Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Comença la preinscripció per al màster universitari en formació del professorat

  • La sol·licitud es podrà fer del 21 al 23 d’octubre al web de l’Oficina d’Orientació per a l’Accés a la Universitat (http://accesnet.gencat.cat)
  • El nou màster, impartit des d’aquest curs per deu universitats catalanes, substitueix el certificat d’aptitud pedagògica (CAP)
  • El nombre d’hores de formació augmenta notablement, en passar de les 120 hores que preveia el CAP als 60 crèdits ECTS, equivalents a 1.500 hores de feina de l’alumne/a
  • L’alumnat farà un mínim de 400 hores de pràctiques (16 crèdits ECTS) en centres de secundària o de formació professional: 10 vegades més que al CAP
Demà s'inicia el procés de preinscripció al nou màster universitari de formació del professorat d’ESO, batxillerat, formació professional i ensenyaments de règim especial. La sol·licitud es podrà fer per Internet, a l’Oficina d’Orientació per a l’Accés a la Universitat (OOAU): http://accesnet.gencat.cat, fins al divendres 23 d’octubre.
 
El nou màster, que des del curs 2009-2010 substitueix el certificat d’aptitud pedagògica (CAP) com a formació inicial del professorat d’alumnes majors de 12 anys, l'impartiran deu universitats catalanes: Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Oberta de Catalunya, Universitat de Lleida, Universitat de Girona, Universitat Rovira i Virgili, Universitat Ramon Llull i Universitat de Vic.
 
Per accedir al màster cal tenir un grau universitari o un títol equivalent, segons el Reial decret 1393/2007 de 29 d’octubre, d’ordenació d’ensenyaments universitaris oficials (llicenciatura o diplomatura). A més, en acabar el màster els alumnes hauran d’acreditar el nivell B1 d’anglès o d’una tercera llengua.
 
Continguts adequats a l’educació del segle xxi
 
El nou màster suposa un reforç dels continguts que fins ara s’impartien per al CAP, en passar de 120 hores lectives a 60 crèdits ECTS, equivalents a 1.500 hores de feina de l’alumne/a. A més, els estudiants es podran  especialitzar en diferents disciplines segons l’etapa educativa triada:
 
 
Etapa educativa
Especialitat del màster
Especialitats docents
 
 
 
 
 
 
 
 
Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat
Anglès
Anglès
Biologia - Geologia
Biologia i Geologia
Física - Química
Física i Química
Llatí i Grec/Cultura Clàssica
Grec i Llatí
Dibuix
Dibuix
Economia
Economia
Educació Física 
Educació Física
Filosofia 
Filosofia
Francès
Francès
Geografia - Història 
Geografia i Història
Llengua i Literatura catalana i castellana
Llengua catalana i literatura
Llengua castellana i literatura
Aranès
Matemàtiques 
Matemàtiques
Música
Música
Orientació Educativa
Orientació Educativa
(Psicologia i Pedagogia)
Tecnologia
Tecnologia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Formació professional
Administració
Administració d’empreses
Organització i gestió comercial
Processos i mitjans de comunicació
Planificació Professional
Formació i Orientació Laboral
Salut
Processos diagnòstics clínics i productes ortoprotètics
Processos sanitaris
Serveis
Assessoria i processos d'imatge personal
Hoteleria i turisme
Intervenció socio-comunitària
Tecnologies industrials
Anàlisi i química industrial
Construccions civils i edificació
Informàtica
Navegació i instal·lacions marines
Organització i processos de manteniment de vehicles
Organització i projectes de fabricació mecànica
Organització i projectes de sistemes energètics
Processos de cultiu aqüícola Processos de producció agrària
Processos en la indústria alimentària
Processos i productes de tèxtil, confecció i pell
Processos i productes de vidre i ceràmica
Processos i productes d'arts gràfiques
Processos i productes de fusta i mobles
Sistemes electrònics
 
La part teòrica del màster inclou tres blocs:
 
  • Continguts comuns a totes les especialitats: psicologia, pedagogia, sociologia i atenció a la diversitat.
  • Continguts de complements disciplinaris: continguts de l’especialitat triada que l'alumnat no ha estudiat durant el grau universitari.
  • Didàctiques específiques de la matèria escollida: tècniques pedagògiques que capacitin l’estudiant per ensenyar i impartir coneixements.
Més pràctiques per a les i els futurs docents
 
Un mínim de 400 hores (16 crèdits ECTS) de les 1.500 previstes al màster es dedicaran a fer pràctiques en centres de secundària o de formació professional (el CAP només en preveia 40). Gràcies a això, la formació inicial del futur professorat s’incrementa abans d'exercir com a docent a l'aula.
 
Durant les pràctiques, les i els futurs docents aprendran tècniques de comunicació oral, escrita i audiovisual, aprendran a implicar l’alumnat en l'aprenentatge, a aplicar noves tecnologies durant la classe, a actualitzar els coneixements, a gestionar la diversitat d'alumnes i a treballar amb les famílies, entre altres competències.
 
El Govern ha reconegut 423 centres sostinguts amb fons públics com a centres de pràctiques. Aquests centres, que havien sol·licitat aquest reconeixement,  participen en plans i projectes d’innovació i disposen d'un pla de treball de pràctiques, elaborat coordinadament amb les tutores i els tutors de la universitat on l’alumne o l'alumna cursa el màster; aquest pla de treball inclou indicadors per avaluar-lo. Cada un d’aquests centres té un coordinador o una coordinadora de pràctiques i diversos tutors i tutores que assessoren i acompanyen les i els estudiants durant l'estada en el centre.
 
L’organització de les pràctiques ha de premetre la simultaneïtat de la teoria i la pràctica i ha de facilitar l’acompanyament professional del futur o la futura docent, des de la universitat i des del centre educatiu. Aquesta col·laboració  ha de fer possible l’adquisició de la competència personal i professional necessària per a l’exercici de la docència: formació en didàctiques, acció tutorial i organització i gestió de centres educatius, entre altres elements.
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia