- Educació ha presentat al Congrés “Educació i entorn” els eixos del Pla de convivència
El director general d’Innovació del Departament d’Educació, Joan Badia, ha destacat la convivència com “un patrimoni social que cal continuar construint des de tres eixos bàsics com són l’escola, la família i l’entorn”. Badia ha recordat que la construcció de la convivència “és cosa de tots”. El director general d’Innovació ha clos el 4rt Congrés ‘Educació i Entorn’, que en aquesta edició s’ha centrat a com promoure la convivència als centres educatius.
Al llarg de tres dies, professionals del món educatiu i d’altres sectors que hi tenen implicació com dels mitjans de la comunicació, de la sociologia o de la filosofia, s’han reunit per reflexionar sobre el foment de la convivència. Les conclusions aportades pels diferents grups de treball es faran arribar al Comitè Científic del Congrés i serviran de base per a la Declaració de la Seu.
A més a més de les aportacions realitzades en els diferents espais de debat del congrés, els participants podran fer arribar suggeriments i propostes a la mateixa pàgina web del congrés (www.xtec.cat/congresseu).
Entre les qüestions que s’han tractat, en destaquen, entre d’altres, el paper rellevant del professorat en la construcció de la convivència, l’aprofundiment dels lligams de confiança entre família i escola, o la necessitat que l’educació vagi més enllà de la pròpia escola.
Pla de convivència del Departament
Durant aquestes jornades, el Departament ha donat a conèixer també els eixos bàsics del Pla de Convivència i dels programes corresponents que tots els centres educatius catalans començaran a elaborar a partir del proper curs.
En aquest sentit, Joan Badia ha subratllat que les idees que han aparegut en aquests tres dies “necessitaran un procés d’organització per tal que impregnin el Pla de convivència que elaborarà el Departament d’Educació de la Generalitat”. Aquest pla serà el marc de referència per als projectes que cada centre haurà d’elaborar a partir de l’anàlisi sobre les febleses i els punts forts que cada un d’ells considera que té.
El Departament no ha fixat un termini perquè els projectes estiguin completats, precisament perquè en aquest cas, més que el resultat final, el que té valor és la feina que la comunitat educativa anirà fent a poc a poc i la interiorització dels valors que aquesta feina aconsegueixi. En qualsevol cas, el Departament sí que donarà instruccions als centres perquè es comenci a treballar a partir del setembre.
Per orientar aquesta feina, Educació posarà a disposició dels centres a través d’Internet un aplicatiu telemàtic que els ajudi a confeccionar el seu Programa de convivència.
En aquest sentit, l’aplicatiu incidirà en els mètodes pedagògics per part dels docents i en la interiorització per part dels alumnes de determinats valors i actituds, d’una banda, i de les habilitats per a la resolució de conflictes, de l’altra.
D’aquesta manera, l’aplicatiu planteja nou punts sobre els quals es mostren diferents reflexions, enunciats i preguntes sobre el centre que els docents i els alumnes han de treballar:
- acollida
- inclusió
- educació emocional
- competència social
- comunicació
- coeducació
- cultura de la mediació
- cultura de la pau
- símbols identitaris
A partir de la reflexió sobre aquests aspectes, la comunitat educativa del centre farà un diagnòstic en el qual es fixarà quines qüestions creu que no estan ben resoltes al seu centre i en què cal insistir per millorar la convivència.
El següent pas serà que el centre educatiu elabori diferents propostes d’actuació que incideixin en les qüestions amb més mancances. Aquestes propostes es podran extreure del model que el Departament proporcionarà com a orientació.
Aquestes propostes hauran de contemplar també quins recursos, tant de material com de coneixement, necessiten per a poder aprofundir-hi.
Finalment, el centre farà el projecte amb les actuacions concretes que docents i alumnes proposen per a millorar els aspectes on hi ha més mancances. Aquesta feina haurà de ser constant, de manera que el centre s’analitzi periòdicament per establir nous objectius.



