- En el marc de la Fira del Llibre de Frankfurt, el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, s'ha reunit amb representants del sector turístic alemany per impulsar l'oferta cultural i esportiva de Catalunya
- El conseller assegura que cal donar una dimensió turística a la cultura catalana, no només a nivell nacional sinó que també internacional. En el cas del mercat interior el conseller anuncia futures col·laboracions amb el Departament de Cultura pel que fa a la promoció de la programació cultural
- La presència a la Fira del Llibre de Frankfurt de Turisme de Catalunya s'emmarca dins l'Any de Catalunya a Alemanya, iniciativa duta a terme durant el 2007 que contempla un pla d'accions promocionals per incidir directament en un mercat emissor estranger
- El mercat alemany és un dels principals emissors per Catalunya: 1,5 milions de turistes alemanys visiten cada any les destinacions catalanes
El conseller d'Innovació, Universitat i Empresa, Josep Huguet s'ha reunit avui amb representants del sector turístic alemany, el turoperador Dertour i el Club d'Automobilistes Alemanys (ADAC), per impulsar i promocionar Catalunya en el seu mercat com a destinació turística cultural, de ciutat i esportiva.
En motiu de la seva visita a l'estand de Turisme de Catalunya a la Fira del Llibre de Frankfurt, el conseller Josep Huguet ha ofert al sector turístic alemany la capacitat de Catalunya pel que fa a la seva programació cultural, així com també l'esportiva de que disposen les diferents destinacions turístiques del país, tan en l'àmbit professional com en el de l'associacionisme esportiu, que té un mercat a Alemanya de 2 milions de federats.
En clau cultural, el conseller ha assenyalat que "el producte cultural no només ha de ser de consum interior, sinó que també cal donar-li entrada en el mercat turístic internacional". En aquest sentit el conseller ha anunciat properes col·laboracions amb el Departament de Cultura per tal d'impulsar l'oferta cultural de Catalunya.
Alhora el conseller ha recollit la petició del sector turístic alemany que ha demanat que "es posi èmfasi en l'atenció en alemany que reben les persones d'una determinada edat", d'aquesta manera ha explicat que "s'ha d'incorporar els estàndards de qualitat en l'atenció que es realitza en aquesta llengua, juntament amb el català, el castellà, l'anglès, el francès i l'italià".
Amb una població de més de 82 milions d'habitants i uns costums viatgers molt arrelats, l'alemany és el primer mercat turístic emissor d'Europa i el quart en importància per a Catalunya amb 1,5 milions de turistes l'any. Segons el conseller la desestacionalització és un tema pendent del turisme alemany, tot i que es constata actualment una certa tendència de canvi de model, s'està passant d'un turisme de masses a un de més especialitzat.
El conseller ha recalcat la importància de la Fira de Frankfurt per la projecció de la indústria cultural catalana, però alhora ha recalcat que també "la fira és un plataforma per vendre una imatge de país integral, el que s'anomena economia de la identitat" .
Turisme de Catalunya, organisme adscrit al Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, està realitzant a la Fira del Llibre de Frankfurt diverses accions promocionals que s'emmarquen dins l'Any de Catalunya a Alemanya, iniciativa que suposa l'acció promocional més important que l'organisme ha organitzat mai per incidir directament en un mercat emissor estranger. El conjunt de la inversió en aquest pla especial és d'1,3 milions d'euros.
L'Any de Catalunya a Alemanya:
Turisme de Catalunya, amb la col·laboració del Centre de Promoció Turística d'Alemanya, ha estat duent a terme diversos tipus d'accions:
- S'han realitzat sis workshops que han comptat amb la presència d'empresaris catalans acompanyats de mostres gastronòmiques. Les ciutats escollides han estat Frankfurt, Colònia, Berlín, Hamburg, Stuttgart i Munic. En aquestes tres últimes ciutats, els workshops han comptat amb la col·laboració de Turisme de Barcelona.
- Viatges de familiarització amb més d'un centenar de professionals alemanys, entre TTOO, agents de viatge i periodistes
- S'han realitzat jornades promocionals en centres de Value Retail a Maasmechelen (a Bèlgica, a 15 quilòmetres de la frontera alemanya, prop de Colònia i Düsseldorf), Wertheim (prop de Frankfurt) i a Ingolstadt (prop de Múnic), on s'han dut a terme presentacions de l'oferta turística catalana, sortejos de viatges a Catalunya i tasts gastronòmics, entre d'altres activitats.
- Presència en vuit fires: enguany, l'oferta turística catalana està present a Alemanya a través de l'assistència de Turisme de Catalunya a: CMT (Stuttgart); CBR (Múnic); ITB (Berlín); Reisecamping (Essen); Imex (Frankfurt); Tour Natur (Düsseldorf); Premiere-Neuheiten Reisesommer (Frankfurt); i Touristik and Caravaning (Leipzig).
- Agermanament entre 400 llibreries alemanyes i 200 catalanes: Les llibreries d'Alemanya exposen obres d'autors catalans traduïdes a l'alemany i publicacions de Turisme de Catalunya, entre elles, Rutes Literàries de la Cultura Catalana.
- Disseny campanya de publicitat valorada en 600.000 euros per promoure la destinació catalana. La creativitat d'aquesta campanya utilitza símbols vinculats a Antoni Gaudí, la gastronomia i les platges catalanes. Catalunya estarà present en mitjans de comunicació alemanys tant de l'àmbit turístic com d'informació general. Part d'aquesta campanya es farà en les diferents publicacions de l'ADAC que arriben als seus 15 milions d'associats.
- Presència a Documenta, mostra que s'ha celebrat aquest estiu a Kassel, referent mundial d'art contemporani. Aquest esdeveniment ha comptat per primer cop amb un cuiner com a artista protagonista, i el xef escollit va ser Ferran Adrià.
- La Fira del Llibre de Frankfurt posarà el punt i final a l'Any de Catalunya a Alemanya
Aquest pla d'actuacions especial a Alemanya compta amb la participació de l'Institut Ramon Llull, el Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya i Prodeca, ia amb el patrocini i la col·laboració de Grup Mahou-San Miguel, Clickair, La Roca Village i Port Aventura.
Alemanya, mercat estranger clau per a Catalunya
Amb una població de més de 82 milions d'habitants i uns costums viatgers molt arrelats, l'alemany és el primer mercat turístic emissor d'Europa i el quart en importància per a Catalunya amb 1,5 milions de turistes l'any.
Respecte al perfil del turista alemany, cal destacar que augmenten els viatges individuals i que els desplaçaments en cotxe s'han reduït a favor de l'avió, que actualment ja representa un 37% dels viatges. Actualment més de 50 vols directes setmanals uneixen Alemanya amb Catalunya. Un dels aspectes a tenir en compte és el revulsiu que han suposat les companyies de baix cost en un mercat experimentat, previsor i preparat. Tot i que el consumidor alemany cada cop més s'informa per Internet, la reserva encara es fa bàsicament a través d'una agència de viatges o del turoperador.
Destacar que les principals associacions europees han premiat aquest any la qualitat dels càmpings catalans. Des d'Alemanya ho ha fet el Club d'Automobilistes Alemanys (ADAC) que, amb més de 15 milions d'abonats, ha distingit el càmping Aquarius de Sant Pere, i el Deutsche Camping Club que va atorgar el premi Europa-Preis 2007 al càmping La Ballena Alegre, també de Sant Pere Pescador.
Turisme Catalunya disposa de presència estable en el mercat alemany des del mes d'octubre de 2006, data d'obertura d'un Centre de Promoció Turística a Frankfurt.