El Ple de la Comissió Interinstitucional per a la Reinserció Social (CIRSO) ha acordat avui l’elaboració d’un catàleg unificat de places per fer possible l’execució de mesures penals alternatives als diferents departaments de la Generalitat i institucions públiques membres d’aquest òrgan de cooperació. La CIRSO, que aplega els sectors públics implicats en l’àmbit de la rehabilitació social de les persones sotmeses a penes i mesures d’execució penal, respon així a l’increment d’aquesta modalitat de compliment, especialment de les penes de treballs en benefici de la comunitat, a conseqüència de les reformes penals en matèria de trànsit i violència domèstica.
L’acord adoptat avui preveu que, en un termini de sis mesos, els departaments de la Generalitat i els organismes associats, així com les institucions públiques representades a la CIRSO, elaboraran un catàleg de llocs adscrits als seus òrgans on les persones residents a Catalunya a qui s’hagi imposat una pena de treballs en benefici de la comunitat o una prestació —en el cas dels menors— podran desenvolupar una tasca d’utilitat pública i interès social.
Aquest catàleg, que persegueix augmentar el nombre de places existents davant un increment de la demanda superior al 100% durant el darrer any, estarà a disposició del Departament de Justícia perquè derivi als diferents llocs de compliment les persones condemnades en funció de les seves característiques.
La CIRSO integra els diferents departaments de la Generalitat; l’Administració de l’Estat, mitjançant la Delegació del Govern a Catalunya; les diputacions de Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida; la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, així com els actors econòmics i socials, a través del Consell Assessor del Centre d’Iniciatives per a la Reinserció i la Taula de Participació Social. La Comissió va néixer l’any 2005 per intensificar les polítiques de les diferents institucions entorn de la reinserció social de les persones sotmeses a mesures judicials a Catalunya.
L’actuació d’aquest òrgan col·legiat es regeix pel principi que la política penitenciària és una política social més del país. A més, la CIRSO treballa per coordinar totes les actuacions que puguin tenir incidència en el procés rehabilitador, impulsar l’acció preventiva respecte de les persones excarcerades des dels serveis socials comunitaris, com també sensibilitzar les institucions, els agents socials econòmics i l’opinió pública perquè es generin oportunitats per a aquests col·lectius en diferents àmbits, com ara el mercat laboral o l’immobiliari.
L’acord sobre mesures penals alternatives aprovat avui és fruit d’un dels grups de treball de la CIRSO, centrat en l’execució penal a la comunitat. En aquest àmbit, el Ple també s’ha proposat com un dels objectius d’enguany el diàleg amb institucions d’altres nivells de l’Administració pública, com ara ajuntaments i consells comarcals, perquè mantinguin i, si és possible, incrementin la seva oferta de recursos a disposició d’aquesta modalitat de compliment de condemna.
Pel que fa a l’execució penal al medi penitenciari, l’òrgan de cooperació ha acordat aplegar en un únic grup de treball la recerca i la coordinació d’accions i polítiques que afavoreixin la inserció social de persones sotmeses a mesures penals. En aquest sentit, un dels objectius més ambiciosos proposats per a aquest any és l’establiment d’un itinerari transversal d’inserció adreçat a les persones condemnades a penes privatives de llibertat sense recursos propis, per poder actuar de manera immediata als àmbits social, educatiu, sanitari, laboral, esportiu, cultural i d’habitatge. Aquest protocol s’aplicaria a les persones esmentades entre sis i vuit mesos abans que obtinguessin la llibertat i fins que haguessin assolit una situació de normalitat un cop reintegrades a la societat.
La CIRSO va ser creada pel Decret 98/2005 i es va constituir formalment al Ple celebrat el 17 de gener de 2006. Des de llavors, s’ha dotat d’una comissió permanent que, junt amb les comissions delegades territorials (Lleida, Girona, Tarragona i les Terres de l’Ebre), garanteix l’adequació de les mesures adoptades i el seu seguiment.



