La Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) pot celebrar des d'ahir dimarts vistes arbitrals en matèria de consum a Figueres. En la primera sessió del Consell Comarcal de l'Alt Empordà s'han celebrat set vistes del sector de la telefonia. Actualment els Consells Comarcals que realitzen vistes arbitrals són: el Consell Comarcal del Berguedà a Berga, el de l'Osona a Vic, el del Bages a Manresa, el de l' Anoia a Igualada, el del Baix Empordà a La Bisbal, el de la Garrotxa a Olot i el del Baix Camp a Reus
Establiment adherit a la JACC
La JACC és un organisme administratiu adscrit a l'Agència Catalana del Consum que, des de l’any 1993, s’encarrega de tramitar les reclamacions que plantegen els ciutadans arreu de Catalunya quan se senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei.
 
Un cop presentada la reclamació per part d’un consumidor, es posa en marxa un procediment administratiu per intentar resoldre el problema entre el ciutadà i l’empresa. En primer lloc, s’intenta la mediació, és a dir, arribar a un acord entre les parts. Si la mediació no prospera, s’inicia l’arbitratge, amb el vist-i-plau del consumidor i de l’empresari, mitjançant la celebració d’una vista arbitral, després de la qual es dicta un laude per part d’un tribunal integrat per tres àrbitres.
 
L’arbitratge de consum consisteix en un sistema extrajudicial i voluntari que protegeix als consumidors i als empresaris, i que permet resoldre amb caràcter vinculant i executiu i de manera objectiva i gratuïta els conflictes de consum plantejats. El Tribunal Arbitral dictarà un laude que té el mateix valor que una sentència judicial.
 
L’arbitratge de consum a l’Alt Empordà
 
A finals  de l’any 2004 la Generalitat de Catalunya va acordar delegar competències en matèria de consum al Consell Comarcal de l’Alt Empordà, entre les quals s’inclouen la tramitació de les reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge de consum.
 
Des de l’any de la creació de la Junta, i fins el 28 de gener de 2008, s’han gestionat 516 reclamacions de consumidors pertanyents a l’àmbit territorial d’aquest Consell Comarcal, de les quals 110 s’han resolt per mediació. Els arbitratges de consum sol·licitats per consumidors de la comarca es venien celebrant a la secció de Consum de l’ACC a Girona, on s’han dictat un total de 120 laudes. El mateix Consell va realitzar l’any passat 59 arxius per mediació.
 
 
La telefonia suposa el 21,71% de les reclamacions
 
Pel que fa a les reclamacions destaquen les del sector de telefonia que suposa un 21,71% del total, compra-venda i reparació de vehicles amb un 10,46% i ensenyament 9,11%.
 
Reclamacions a l’Alt Empordà segons sector d’activitat fins gener 2008
 
 
sectors
total
%
TELÈFONIA 
112
21,71
VEHICLES (compra-lloguer i reparacions)
54
10,46
ENSENYAMENT (universitats, acadèmies, cursos...)
47
9,11
TELECOMUNICACIONS (aparells, antenes, serveis...)
35
6,78
TRANSPORT (públic i privat)
19
3,68
TINTORERIES
19
3,68
INTERNET (proveïdors)
19
3,68
MOBLES
18
3,49
HABITATGES (reformes, reparacions i decoració)
18
3,49
INSTAL.LADORS (gas, llum, aigua)
16
3,10
ENTITATS FINANCERES I CANVI DE MONEDA
14
2,71
AGÈNCIES DE VIATGES
14
2,71
HABITATGE (compra)
13
2,52
ELECTRODOMÈSTICS (compra)
11
2,13
VENDES ESPECIALS (comerç electrònic, domicili,...)
9
1,74
ENERGIA ELÈCTRICA (llum)
9
1,74
ELECTRODOMÈSTICS (reparacions)
9
1,74
ESTABLIMENTS COMERCIALS, QUIOSCOS, SUPERMERCATS..
8
1,55
AIGUA
8
1,55
INFORMÀTICA (compra)
7
1,36
TÈXTIL, CONFECCIÓ I PELL
5
0,97
ASSEGURANCES
5
0,97
ALTRES
47
9,11
Total:
516
100,00
120 laudes dictats
 
La major part dels arbitratges de consum han estat per temes relacionats amb la telefonia amb el 29,17% del total de laudes dictats, seguits dels arbitratges relacionats amb l’ensenyament amb un 14,17%, compra-venda i reparació de vehicles amb un 10,83 %, els instal·ladors de gas, llum i aigua amb un 8,33% i les relacionades amb tintoreries amb el 6,67%.
 
Els laudes dictats en aquest període s’agrupen els següents sectors:
 
 
sectors
laudes dictats
%
TELÈFONIA
35
29,17
ENSENYAMENT (universitats, acadèmies, cursos...)
17
14,17
VEHICLES (compra-lloguer i reparacions)
13
10,83
INSTAL.LADORS (gas, llum, aigua)
10
8,33
TINTORERIES
8
6,67
INTERNET (proveïdors)
7
5,83
ENERGIA ELÈCTRICA (llum)
6
5,00
MOBLES
4
3,33
AIGUA
3
2,50
TELECOMUNICACIONS (aparells, antenes, serveis...)
3
2,50
ELECTRODOMÈSTICS (reparacions)
2
1,67
SANITAT (pública i privada)
2
1,67
TRANSPORT (públic i privat)
2
1,67
VENDES ESPECIALS (comerç electrònic, domicili,...)
2
1,67
AGÈNCIES DE VIATGES
1
0,83
HABITATGES (reformes, reparacions i decoració)
1
0,83
INFORMÀTICA (compra)
1
0,83
INSTAL.LACIONS DE FUSTERIA I MATÈRIES PLÀSTIQUES
1
0,83
SERVEIS FOTOGRÀFICS
1
0,83
TÈXTIL, CONFECCIÓ I PELL
1
0,83
Total:
120
100,00
 
 
3.886 empreses adherides a tot Catalunya, 130 a l’Alt Empordà
 
Les empreses que estan adherides a l’arbitratge de consum ofereixen al seu client un avantatge afegit: la possibilitat de resoldre de forma àgil i gratuïta, mitjançant un procediment senzill, els conflictes que puguin tenir derivats de la relació comercial, la qual cosa és una garantia per al consumidor. Un total de 130 empreses de l’Alt Empordà ja estan adherides a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, mentre que a tot Catalunya n’hi ha 3.886.
 
Podem distingir una empresa adherida a la Junta Arbitral de Consum pel distintiu d’adhesió.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 1068