Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El número 3 de Paradigmes tracta sobre les oportunitats de futur per a l'economia catalana

 
  • La publicació del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa analitza algunes de les oportunitats que cal aprofitar per a superar la crisi, focalitzant-les en l’economia catalana.
  • El monogràfic inclou una síntesi de les reflexions que, a partir PNRI, han permès identificar vint sectors, o metasectors, on es podria focalitzar a Catalunya la recerca i la innovació durant els propers anys .
 
El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha presentat avui el tercer número de la revista “Paradigmes“ que edita el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. L’edició d’aquesta publicació ara presentada està dedicada de forma monogràfica a les “Oportunitats de futur per a l’economia catalana”, que suposa una aproximació a la recerca de vies de futur per a superar la crisi.
 
El monogràfic s’obre amb una panoràmica global sobre les tendències generals de l’economia mundial i de la situació actual de l’economia catalana, amb aportacions de Maite Ardèvol (Observatori de Mercats Exteriors d’ACC1Ó), Xavier Sala i Martín (Columbia University), Riel Miller (XPeriodoX Consulting) i Salvador Estapé (IESE) i una entrevista a Jordi Cartanyà (CIRIT).
 
La publicació també inclou una síntesi de les reflexions que, a partir del desenvolupament del Pacte Nacional per a la recerca i la Innovació (PNRI), han permès identificar vint sectors o metasectors on es podria focalitzar la recerca i la innovació durant els propers anys a Catalunya. Uns metasectors que han de respondre a reptes de futur determinants on l’R+D+I és determinant per fer-hi front i on Catalunya ja parteix d’una base científica, tecnològica i empresarial que proporciona oportunitats rellevants per abordar-los amb èxit. Per això, la revista aporta una primera aproximació a sis d’aquests vint metasectors on es detecten més oportunitats per focalitzar-hi els esforços en R+D+I. 
 
Es tracta de la Gestió de ciutats i d’espais (a càrrec de Diego Guri, ACC1Ó), els Productes culturals i audiovisuals (Santiago Miralles, CCRTV), el Consum d’emocions i experiències (Salvador Anton, URV), els Nous materials (Xavier Gil, UPC), els Ecoprocessos(José M. Baldasano Recio, UPC) i els Sistemes de producció avançats. (Myriam Garcia Berro, ASCAMM).
 
El monogràfic inclou també un seguit no exhaustiu d’estratègies complementàries que també poden ser oportunitats tangibles. Així, apunta les potencialitats que té la regió econòmica de l’arc mediterrani i propugna reforçar les polítiques de cooperació, especialment en matèria d’infraestructures, amb entrevistes a Vivaj Govinndarajan (Tuck School of Business del Dartmouth College), i Eric Maskin (Princenton University), i les aportacions de Salvador Alemany (Abertis i Cercle d’Economia), Salvador Cardús (UAB); i del degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Joan B. Casas.
 
El darrer bloc del monogràfic correspon a l’anàlisi d’un sèrie emblemàtica d’empreses amb models de negoci d’èxit i inclou aportacions d’Isidre Fainé (president de la Caixa de Pensions), una entrevista a Josep Maria Pujol (president de Ficosa), així com l’analisi de Modest Guinjoan, (Barcelona Economia) de dos exemples de model d’èxit en el sector agroalimentari: Priorat Costers del Siurana i Agromillora Catalana. Clouen aquest bloc les analisi de Pere Lleonart (Gabinet d’Estudis Econòmics) i Víctor Fabregat (CITYC) sobre les transformacions en el model de negoci del tèxtil de moda, a través de casos com Inditex, Mango, Desigual, Sita Murt o Punt Moda.
 
El monogràfic es clou amb unes entrevistes als onze empresaris membres del Consell Editorial de Paradigmes (Josep Campeny -Termes Orion, Xavier Cardona -Prysmian Cables y Sistemas SL, Joan Font -Bon Preu, Carles Kinder -GTD, Josep Mateu -RACC i Fem.Cat, Josep Morell -Jem, Artemi Nolla -AN Grup, Josep M. Pujol -Grup Pujol, Ramon Roca -Ros Roca, Ramon Térmens –Taurus, i Salvador Tous -Tous), que s’estructuren a partir d’un qüestionari comú al voltant de l’impacte de la crisi a la seva empresa i al seu sector, les mesures adoptades per fer-hi front i les propostes de política econòmica que cal que s’implementin des de les diferents administracions.
 
El tercer número de Paradigmes també inclou dos articles més al seu apartat de Miscel·lania. En un, el Secretari d’Indústria del DIUE, Antoni Soy, analitza la nova indústria, que aplega també aquelles activitats de serveis externalitzades o que proveeixen bàsicament a les activitats industrials tradicionals. En l’altre, Alfons Garcia fa una aproximació a la balança fiscal de Catalunya en relació amb l’Estat després del desplegament financer de l’Estatut.
 

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia