En compliment de la Resolució 55/VIII del Parlament de Catalunya, avui s'ha constituït el Grup de Treball per a la millora de la gestió d'autopistes. Un cop constituït, s'han presentat els objectius que recull la resolució parlamentària, s'han analitzat les actuacions sobre la matèria dutes a terme fins al moment tant a Catalunya com a altres països i s'ha posat en comú el mètode de treball que s'aplicarà.
El Grup d'Autopistes està format per representants de les següents institucions i entitats:
- Administracions titulars de les autopistes
- Empreses concessionàries de les autopistes a Catalunya
- Principals associacions d'entitats locals
- Associacions d'usuaris
- Entitats civils
- Sindicats
- Grups parlamentaris
Mobilitat sostenible, qualitat del servei i polítiques tarifàries
La incidència dels peatges en la gestió de les infraestructures i en el desenvolupament d'una mobilitat sostenible, la qualitat del servei i les polítiques tarifàries seran els principals eixos de l'activitat del Grup de Treball. Es preveu que en el seu si es creïn tres comissions, encarregades d'analitzar i concretar les iniciatives que desenvolupin aquestes línies d'actuació. Al llarg del mes vinent el Grup presentarà al Parlament un primer informe, amb caràcter preliminar.
Gestió de la mobilitat
El Grup d'Autopistes pretén posar l'èmfasi en la incidència dels peatges en la gestió de la mobilitat, entesa com un sistema integral i integrat de diversos models de transport públic i privat. En aquesta línia, els objectius a assolir són els següents:
Mobilitat sostenible: analitzar la implantació de factors ambientals i de regulació de fluxos de trànsit en el sistema de peatges, per tal de fomentar una mobilitat sostenible.
Tarifes segons l'ús de les infraestructures: avaluar la viabilitat de la implantació a Catalunya de tarifes segons l'ús de les infraestructures. En aquest sentit, s'ha acordat la formació d'un grup tècnic que avaluï la viabilitat de la implantació de la directiva Eurovignette (peatges específics per a vehicles pesants).
Peatges en funció de la fluïdesa del trànsit: el Grup de Treball avaluarà l'aplicació de polítiques tarifàries en funció de les hores vall i les hores punta, de la fluïdesa del trànsit i del nombre d'ocupants dels vehicles, d'acord amb els plans de mobilitat.
Accés a les àrees metropolitanes: s'estudiarà la viabilitat de regular l'accés a les àrees metropolitanes, atenent els precedents d'altres capitals europees, per evitar-ne la congestió.
Millora del servei
El Grup analitzarà també les mesures encaminades a la millora del servei que presten les autopistes als usuaris, pel que fa als aspectes següents:
Protocol d'aixecament de barreres: el Grup estudiarà un protocol per a casos d'accidents, retencions de trànsit excepcionals o altres incidències per causes de força major a la mateixa via o en les vies alternatives.
Informació als usuaris: es millorarà la informació als usuaris pel que fa a l'estat de les vies (congestió, circumstàncies meteorològiques, accidents).
Simplificació del sistema: s'analitzaran les mesures per a simplificar i fer mès àgils els sistemes de pagament.
Reordenació de peatges
El nou Grup de Treball continuarà la política de bonificació selectiva de peatges. En aquest sentit, els objectius seran els següents
Fons de peatges: vetllar per la creació i efectivitat del Fons per a l'homogeneïtzació, rescat selectiu i la subvenció de peatges, de conformitat amb els acords del Parlament.
Mobilitat: impulsar l'elaboració d'estudis per a la supressió o bonificacions selectives dels peatges existents, en el marc de les polítiques de reordenació i millora de la mobilitat.
Projectes en marxa
En la reunió d'avui, s'han exposat diversos projectes a desenvolupar pel Grup d'Autopistes, alhora que s'ha fet balanç de les últimes iniciatives dutes a terme:
Bonificacions en peatges: en la reunió constitutiva d'avui, els assistents han analitzat el balanç de les últimes bonificacions aplicades des de febrer passat als peatges de Mollet del Vallès (C-33), les Fonts (C-16), túnel del Cadí i Alella (C-32); fins al juliol, més de 16.500 nous conductors s'han acollit a les noves condicions de gratuïtat en aquests peatges, xifra que suposa un augment del 30% respecte dels usuaris habituals que hi havia el desembre. En total, el juliol hi havia 58.203 usuaris beneficiats. D'aquesta manera, s'estima que entre el 20 i el 50% dels trànsits que passen per aquests peatges ho fan ja gratuïtament.
Tarifació segons ocupació i nivell d'emissions del vehicle: TABASA (Túnel de Vallvidrera), Seat i la UPC tenen subscrit un conveni per estudiar la implantació dels sistemes tecnològics que detectin el nombre d'ocupants i el nivell d'emissions dels vehicles per tal de poder aplicar descomptes als vehicles amb una alta ocupació i poc contaminants. Aquests descomptes s'integrarien amb els existents d'hora punta i hora vall i d'usuaris habituals.
Tarifació per a vehicles pesants: el Grup de Treball considerarà les experiències en tarifació per a vehicles pesants (Eurovignette) aplicades a països com Suïssa, Àustria o Alemanya; els criteris que s'utilitzen (pes, contaminació, quilòmetres recorreguts, etc), els sistemes i tarifes que s'apliquen o la destinació dels ingressos rebuts (projectes ferrorivaris o manteniment i ampliació de la xarxa de carreteres).
Millora de la seguretat viària: les concessionàries portaran a terme un programa específic per tal de millorar la seguretat dels motoristes, en coordinació amb la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d'Autopistes. Aquest programa, que s'afegeix al que està desenvolupant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, es traduirà en la instal·lació de faldons de protecció a la part inferior de les barreres de seguretat que, per la seva ubicació, ho requereixin. Aquests faldons permeten reduir les possibilitats de patir talls o lesions greus a les extremitats en cas d'impacte contra la barrera. Aquesta actuació començarà abans de finals d'any i comportarà la progressiva instal·lació de més de 18 quilòmetres de faldons, amb una inversió total estimada en 2,4 MEUR.