- El Departament d’Educació podrà homologar i convalidar títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris, després que aquestes funcions s’hagin traspassat a la Generalitat.
- El Consorci d’Educació de Barcelona assumeix la gestió integral dels 287 centres públics de la ciutat i dels 10.000 professionals que hi treballen. Així, queden suprimits els Serveis Territorials Barcelona I (ciutat).
- Es posa en marxa el nou Servei Territorial de Catalunya Central que inclou 319 centres educatius, en els que estudien 74.601 alumnes i hi treballen 7.500 docents.
- Educació farà una prova d’avaluació als alumnes de sisè de primària a final de curs, que se centrarà en els coneixements lingüístics i matemàtics i constarà d'exercicis escrits i proves orals.
Des d’avui el Departament d‘Educació, a través dels Serveis Territorials, podrà homologar i convalidar títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris. Això és possible després que l’any passat l’Estat traspassés a la Generalitat de Catalunya aquestes funcions.
Per tant, les persones que hagin d’homologar o convalidar estudis estrangers en ensenyaments no universitaris s’hauran de desplaçar fins el Servei Territorial del Departament d’Educació que tinguin més a prop, i lliurar tota la documentació necessària. Aquesta documentació s’enviarà a la unitat central d’homologació de títols, que, una vegada finalitzat el procés, enviarà el títol corresponent al Servei Territorial on l’usuari el podrà recollir. Aquesta unitat central d’homologació, on hi treballaran 5 persones, substituirà l’actual delegació del Ministeri d’Educació a Barcelona, que fins ara s’encarregava d’aquestes funcions. De fet, fins ara, les homologacions de títols estrangers les gestionava l’Estat i, per tant, tota la tramitació es feia des de Madrid. A Catalunya, anualment, es realitzen unes 4.000 homologacions i convalidacions de títols i estudis estrangers de secundària, batxillerat i cicles formatius.
Consorci d’Educació de Barcelona
Des d’aquest any, el Consorci assumeix la responsabilitat de la gestió integrada de la xarxa dels 287 centres públics de la ciutat de Barcelona (256 dels quals de titularitat del Departament d’Educació i 31 de titularitat municipal) i dels 10.000 professionals que hi treballen. Això ha estat possible després que el govern de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona acordessin traspassar la gestió dels seus respectius centres educatius al Consorci.
Aquest acord també ha implicat altres canvis:
- S’han suprimit els Serveis Territorials de Barcelona Ciutat i s’han delegat les seves funcions al Consorci d’Educació.
- El Consorci passa a gestionar els 8.010 docents i les 969 persones del PAS que treballen als centres educatius de titularitat del Departament d’Educació de la ciutat. Tal i com estableixen els estatuts del Consorci, tot el personal que s’hi incorporarà es mantindrà en situació de servei actiu en l’administració d’origen i conservarà els drets adquirits. Igualment, el Departament d’Educació continuarà exercint les seves competències actuals en la determinació de les plantilles dels centres educatius.
- El Consorci d’Educació de Barcelona reforçarà la seva estructura de gestió amb uns 85 professionals procedents dels Serveis Territorials Barcelona Ciutat i de l’Institut Municipal d’Educació (IMEB).
Amb aquest traspàs el Consorci d’Educació assoleix el seu ple desplegament competencial que va iniciar el 2004. El Consorci d’Educació va ser creat per la llei de la Carta Municipal amb l’objectiu de sumar les capacitats i les legitimitats del Govern de Catalunya i de l’Ajuntament de Barcelona per dotar la ciutat d’un òrgan de gestió educativa que actuï sota els principis de proximitat i d’eficàcia.
Al llarg d’aquest mes de gener el Consorci d’Educació posarà en funcionament una nova seu integrada a l’edifici Torre Urquinaona, situat a la plaça Urquinaona, 6. L’Oficina d’Escolarització i el registre s’ubicaran a la planta baixa de l’edifici i la resta dels serveis ocuparan cinc plantes més, amb un total, planta baixa inclosa, de 4.000 m2.
Xifres Globals del traspàs:
Total | Titularitat Departament d'Educació | Ttitularitat Ajuntament Barcelona | |
Nombre de centres | 287 | 256 | 31 |
Alumnat | 107.400 | 99.539 | 7.861 |
Nombre de professors | 8.831 | 8.010 | 821 |
Nou personal que gestionarà el Consorci d’Educació:
Total | Titularitat Departament d'Educació | Titularitat Ajuntament Barcelona | |
Professorat | 8.831 | 8.010 | 821 |
PAS i altre personal dels centres | 1.264 | 969 | 295 |
Personal ST i IMEB | 82 | 67 | 15 |
Total | 10.177 | 9.046 | 1.131 |
Es posa en marxa el nou Servei Territorial de Catalunya Central
El nou Servei Territorial, que treballarà amb totes les seves funcions desplegades a partir de l’1 de març, inclou 319 centres educatius, en els que estudien 74.601 alumnes i hi treballen 7.500 docents.
En aquest nou servei descentralitzat, que tindrà la seu central a l’antiga fàbrica de joieria de Manresa ubicada al número 175 de la Carretera de Vic, hi treballaran 92 persones, totes elles procedents d’altres serveis territorials o altres àmbits de l’administració.
Vic acollirà una subseu i Berga, Igualada i Solsona mantindran les Oficines gestores i registres lligats al nou Servei Territorial.
L’objectiu d’aquesta mesura és fer més pròxima l’administració educativa als ciutadans de les comarques de l’Anoia, el Bages, el Berguedà, Osona i el Solsonès. Els municipis de Castellcir, Castellterçol, Granera i Sant Quize de Safaja també estaran inclosos en aquest ST. El territori estava inclòs fins ara en diferents Serveis Territorials: Barcelona Comarques, Lleida, i Baix Llobregat.
Amb aquesta nova estructura, tots els Serveis Territorials de Catalunya comptaran amb un percentatge similar de població escolar, entorn el 10%. Les dues excepcions són la ciutat de Barcelona, amb el 21% de l’alumnat català, el ST de Terres de l’Ebre, amb el 2% de la població escolar catalana.
Amb la creació d’aquesta nova entitat, el Departament passa a comptar amb nou Serveis Territorials: Barcelona comarques, Baix Llobregat-Anoia, Vallès Occidental, Maresme-Vallès Oriental, Catalunya Central, Lleida, Girona, Tarragona i Terres de l'Ebre.
Prova d’avaluació a sisè de primària
El Departament d’Educació durà a terme una prova d’avaluació a tots els alumnes que hagin cursat sisè de primària durant el curs 2008-2009. Aquesta prova, organitzada pel Consell Superior d’Avaluació de Catalunya, es farà a final del curs escolar i es basarà en les competències bàsiques lingüístiques i matemàtiques que els alumnes han d’haver assolit en acabar l’educació primària. El resultat de la prova no tindrà efecte en el pas de curs de l’alumne/a.
La part escrita de la prova es portarà a terme de forma simultània a tots els centres de primària. Cada alumne/a farà les proves en el centre on està escolaritzat. En els centres on també es farà la prova oral (es farà només en alguns centres, aquest any, com a prova pilot, aquesta tindrà lloc en dies posteriors als dies de les proves escrites.
Amb aquesta prova, el Departament d’Educació i cada centre d’Educació primària podran disposar d’informació acurada sobre la marxa de tots els alumnes segons un instrument de mesura homogeni per a tots. La prova ha de servir també perquè cada centre pugui corregir els punts febles i potenciar els punts forts a partir de la major autonomia de centre que permetrà la Llei d’Educació de Catalunya. L’objectiu final és millorar els resultats dels alumnes i afavorir el seu pas a l’educació secundària.
Serà el Consell Superior d’Avaluació de Catalunya (CSAC) qui dissenyarà els diferents exercicis de la prova segons les competències bàsiques que la normativa vigent marca per a l’educació primària.
A partir d’aquí i segons les indicacions dels CSAC, la comissió avaluadora de cada centre, formada per docents del mateix centre i professorat extern, aplicarà i corregirà els exercicis. Aquestes comissions d’avaluació seran coordinades per la Inspecció educativa.
La informació sobre els resultats de la prova d’avaluació als alumnes de sisè de primària es facilitarà als centres educatius i a les famílies. Els primers rebran informació sobre el conjunt dels alumnes i les famílies únicament rebran informació sobre els resultats del seu fill o la seva filla. Més enllà d’això, les dades concretes de cada centre i de cada alumne/a seran confidencials.
Barcelona, 2 de gener de 2009



