Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Suport del DAR al sector vitivinícola català

Es vol augmentar el nombre d'expositors assistents a la Mostra de Vins i Caves de Catalunya, que tindrà lloc del 24 al 27 de setembre
El Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) de la Generalitat de Catalunya està portant a terme tot un seguit d’actuacions relacionades amb el sector vitivinícola català, amb l’objectiu de continuar millorant el posicionament d’aquest sector.
 
Cal destacar, en aquest sentit, la celebració el passat dia 7 d’agost de la Taula Sectorial de la Vinya i el Vi, a petició del sector, que volia realitzar-la abans de la verema a causa del moment difícil que s’està passant. En el decurs de la reunió, el DAR va donar resposta als requeriments fets pel sector i va prendre nota de les demandes plantejades. Els principals temes tractats van ser el problema conjuntural actual, pel qual el sector va sol·licitar la destil·lació de crisi; els plans de reestructuració i reconversió; la destil·lació per ús de boca; la destil·lació de subproductes, i a més es va discutir la integració dins del règim de pagament únic.
 
També cal esmentar la voluntat del DAR de potenciar encara més la Mostra de Vins i Caves de Catalunya, que enguany celebrarà del 24 al 27 de setembre la seva XXIX edició. En aquest sentit, el DAR està fent gestions per tal d’augmentar el nombre d’expositors assistents a la Mostra.
 
Pel que fa a les competències pròpies del DAR, en el decurs de l’any 2009, mitjançant l’Institut català de la Vinya i el Vi (Incavi), s’han continuat mantenint les reunions habituals amb els representants de les denominacions d’origen, de les empreses, de les patronals sectorials i dels sindicats, especialment per tractar temes com la implicació pràctica de la regulació que per llei es fa de la coexistència (inscripció d’una mateixa parcel·la vitícola en més d’una denominació d’origen).

En aquest tema s’ha determinat conjuntament entre el sector i el DAR, que lidera aquesta actuació mitjançant la direcció general d’Agricultura i Ramaderia, que per a la campanya 2009/10 el titular de la targeta vitícola única tindrà assignat un rendiment màxim de producció (kg de raïm per hectàrea) que correspondrà al menor dels establerts en cadascun dels reglaments de les DO’s a les quals es pertany. Aquesta decisió implica que, a partir d’aquesta campanya vitícola, es fa avinent una major voluntat de l’Administració de fer conèixer al viticultor quin és el seu rendiment màxim per hectàrea i alhora de procedir a un major control de possibles excessos de producció.
 
Una altra de les qüestions més debatudes és la gestió de la mesura de suport regulada en l’actual OCM del mercat vitivinícola anomenada “informació i promoció en mercats de tercers països”. Aquesta mesura de nova creació suposarà per a les empreses vinícoles, denominacions d’origen, fundacions que tinguin entre els seus objectius la promoció de vi i consorcis d’exportació amb seu a Catalunya, d’acord amb els imports inclosos en les resolucions de concessió emeses aquest passat mes de juliol, una aportació de fons comunitaris per import de 3.557.000 euros per a la campanya 2008/2009, i de 7.968.000 euros per a la campanya 2009/2010.
 
Destaca també entre els assumptes de més rellevància la creació el mes de juliol d’un grup de treball per a l’adaptació de la normativa vitivinícola catalana a la nova regulació de l’OCM del mercat vitivinícola (reglaments de la Comissió Europea, de desenvolupament del reglament del Consell, publicats el 24 de juliol i vigents des de l’1 d’agost de 2009).
 
Totes aquestes actuacions, juntament amb les pròpies d’assessorament tècnic, formació reglada (Escola Mercè Rossell i Domènech) i continuada, I+D+i, servei de laboratori d’anàlisi (Vilafranca del Penedès i Reus), promoció i informació i la col·laboració amb tot tipus d’entitats que organitzen esdeveniments relacionats amb el vi i el cava, suposen pel sector vitivinícola unes actuacions de suport que tenen com a objectiu la consolidació de les petites i mitjanes empreses vitivinícoles, de les cooperatives i de la resta d’empreses del sector, per a una major presència dels vins i caves catalans en els mercats.
 
Tanmateix, cal tenir en compte que l’actual situació econòmica i d’altres factors lligats als hàbits de consum han repercutit negativament en una disminució de la xifra de negoci de les empreses d’aquest sector, afectant en major proporció al vi tranquil que no pas al cava, la qual cosa ha portat a un augment de les existències que no han pogut comercialitzar-se.Aquestes existències de vi a doll, tot i ser importants, no han de suposar un impediment per a l’entrada en els cellers de la verema (segons dades recollides per l’INCAVI).

Davant la situació actual en el sector vitivinícola català, el DAR considera que cal continuar amb el treball que s’està realitzant, reforçant la presència i capacitat de decisió en els diversos àmbits; seguir amb la important tasca iniciada fa 3 anys amb la targeta vitícola única, apostant per la promoció com un dels més importants mecanismes que ha de fer augmentar la quota de mercat dels vins i caves catalans; fer una aposta encara més remarcable per la qualitat dels productes, donant suport a les iniciatives individuals que sorgeixin de les denominacions d’origen, i creant una complicitat entre productors i elaboradors que permeti la continuïtat econòmica i social de tots els actors implicats en el procés productiu.
 
 
 
20 d’agost de 2009
 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia