Sala de premsa

event_note Nota de premsa

L'aportació de les religions a la cultura i la llengua catalanes, recollida en una exposició

  • Visita per als mitjans de comunicació: dimecres, 21 d’octubre, a les 12.00 h. Atendran els mitjans el comissari de l’exposició, Joan Bada; la directora general d’Afers Religiosos de la Generalitat, Montserrat Coll, i el director general de Difusió Corporativa, Jordi Fortuny.
 
La nova exposició “Religió, llengua, cultura, a Catalunya”, que obrirà les portes el 22 d’octubre vinent, recull la contribució de les religions en la configuració de la realitat cultural i lingüística de Catalunya. L’exposició estarà oberta al públic al Palau Robert de Barcelona fins el 31 gener de 2010.
 
Inaugurarà la mostra el vicepresident del Govern de la Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira, en un acte que es farà el dia 21 d’octubre al vespre, a les 19.00 h. També hi assistiran el comissari de l’exposició, Joan Bada, i la directora general d’Afers Religiosos, Montserrat Coll.
 
L’exposició “Religió, llengua, cultura, a Catalunya” es presenta en cinc àmbits, i aplega objectes, obres d’art, textos, plafons informatius i audiovisuals que posen de manifest la interrelació que s’ha produït des de l’època romana fins a l’actualitat entre religió, llengua i cultura.
 
El primer i el segon àmbits serveixen d’introducció i s’hi presenta el fet religiós a Catalunya: formació del calendari, cronologia de la presència del català en el catolicisme, cronologia de la implantació a Catalunya de les diverses tradicions religioses. També hi ha exposats diversos mapes: un de toponímic, amb els 131 municipis que tenen noms de sants i santes, i uns altres que mostren la distribució dels centres de culte de totes les confessions.
 
En el tercer àmbit, s’hi destaquen els llibres sagrats (Bíblia i Alcorà), una visió global sobre els llibres rituals i teològics de les antigues i noves religions de Catalunya editats en català, els catecismes, com a instrument d’ensenyament de les religions, i un dels primers llibres en català, les Homilies de Tortosa.
 
El quart espai reflecteix la influència de la religió sobre la cultura popular (representació de la Passió, dels Pastorets, de la Patum, de la Processó de Verges i el Pessebre). També s’hi recull la música religiosa, els cançoners religiosos populars i una selecció de revistes en català publicades per institucions religioses, tant en temps de la persecució de la llengua en època de la dictadura franquista com d’altres d’actuals. Finalment, el cinquè àmbit tanca l’exposició amb la presentació d’aspectes molt arrelats de la religiositat popular (ex-vots i goigs).
 
Activitats educatives
El Palau Robert ha programat visites i activitats didàctiques per als escolars de Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius sobre la temàtica d’aquesta exposició. Les activitats, que són conduïdes per educadors especialitzats, tenen l’objectiu de fomentar la participació dels alumnes i proposen continguts d’acord amb les diverses etapes educatives. Per aquestes activitats, que són gratuïtes, es pot fer la reserva al telèfon 670.03.60.81.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia