Membres del Cos d'Agents Rurals del Departament de Medi Ambient i Habitatge, conjuntament amb tècnics del Centre de Recuperació d'Amfibis i Rèptils de Catalunya (CRARC), han capturat aquest migdia un caimà de 70 centímetres de llarg al riu Besòs, a l'altura del pont del Molinet de Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès). L'animal, que es troba en bones condicions, ha estat traslladat al centre que el CRARC té a Masquefa (Anoia).

L'avís l'ha donat a 2/4 d'1 del migdia un biòleg que està fent un estudi de les aus de la zona. Immediatament s'han desplaçat al lloc els agents rurals, que han donat avís als tècnics del CRARC, especialistes en aquest tipus d'animals. Després d'una hora i mitja de resseguir la ribera del riu, han localitzat el rèptil amagat en un forat.

L'exemplar capturat és una jove femella de caimà yacaré (caiman crocodylus) d'entre 2 i 3 anys d'edat que fa 70 centímetres de llarg. En l'edat adulta, aquests animals poden arribar a créixer fins a arribar als 2,5 metres. La seva tinença en captivitat, a més de ser perillosa, és molesta i cara. Això fa que sovint acabin abandonats en hàbitats que el propietari, erròniament, considera adients.

El caiman crocodylus és originari de sudamèrica. Aquest tipus de cocodril és un animal de climes càlids i això fa que en latituds com les nostres difícilment suportin les temperatures hivernals.

Aquest és el segon caimà que localitzen els agents rurals. El primer va ser el setembre passat a Collserola, quan una família en va capturar un exemplar de 90 centímetres al pantà de Can Borrell (Sant Cugat del Vallès). L'exemplar també es va traslladar a Masquefa.

L'alliberament d'espècies exòtiques al medi natural posa en perill la seguretat de les persones i l'equilibri dels sistemes naturals perquè interfereixen els ecosistemes. Les dues espècies que més freqüentment s'abandonen a Catalunya són la tortuga de Florida i la iguana.

L'alliberament d'espècies exòtiques, a més d'una greu irresponsabilitat és constitutiu d'una infracció contra les normatives estatals i autonòmiques en matèria de protecció del medi natural. En determinats supòsits pot ser constitutiu d'un delicte previst en l'article 333 del Codi Penal, infracció que pot comportar una pena de 4 mesos a 2 anys de presó.