- La sol·licitud es podrà fer del 21 al 23 d’octubre al web de l’Oficina d’Orientació per a l’Accés a la Universitat (http://accesnet.gencat.cat)
- El nou màster, impartit des d’aquest curs per deu universitats catalanes, substitueix el certificat d’aptitud pedagògica (CAP)
- El nombre d’hores de formació augmenta notablement, en passar de les 120 hores que preveia el CAP als 60 crèdits ECTS, equivalents a 1.500 hores de feina de l’alumne/a
- L’alumnat farà un mínim de 400 hores de pràctiques (16 crèdits ECTS) en centres de secundària o de formació professional: 10 vegades més que al CAP
Demà s'inicia el procés de preinscripció al nou màster universitari de formació del professorat d’ESO, batxillerat, formació professional i ensenyaments de règim especial. La sol·licitud es podrà fer per Internet, a l’Oficina d’Orientació per a l’Accés a la Universitat (OOAU): http://accesnet.gencat.cat, fins al divendres 23 d’octubre.
El nou màster, que des del curs 2009-2010 substitueix el certificat d’aptitud pedagògica (CAP) com a formació inicial del professorat d’alumnes majors de 12 anys, l'impartiran deu universitats catalanes: Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Oberta de Catalunya, Universitat de Lleida, Universitat de Girona, Universitat Rovira i Virgili, Universitat Ramon Llull i Universitat de Vic.
Per accedir al màster cal tenir un grau universitari o un títol equivalent, segons el Reial decret 1393/2007 de 29 d’octubre, d’ordenació d’ensenyaments universitaris oficials (llicenciatura o diplomatura). A més, en acabar el màster els alumnes hauran d’acreditar el nivell B1 d’anglès o d’una tercera llengua.
Continguts adequats a l’educació del segle xxi
El nou màster suposa un reforç dels continguts que fins ara s’impartien per al CAP, en passar de 120 hores lectives a 60 crèdits ECTS, equivalents a 1.500 hores de feina de l’alumne/a. A més, els estudiants es podran especialitzar en diferents disciplines segons l’etapa educativa triada:
Etapa educativa | Especialitat del màster | Especialitats docents |
Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat | Anglès | Anglès |
Biologia - Geologia | Biologia i Geologia | |
Física - Química | Física i Química | |
Llatí i Grec/Cultura Clàssica | Grec i Llatí | |
Dibuix | Dibuix | |
Economia | Economia | |
Educació Física | Educació Física | |
Filosofia | Filosofia | |
Francès | Francès | |
Geografia - Història | Geografia i Història | |
Llengua i Literatura catalana i castellana | Llengua catalana i literatura Llengua castellana i literatura Aranès | |
Matemàtiques | Matemàtiques | |
Música | Música | |
Orientació Educativa | Orientació Educativa (Psicologia i Pedagogia) | |
Tecnologia | Tecnologia | |
Formació professional | Administració | Administració d’empreses Organització i gestió comercial Processos i mitjans de comunicació |
Planificació Professional | Formació i Orientació Laboral | |
Salut | Processos diagnòstics clínics i productes ortoprotètics Processos sanitaris | |
Serveis | Assessoria i processos d'imatge personal Hoteleria i turisme Intervenció socio-comunitària | |
Tecnologies industrials | Anàlisi i química industrial Construccions civils i edificació Informàtica Navegació i instal·lacions marines Organització i processos de manteniment de vehicles Organització i projectes de fabricació mecànica Organització i projectes de sistemes energètics Processos de cultiu aqüícola Processos de producció agrària Processos en la indústria alimentària Processos i productes de tèxtil, confecció i pell Processos i productes de vidre i ceràmica Processos i productes d'arts gràfiques Processos i productes de fusta i mobles Sistemes electrònics |
La part teòrica del màster inclou tres blocs:
- Continguts comuns a totes les especialitats: psicologia, pedagogia, sociologia i atenció a la diversitat.
- Continguts de complements disciplinaris: continguts de l’especialitat triada que l'alumnat no ha estudiat durant el grau universitari.
- Didàctiques específiques de la matèria escollida: tècniques pedagògiques que capacitin l’estudiant per ensenyar i impartir coneixements.
Més pràctiques per a les i els futurs docents
Un mínim de 400 hores (16 crèdits ECTS) de les 1.500 previstes al màster es dedicaran a fer pràctiques en centres de secundària o de formació professional (el CAP només en preveia 40). Gràcies a això, la formació inicial del futur professorat s’incrementa abans d'exercir com a docent a l'aula.
Durant les pràctiques, les i els futurs docents aprendran tècniques de comunicació oral, escrita i audiovisual, aprendran a implicar l’alumnat en l'aprenentatge, a aplicar noves tecnologies durant la classe, a actualitzar els coneixements, a gestionar la diversitat d'alumnes i a treballar amb les famílies, entre altres competències.
El Govern ha reconegut 423 centres sostinguts amb fons públics com a centres de pràctiques. Aquests centres, que havien sol·licitat aquest reconeixement, participen en plans i projectes d’innovació i disposen d'un pla de treball de pràctiques, elaborat coordinadament amb les tutores i els tutors de la universitat on l’alumne o l'alumna cursa el màster; aquest pla de treball inclou indicadors per avaluar-lo. Cada un d’aquests centres té un coordinador o una coordinadora de pràctiques i diversos tutors i tutores que assessoren i acompanyen les i els estudiants durant l'estada en el centre.
L’organització de les pràctiques ha de premetre la simultaneïtat de la teoria i la pràctica i ha de facilitar l’acompanyament professional del futur o la futura docent, des de la universitat i des del centre educatiu. Aquesta col·laboració ha de fer possible l’adquisició de la competència personal i professional necessària per a l’exercici de la docència: formació en didàctiques, acció tutorial i organització i gestió de centres educatius, entre altres elements.



