Aquest dimecres 19 de setembre el Servei Català de Trànsit (SCT) i Asca (Associació Catalana d'Empreses d'Assistència en Carretera) signen un protocol d'actuació per a la retirada de vehicles de gran tonatge en casos d'accident o avaria. L'objectiu és minimitzar els problemes provocats per aquest tipus d'incidència i agilitar el restabliment de la via.
Aquest protocol d'actuació és una prova pilot que durarà fins a finals d'any i que pretén garantir la normalització circulatòria en qualsevol via afectada per un accident o una avaria d'un vehicle pesant d'una manera ràpida i immediata. D'aquesta manera, el SCT garanteix la disponibilitat de grues d'arrossegament durant les 24 h amb un temps de resposta de 45 minuts com a màxim. El resultat d'aquesta prova pilot determinarà una proposta de gestió definitiva per a la retirada de vehicles de gran tonatge en casos d'accident o avaria a partir del 2008.
Mentre que l'assistència en viatge en cas d'avaria o accident dels turismes és habitual i està contemplada en l'assegurança, no succeeix el mateix amb els vehicles pesants. En aquest darrer cas, la contractació d'una assegurança generalment no implica l'assistència en carretera i això fa que la retirada d'aquests vehicles sigui encara més complexa. Existeixen precedents en què finalment ningú no s'ha volgut fer càrrec de les despeses o de les restes dels vehicles sinistrats. A més, hi ha altres factors que expliquen la lentitud amb què es retiren els vehicles pesants. Per exemple, sovint, la tractora, el remolc i la càrrega tenen asseguradores diferents.
El mes de maig passat, diversos accidents amb camions van provocar molts problemes viaris a Catalunya sobretot pel retard a l'hora de retirar aquest tipus de vehicles. Per això el Servei Català de Trànsit va voler intervenir com a interlocutor per poder trobar solucions i va decidir reunir-se amb tots els implicats per intentar donar una resposta eficaç a aquest tipus de situacions. Així, el SCT ha mantingut converses amb associacions de transports i associacions de grues d'arrossegament i elevació per consensuar línies de treball per solucionar aquest problema.
Funcionament del protocol
El Centre d'Informació Viària de Catalunya (Civicat) serà el responsable de l'activació del servei concertat amb Asca en els següents casos:
- Quan el lloc i l'hora de l'incident o accident faci preveure una gran afectació viària que pugui comprometre greument la mobilitat.
- Quan hi hagi manca d'assistència privada.
- Quan el temps de resposta de l'assistència privada sigui massa llarg i/o aquesta sigui incapaç de fer-se càrrec de la situació.
El Civicat, juntament amb la sala de comandament del cos de Mossos d'Esquadra, requerirà a Asca una previsió de temps d'arribada i de resolució de l'incident. Asca realitzarà les actuacions necessàries per tal de retirar els vehicles i la seva càrrega fora de la via, traslladant-los fins al lloc segur més proper. Així, s'assegura una ràpida obertura de la via i el restabliment de la circulació.
Les bases de les grues des d'on s'actuarà per cobrir aquest servei estan ubicades a les zones de Martorell, Viladecans - Sant Boi del Llobregat i Ripollet.