- D’aquesta manera, es millora la formació que cal per a l ingrés a la universitat i la Formació Professional superior
- El decret incrementa la flexibilitat perquè l’estudiant pugui dissenyar el currículum més adient d’acord amb els estudis posteriors que vol cursar
- Els centres estaran obligats a oferir una segona llengua estrangera
- El nou Batxillerat entrarà en funcionament el proper curs 2008-2009
El Govern ha aprovat avui el decret d‘ordenació dels ensenyaments del Batxillerat, que entrarà en vigor a partir del proper curs 2008-2009. La norma potencia les assignatures de l’especialitat que l’alumne ha escollit, de manera que els alumnes estiguin millor formats per entrar als estudis posteriors, tant sigui una carrera universitària com un cicle formatiu de grau superior.
En la mateixa línia, el decret incrementa la flexibilitat per a què l’estudiant pugui dissenyar el seu propi currículum d’acord amb els estudis que té intenció de fer en el futur. Aquesta flexibilitat es completa amb la implantació d’una hora setmanal cada curs de tutoria i orientació a l’estudiant dins l’horari lectiu.
El decret del Batxillerat desenvolupa la Llei orgànica d’Educació i completa l’ordenació de les diferents etapes educatives que s’havia iniciat amb els decrets d’educació primària i d’educació secundària obligatòria (ESO). Els tres conformen el cos dels continguts d’aprenentatge a Catalunya i tenen, per tant, una continuïtat a l’hora de planificar el contingut lectiu de cada àrea.
El decret d’ordenació dels ensenyaments del Batxillerat articula els estudis d’aquesta etapa en tres modalitats: Arts ( que a la vegada s’estructura en altres dues subbranques: Arts plàstiques, disseny i imatge, i Arts escèniques, música i dansa), Ciències i tecnologia, i Humanitats i ciències socials. Tots els centres educatius que ofereixin l’etapa del Batxillerat hauran de oferir com a mínim dues d’aquestes branques.
Al llarg del Batxillerat, l’estudiant haurà de cursar un mínim de sis matèries de modalitat. D’aquestes, com a mínim cinc han de ser de la modalitat escollida.
Millorar la preparació per a estudis posteriors
Les dades de les proves d’accés a la universitat dels darrers cursos mostren un clar dèficit en les assignatures específiques de les modalitats escollides pels alumnes i per tant, de les assignatures que tenen més a veure amb la diplomatura, llicenciatura o cicle formatiu de grau superior que l’estudiant vol cursar. Això succeeix especialment en les assignatures científiques.
Tenint en compte aquestes dades i el fet que el Batxillerat és una etapa que té com a finalitat, entre altres, preparar per als estudis superiors, el nou decret que regularà aquests ensenyaments estableix un currículum en què s’incrementen les hores dedicades a les assignatures de la modalitat que l’estudiant ha escollit. En concret, s’inverteix la proporció que hi havia amb la normativa anterior, 16 hores setmanals de matèries troncals i 14 de matèries modals, per passar a 14 de troncals i 16 de modals.
En els següents quadres es detallen les assignatures de modalitat i les assignatures troncals que fixa el decret per als estudis de Batxillerat.
MATÈRIES PER MODALITATS
Branques | Matèries | |
Arts | Arts plàstiques, disseny i imatge | - Cultura audiovisual - Dibuix artístic I i II - Dibuix tècnic I i II - Disseny - Història de l’art - Tècniques d’expressió graficoplàstica - Volum |
Arts | Arts escèniques, música i dansa | - Anàlisi musical I i II - Anatomia aplicada - Arts escèniques - Cultura audiovisual - Història de la música i la dansa - Llenguatge i pràctica musical - Literatura universal - Literatura catalana - Literatura castellana |
Ciències i tecnologia | - Biologia I i II - CC. de la terra i mediambientals I i II - Dibuix tècnic I i II - Electrotècnia - Física I i II - Matemàtiques I i II - Química I i II - Tecnologia industrial I i II | |
Humanitats i CC. Socials | - Economia - Economia de l’empresa I i II - Geografia - Grec I i II - Història de l’Art - Història del món contemporani - Llatí I i II - Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials I i II - Literatura universal - Literatura catalana - Literatura castellana |
MATÈRIES TRONCALS
Ciències per al món contemporani
Educació Física
Filosofia i Ciutadania
Història de la Filosoffia
Història
Llengua catalana i literatura I i II
Llengua castellana i literatura I i II
Llengua estrangera I i II
Treball de recerca (obligatòriament a 2n de Batxillerat)
Quarta llengua i pràctiques a les empreses
A banda de les assignatures troncals i les assignatures de modalitat, el currículum de l’estudiant es completa amb 4 hores setmanals d’una matèria optativa. Obligatòriament, el centre ha d’oferir una segona llengua estrangera entre les optatives de primer curs de Batxillerat. De la mateixa manera, els centres estan obligats a oferir entre les assignatures optatives una estada a una empresa amb una càrrega horària mínima de 140 hores i una assignatura optativa de filosofia de 4 hores setmanals.
A banda d’aquestes dues matèries d’oferta obligatòria, i de les matèries d’altres modalitats que l’alumne no ha escollit (i que també es podran escollir com optatives) els centres educatius poden oferir assignatures dissenyades pels mateixos docents. En qualsevol cas, el currículum dels alumnes haurà d’incloure aquestes 4 hores setmanals de matèries optatives, bé comptabilitzades com una sola assignatura o bé com a dues de 2 hores setmanals cada una.
Promoció de curs
Els alumnes podran promocionar de curs quan hagin aprovat totes les matèries o tinguin, com a màxim, dues assignatures suspeses.
Si suspenen tres o quatre assignatures podran optar per repetir el curs complet o per repetir aquelles matèries que no han superat i completar l’horari amb dues o tres assignatures del curs següent. En cap cas, això suposa que passa de curs, sinó que pot anar avançant en els estudis del següent curs.
Finalment, si l’estudiant suspèn més de quatre assignatures, ha de repetir el curs complet. En qualsevol cas, només obtindrà el títol de Batxillerat si aprova totes i cada una de les assignatures en un màxim de quatre anys.
Competències bàsiques
Més enllà de les diferents matèries, el decret contempla també unes competències bàsiques que l’alumne haurà d’haver assolit en acabar l’etapa educativa, unes competències que han de ser objectiu per als docents de totes les assignatures. Es concreten en:
- competències comunicatives
- gestió i tractament de la informació
- competències digitals
- capacitat de recerca
- competència personal i interpersonal
- coneixements i interacció amb el món
Distribució horària
Així doncs, tenint en compte totes aquestes característiques del currículum dels ensenyaments del Batxillerat, la distribució horària queda tal i com es detalla en la taula d'horaris que s'adjunta.
15 de juliol de 2008



