El Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) ha previst ordenar el pagament de 274 milions d’euros en concepte de diversos ajuts durant els mesos de desembre i gener. En concret, s’ordenarà el pagament d’ajuts directes (suposen un complement a la renda dels agricultors i estan finançats amb fons comunitaris i gestionats pel DAR), ajuts per maquinària, pel pla de reconversió de la fruita dolça, i pel Pla Renove i el Pla de Desenvolupament Rural (PDR).
Els ajuts directes ascendeixen a 233 milions d’euros. Dins d’aquests ajuts, el més important és el pagament únic, del qual es lliuraran 180 milions d’euros. El pagament únic és un ajut desconnectat de la producció que obliga al manteniment de les terres de l’explotació i els animals en condicions agràries i mediambientals adequades, donant compliment a un seguit de normatives relacionades amb la salut pública, el medi ambient i el benestar animal. Es beneficiaran d’aquest ajut 51.000 agricultors.
Les previsions de pagament pels ajuts del PDR són de 33 milions d’euros, i se’n beneficiaran 14.625 pagesos. Abans de finalitzar l’any, s’ordenarà el pagament d’aquestes 33 milions d’euros, dins dels quals 3,3 milions d’euros seran en concepte d’ajuts a la modernització d’explotacions agràries. Més d’un centenar d’agricultors es beneficiaran d’aquest ajut.
Per altra banda, s’han tramitat les ordres de pagament de quasi 500 beneficiaris en concepte dels ajuts per a l’adquisició de maquinària agrícola en comú i del Pla Renove de tractors. En relació als ajuts del pla de reconversió de fruita dolça, s’han certificat 310 expedients per un import superior als 2 milions d’euros.
En aquests moment el DAR també està tramitant els ajuts per a joves agricultors, modernització i diversificació agrària per tal de resoldre abans de finalitzar l’any un total de 360 sol.licituds.
El DAR ha realitzat un calendari de previsió de pagament per als mesos de desembre 2008 i gener 09:
Entre el 5 i el 12 de desembre de 2008 :
- Prima oví-cabrum
- Indemnització compensatòria
- Conservació i millora de varietats vegetals autòctones
- Conservació i millora de races autòctones
- Gestió sostenible de la fertilització
- Sistemes alternatius a la lluita química en vinya
- Agricultura racional i conservació en fruita seca
- Apicultura per millora de biodiversitat en zones fràgils
Entre el 12 i el 19 de desembre de 2008 :
- Gestió de les zones humides incloses al conveni RAMSAR
- Agricultura ecològica
- Producció Integrada
- Lluita contra l’erosió en medis fràgils de cultius llenyosos
- Ramaderia ecològica
Entre el 19 i el 29 de desembre de 2008 :
- Ajut a cultius herbacis
- Ajut a fruits de closca i garrofers
- Ajut a l’oliverar
- Pagament addicional al sector lacti
- Millora prats zones de muntanya
- Millora habitats de Xarxa Natura 2000
- Foment de pasturatge sotabosc en protecció prioritària
- Millora de pastures en zones de muntanya
Entre el 2 i el 9 de gener de 2009
- Ajut de Pagament Únic
19 de novembre de 2008



