La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha presentat avui al Parlament de Catalunya el Projecte de Llei que regula l’accés a l’entorn de les persones amb discapacitats usuàries de gossos d’assistència, perquè s’iniciï la seva tramitació parlamentària. Aquesta nova normativa suposarà un pas endavant respecte a l’actual Llei que regula l’accés a l’entorn de les persones amb disminució visual acompanyades de gossos pigall, ja que no només dóna cobertura als usuaris i usuàries d’aquest tipus de gossos, sinó també a totes aquelles persones amb discapacitat auditiva, física, autisme o determinades malalties que són assistides per altres gossos especialment ensinistrats per a guiar-les, ajudar-les en les tasques diàries o avisar-les de perill o d’atacs imminents.
La futura Llei garantirà l’accés als llocs, allotjaments, establiments, locals i transports públics o d’ús públic a les persones amb discapacitat i els seus gossos d’assistència. També regula l’ensinistrament i cura d’aquest tipus de gossos, així com els centres encarregats de fer-ho.
El text del Projecte de Llei ha estat elaborat amb la col·laboració de diverses entitats relacionades amb aquesta àrea. Concretament, el Col·legi de Veterinaris i el Consell de Col·legis de Veterinaris de Catalunya, la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Associació Catalana de Gossos d’Assistència, la Fundació Bocalan, Isla Animal, la Associación Española de Perros de Asistencia Catalunya i la Fundación ONCE de Perros Guía. També hi han intervingut la Federació Ecom, Mifas, l’Associació d’Usuaris Cecs de Catalunya, Asocide, l’Associació Catalana de Propersones Sordcegues, l’Associació Catalana de Cecs i Disminuïts Visuals, la Asociación de Implantados Conclerares de España, la Federació de Persones Sordes de Catalunya, l’Associació Catalana per a la promoció de les Persones Sordes, l’Associació de Diabètics de Catalunya, l’Associació Catalana de Malalts Epilèptics, la Federació d’Autisme de Catalunya, la Fundació Mas Casadevall, així com l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona.
Carnet i identificatiu específic
La Llei classifica els gossos d’assistència en les tipologies següents:
- Gos guia o pigall: educat i ensinistrat per guiar una persona amb discapacitat visual o sordcega.
- Gos de servei: educat i ensinistrat per prestar ajuda en les activitats de la vida diària, tant a l’entorn privat com a l’entorn extern a les persones amb discapacitat física.
- Gos de senyalització de sons: educat i ensinistrat per avisar les persones amb discapacitat auditiva de diferents sons i indicar-li la font de procedència.
- Gos d’avís: educat i ensinistrat per avisar les persones que pateixen malalties com l’epilèpsia, la diabetis o altres malalties, que puguin necessitar el seu servei.
- Gos per a persones amb autisme: educat i ensinistrat per tenir cura de la integritat física, controlar situacions d’emergència i guiar la persona amb aquesta discapacitat.
La condició de gos d’assistència es reconeixerà mitjançant un carnet atorgat pel Departament d’Acció Social i Ciutadania. El gos també portarà un distintiu oficial d’identificació en un lloc visible. A més, haurà de passar per una revisió sanitària anual per certificar que compleix totes les condicions higièniques i sanitàries que marca la normativa.
Els centres d’ensinistrament
El Departament d’Acció Social i Ciutadania serà l’encarregat d’autoritzar els centres d’ensinistrament de gossos d’assistència a Catalunya. Entre d’altres requisits, aquest tipus de centres hauran de comptar amb l’espai físic suficient per l’ensinistrament de gossos; complir amb la legislació vigent en matèria de salut i protecció animal i medi ambient; i disposar com a mínim d’un director/a, un professional de l’ensinistrament de gossos d’assistència amb la qualificació adient, un/a veterinari/ària i un/a psicòleg/òloga.
La Llei també inclou la creació d’un Registre de centres i unitats de vinculació, que és la formada per la persona amb discapacitat i el gos especialment ensinistrat per a ella.
D’altra banda, la nova normativa preveu la creació en un termini màxim de dos anys d’una qualificació professional d’ensinistrament de gossos d’assistència. Acció Social i Ciutadania i el Departament d’Educació ja estan treballant per crear aquesta nova qualificació. Mentrestant, podran exercir com a professionals en els centres reconeguts, les persones que acreditin una experiència mínima de dos anys en aquest camp o les que estiguin en possessió d’un títol o diploma d’ensinistrament de gossos d’assistència per una altra escola nacional o estrangera de reconegut prestigi.



