comarca del Montsià. L’estudi mostra diferents aspectes de l’ensenyament durant l’època: els innovadors mètodes d’aprenentatge, la introducció de la gratuïtat de l’ensenyament; la normalització del català a les aules; la introducció de les escoles mixtes..posant de manifest el tarannà democràtic i innovador de l’Escola catalana ja des de temps de la II República.
 
En l’acte de lliurament del Premi Participa a l’Escola, el secretari general d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan  Boada, ha convidat el món educatiu a “ser escoles de democràcia” i promoure la participació entre els  joves “per regenerar la confiança” en un context de “desafecció i desconfiança”. Boada ha recordat que l’escola té un paper clau en la construcció de la comunitat i ha animat el món educatiu a “construir ciutadans actius i compromesos amb l’entorn i els reptes col·lectius” que mantinguin un “esperit crític”, per evitar que els valors de llibertat i democràcia “es vagin diluint”. També ha recordat que “les decisions no dialogades i consensuades estan abocades al fracàs“. El secretari general ha recordat que el premi que avui ha lliurat té com a objectiu reconèixer la tasca de les escoles, el personal docent i l’alumnat que, a banda de tirar endavant la seva activitat habitual, “van més enllà i treballen per un projecte comú d’Escola, creant espais i dinàmiques de participació, implicant tota la comunitat educativa en l’activitat dels centres i construint una Escola participativa i transmissora dels valors democràtics”. El primera edició del premi s’ha adreçat a projectes finalitzats durant el curs escolar 2008-2009. L’institut premiat en la categoria de centres educatius rebrà 6.000€; el guardó per a personal docent està dotat amb 2.500 € i el d’alumnes té una dotació de 600€.
 
El jurat del premi l’integren el director general de Participació Ciutadana de la Generalitat, Marc Rius; un representant del Departament d’Educació; dos membres del Consell Escolar de Catalunya i dos experts en educació i en participació ciutadana. Per a la selecció del guanyador dels treballs de recerca es valora l’originalitat i l’interès del tema, el rigor científic de les conclusions i la correcció metodològica i la qualitat lingüística. Per a la selecció de l’experiència de participació, es té  en compte la creativitat del projecte, que l’experiència representi un salt qualitatiu i quantitatiu en relació amb pràctiques anteriors i el foment de valors democràtics a l’escola. A més, es valora l’efectivitat de l’experiència participativa, és a dir, que aquesta hagi provocat resultats tangibles en la millora de la convivència democràtica al centre educatiu i en el foment dels valors democràtics. També es té en compte l’aplicabilitat de l’experiència.
 
Per a més informació, podeu posar-vos en contacte amb el Gabinet de Comunicació del DIRIP:     93 552 61 08 / 09
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia