L'any 2005, l'Organització de es Nacions Unides va adoptar una resolució declarant el tercer diumenge del mes de novembre Dia Mundial en Memòria de les Víctimes del Trànsit. Amb aquesta commemoració, es pretén atreure l'atenció de la població en relació a les lesions derivades del trànsit, així com les mesures a adoptar per prevenir-les. També es vol recordar els governs i el conjunt de la societat la seva responsabilitat per la salut i la seguretat viària.

La prevenció i el tractament de les lesions derivades del trànsit constitueixen un àmbit d'actuació prioritària del Departament de Salut, tal com recull el Pla de Salut de Catalunya. A més,  el Departament de Salut col.labora activament en el desenvolupament de polítiques de salut i seguretat viària amb altres departament de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, les administracions locals i diverses organitzacions d'afectats i de professionals.


Algunes dades


. Aproximadament 1,2 milions de persones moren cada any a tot el mon per col.lisions de trànsit, i de 20 a 50 milions més pateixen lesions o discapacitats.
. Si no es prenen mesures dràstiques per aturar aquesta tendència, el nombre mundial de morts i de persones discapacitades per lesions causades pel trànsit continuarà augmentant en les properes dècades i, l'any 2030, les lesions causades pel trànsit seran la vuitena causa principal de mort.
. A tot el mon, més del 40% de totes les morts en col.lisions per trànsit es produeixen entre persones de 0 a 25 anys.
. A tot el mon, les lesions causades pel trànsit són la segona causa principal de mort entre les persones de 5 a 25 anys.
. A tot el mon, els homes representen el 75% de totes les morts per trànsit en persones menors de 25 anys.
. Segons dades del Servei Català de Trànsit, l'any 2006 es van enregistrar a Catalunya 659 morts causades pel trànsit. Tot i l'important reducció que es ve observant en la mortalitat per trànsit, que segueix una tendència decreixent que segurament permetrà assolir l'objectiu de reducció d'un 50% en el període 2000-2010, aquesta és la principal causa de pèrdua d'anys potencials de vida a la població de Catalunya.
. D'acord amb els resultats de l'Enquesta de Salut de Catalunya, cada any més d'un 3% de la població major de 14 anys requereix atenció sanitària o experimenta limitacions de la activitat quotidiana com a conseqüència d'una lesió derivada del trànsit.
. Les lesions causades pel trànsit es poden preveure i prevenir. Molts països han assolit importants reduccions en el nombre de col.lisions i en la freqüència i gravetat de les lesions causades pel trànsit amb l'adopció de mesures de prevenció apropiades. Entre les intervencions preventives més efectives, destaquen les destinades a corregir els factors següents:

Excés de velocitat

. A molts països, la velocitat és el principal factor causant de les lesions derivades del trànsit.
. Els homes joves acostumen a ser els més predisposats a conduir a velocitat excessiva o inadequada.
. S'ha comprovat que la reducció en 1 km/h de la velocitat mitjana redueix les col.lisions mortals entre un 4% i un 5%.
. Disminuir la velocitat del trànsit ajuda a protegir els vianants.
. S'han d'establir i fer complir uns límits de velocitat apropiats.

Conducció sota els efectes de l'alcohol o altres substàncies psicoactives

. El consum d'alcohol augmenta el risc de patir una col.lisió i la gravetat de les lesions que se'n deriven.
. Quan condueixen sota els efectes de l'alcohol, els homes joves tenen un risc de patir una col.lisió almenys cinc vegades superior al dels conductors de més de 30 anys.
. A Espanya, com a molts altres països, la normativa permet uns límits d'alcoholèmia inferiors en el cas dels conductors joves o inexperts, una estratègia que permet reduir les col.lisions entre un 4% i un 24%.
. Altres substàncies psicoactives, com els derivats del cànnabis, la cocaïna, i alguns medicaments, tenen efectes negatius sobre la capacitat de conduir que incrementen el risc d'una col.lisió. Quan els efectes d'aquestes substàncies es combinen amb els de l'alcohol, augmenta notablement el risc.
. Cal fer complir les limitacions legals a la conducció sota els efectes de l'alcohol i altres drogues.

Cinturons de seguretat

. En el cas de les col.lisions, els cinturons de seguretat han salvat més vides que qualsevol altra mesura de seguretat.
. L'ús del cinturó de seguretat pot reduir el risc de qualsevol tipus de lesió entre un 40% i un 50%. Aquesta reducció és un 40% a un 60% en el cas de les lesions mortals.
. S'han de fer complir la normativa que fa obligatori l'ús del cinturó de seguretat.

Dispositius de retenció infantil

. S'ha comprovat que els dispositius de retenció infantil, com ara les cadiretes infantils i per a nadons i els coixins elevadors, són molt efectius per a  prevenir la mort dels nadons i els infants que viatgen en automòbils.
. Els dispositius de seguretat infantil redueixen la mortalitat de les lesions causades pel trànsit en un 71% en el cas dels nadons i un 54% en els infants.

Casc

. L'ús del casc és la forma més efectiva de reduir el risc de traumatisme craneoencefàlic i mort per col.lisions de motocicletes, ciclomotors i bicicletes.
. S'ha demostrat que l'ús dels casos per a motoristes redueix el risc i la gravetat dels traumatismes craneoencefàlics en un 70%.
. Cal assegurar el compliment de les normes que obliguen a utilitzar el casc en totes les vies urbanes i interurbanes.

Disseny i infraestructura de les carreteres

. Algunes mesures per millorar el disseny i la infraestructura de les carreteres inclouen la separació de diferents tipus de trànsit, oferir carreteres més segures per a vianants i ciclistes, construir voreres i passos de vianants, i reduir la velocitat del trànsit amb la construcció de ferms irregulars o rotondes.
. Per a algunes d'aquestes mesures, els costos d'implementació són relativament reduïts.

Serveis d'emergència

. L'actuació eficaç dels serveis d'emergència des del lloc de la col.lisió fins als centres d'atenció sanitària contribueix a augmentar les probabilitats de supervivència de les víctimes i la seva discapacitat posterior.

 
El Pla de Salut de Catalunya: objectius per a l'any 2010 en relació a les lesions causades pel trànsit

D'acord amb les orientacions de l'Oficina de la Regió Europea de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), el Pla de Salut de Catalunya proposa estratègies i accions dirigides a la prevenció i el control de les lesions causades per trànsit.

Per a l'any 2010, el Pla de Salut de Catalunya inclou els següents objectius de salut i de disminució del risc:

. Reduir en un 20% la mortalitat per lesions, per causes accidentals, en els tres grups principals de població.
. Reduir en un 50% la mortalitat per accidents de trànsit de vehicles de motor, en els tres grups principals de població.
. Reduir en un 50% la mortalitat per accidents de trànsit de vehicles de motor, en els homes i les dones de 15 a 24 anys.
. Reduir en un 50% la mortalitat per accidents de trànsit de vehicles de motor, associats a graus excessius d'alcoholèmia dels conductors.
. Reduir en un 25% la prevalença de lesions greus per accidents de trànsit de vehicles de motor, en els tres grups principals de població.


 
Línies d'actuació del Departament de Salut en relació a la prevenció de les lesions per trànsit

La Direcció General de Salut Pública coordina les actuacions preventives en relació al trànsit que impulsa el Departament de Salut. Entre les principals línies d'actuació, destaquen les següents:

Coordinació amb altres organismes públics

. El Departament de Salut col.labora amb el Servei Català de Trànsit (SCT) del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació. També està integrat en la Comissió Interdepartamental per a la millora de la Seguretat Viària i en l'Observatori de Seguretat Viària de Catalunya.

. En el decurs dels últims anys, el Departament de Salut ha donat suport a diferents campanyes preventives impulsades pel SCT i destinades a millorar l'ús del cinturó de seguretat entre les dones embarassades o la utilització dels dispositius de retenció infantil.

. La Direcció General de Salut Pública del Departament de Salut s'ha incorporat al grup de treball sobre lesions creat recentment pel Ministeri de Sanitat i Consum, i participa en diferents projectes orientats a millorar la informació sobre l'impacte sanitari de les lesions per trànsit.

. Per tal de prevenir l'abús d'alcohol i altres drogues -un factor que contribueix a augmentar la sinistralitat viària- el Departament de Salut impulsa programes educatius, de sensibilització, i de detecció precoç, que es desenvolupen en col.laboració amb l'administració local, les organitzacions no governamentals, i altres departaments de la Generalitat de Catalunya.

Consell preventiu dels professionals sanitaris

. El consell del professional sanitari per a la prevenció de lesions per trànsit és una de les activitats incloses en el Llibre blanc Consens sobre les activitats preventives a l'edat adulta dins l'atenció primària. Per tal de donar suport a les activitats d'educació sanitària de diferents professionals (metges de família, pediatres, obstetres i llevadores, diplomats en infermeria, farmacèutics, etc.), la Direcció General de Salut Pública elabora i distribueix diferents materials de divulgació.

. Les activitats preventives desenvolupades pels professionals sanitaris se centren especialment en el foment de l'ús de dispositius de seguretat (com el casc, el cinturó de seguretat, i els dispositius de retenció infantil), la reducció de l'ús problemàtic d'alcohol i altres drogues i de la conducció sota els efectes d'aquestes substàncies, i el consell específic a persones que pateixen malalties o segueixen tractaments que poden afectar la seva capacitat de conduir.

. Diverses societats científiques i col.legis professionals col.laboren activament en el desplegament d'actuacions preventives. Des de novembre de 2006, la Direcció General de Salut Pública i el Consell de Col.legis de Farmacèutics de Catalunya venen impulsant un programa sobre medicaments i conducció que es desenvolupa a les oficines de farmàcia de Catalunya.

Atenció i suport a les víctimes

. El tractament de les lesions causades pel trànsit suposa una part molt important de l'activitat dels serveis d'emergències mèdiques, els hospitals d'aguts i altres serveis sanitaris. L'any 2005 es van enregistrar a Catalunya un total de 8.126 ingressos hospitalaris per lesions derivades del trànsit.

. Des de l'any 2005, el Departament de Salut dona suport a les activitats que porten a terme diverses associacions de víctimes i afectats per les lesions causades pel trànsit, en el marc de la convocatòria anual de subvencions a les ONG que realitzen activitats adreçades al foment i al suport de la salut.