Més seguretat per al pacient, més efectivitat en la prescripció dels medicaments i, en definitiva, més eficiència del sistema sanitari. Aquests són els beneficis que ofereix una nova aplicació informàtica que l'Institut Català de la Salut (ICS) ha posat en marxa a tots els centres d'atenció primària de l'organització.
El nou software, anomenat Self-Audit de prescripció i coordinat per la Unitat de Farmàcia de l’ICS, està integrat a la història clínica informatitzada i realitza una avaluació setmanal sistemàtica dels fàrmacs prescrits a cada pacient, tant des del centre d’atenció primària com des de les consultes d’especialistes. Si detecta alguna anomalia o una possibilitat de millora, alerta i proposa al metge la nova alternativa per tal que pugui dur a terme la suspensió o el canvi de la medicació.
En concret, es tracta de garantir la màxima seguretat en la prescripció de fàrmacs i evitar duplicitats terapèutiques que poden generar contraindicacions o interaccions medicamentoses, especialment en els pacients polimedicats. Els primers càlculs apunten que entre un 1 i un 4% dels pacients atesos poden presentar una incidència d’aquest tipus. Cada mes els centres de salut de l’ICS prescriuen més de 9 milions de receptes.
El Self-Audit està a disposició dels professionals per poder cercar pacients amb els 44 tipus de duplicitats terapèutiques o medicaments amb la mateixa activitat farmacològica que tenen una major incidència, com per exemple, analgèsics o antiinflamatoris. Els 44 criteris han estat prèviament definits d’acord amb la seva rellevància clínica.
Paral·lelament a les duplicitats terapèutiques, ja s’està treballant en la cerca de pacients polimedicats, principalment pacients crònics d’edat avançada. L’objectiu és portar un control més acurat de tota la medicació que han de prendre diàriament i evitar que determinades combinacions de fàrmacs els puguin produir algun tipus de contraindicació o reacció que anul·li els seus efectes. En tots els casos, el facultatiu informarà el pacient dels canvis que s’hagin d’aplicar
Properament, els metges tindran la possibilitat de prioritzar la utilització de tractaments que han demostrat una major evidència científica en la millora dels principals problemes de salut de la població, com la diabetis o la hipertensió, i de portar un control més acurat dels pacients que tenen patologies cròniques però no segueixen les revisions periòdiques recomanades.
En el disseny d’aquesta eina han participat una comissió clínica -formada per metges, farmacèutics i farmacòlegs-, que han consensuat àmbits de millora i modelització de l’eina segons les necessitats de la pràctica diària, i una comissió tècnica encarregada de l’elaboració i la implementació de la solució tecnològica definida.



