oEl SCT i el RACC han engegat una campanya amb l'objectiu de fomentar una conducció més prudent entre els jovesoEls accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre la joventut, per davant de les drogues o la sida oLa cololaboració entre l'administració catalana i el RACC, dirigida a estudiants de secundària, és pionera a Catalunya

El secretari general d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Boada, acompanyat del director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, i el president del RACC, Sebastià Salvadó, ha presentat aquest matí en roda de premsa la campanya educativa del RACC i el SCT “Joves: un dret i una responsabilitat”. La campanya, segons ha explicat Boada, és “un element de treball proper a la gent jove i al seu llenguatge” i s’emmarca dins les actuacions del govern català de “fer tot el possible per evitar la xacra de la sinistralitat entre els joves”. “Cap país ni cap societat s’ho pot permetre”, ha afegit Boada. El secretari general d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, també ha destacat la importància que “els joves prenguin consciència per ells mateixos” dels perills de la conducció i, en aquest sentit, ha remarcat que la campanya constitueix un “element més per incidir en el canvi d’actituds entre els joves”. Boada també ha anunciat que l’SCT treballarà conjuntament amb el Consell Nacional de la Joventut i la Fundació Catalana d’Esplais per intentar fer arribar als joves la necessitat que “es corresponsabilitzin” en aquesta lluita “contra aquesta xacra tant important, però sense “cap actitud paternalista”. “Cal que els joves gaudeixin i s’ho passin bé, però de forma responsable perquè d’adults puguin recordar-ho”. També el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, ha valorat de forma positiva la campanya del RACC i l’administració catalana com a “eina útil en la lluita dels responsables de trànsit perquè la conducció sigui més segura”. Segons Pérez Moya, l’administració pot actuar de dues maneres per reduir la sinistralitat: d’una banda, amb mesures concretes davant la conducció i, de l’altra, estimulant formes de conduir, actituds i valors, com en el cas de la campanya del “Joves: un dret i una responsabilitat”. “Aquesta és una proposta de llarg recorregut perquè els resultats no són immediats, però es veuran en el futur”, ha assegurat Pérez Moya. La campanya educativa del SCT i el RACC “Joves: un dret i una responsabilitat” té per objectiu conscienciar de la importància d’un canvi d’hàbits en temes de seguretat viària i promoure actituds entre el jovent que fomentin una conducció prudent i responsable. La campanya s’adreça als educadors i professorat de secundària per tal que, a través d’una Guia Didàctica i el DVD “Joves i Conducció”, disposin d’eines per reflexionar conjuntament. Es tracta d’un document que pot servir-los per a integrar continguts de la nova assignatura d’Educació per a la ciutadania o bé per les tutories de secundària Per a informació i gestió de peticions el RACC i el SCT han habilitat un telèfon d’atenció al professorat i educadors: el 902 19 74 92. Els accidents de trànsit, primera causa de mortalitat La primera causa de mortalitat entre els joves són els accidents de trànsit, per davant de les drogues o la sida. A Catalunya, l’any 2006, van morir 204 joves víctimes d’accident, la qual cosa equival a 4 joves morts setmanalment a les nostres carreteres. A Espanya la xifra equival a 4 joves morts diàriament. El problema és particularment accentuat entre els homes. Les taxes de mortalitat entre els nois és sempre superior a les de les noies, amb una freqüència del triple o fins i tot més. Les diferències es mantenen tot i tenir en compte el fet que els homes condueixen amb més freqüència que les dones. Dels 204 conductors d’entre 15 i 34 anys d’edat, 175 homes van morir en comparació amb les 29 dones mortes del mateix grup. Els homes joves morts representen més del 35% de tots els morts en accidents de trànsit, en canvi les dones representen el 6%. Les causes de l’alta accidentalitat entre els més joves són múltiples però es poden sintetitzar en dues:  Aptitud: Els joves a causa de la seva falta d’experiència tenen menys perícia al volant. L’experiència és essencial ja que s’estima que, durant el primer any de carnet, la probabilitat de tenir un accident és fins a 5 vegades superior a la d’un conductor experimentat.  Actitud: Els joves, sobretot els nois, tenen una major propensió al risc. Això pot deure’s, en part, a raons evolutives, però respon sobretot a que sovint l’entorn del joves prima els comportaments temeraris sobre la conducció responsable i prudent. Aquesta col•laboració entre l’administració catalana i el RACC adreçada a nois i noies de 12 a 16 anys, pionera al nostre país, s’integra dins del Projecte “Joves i Conducció” endegat per la Fundació RACC per tal de contribuir a acabar amb aquesta epidèmia silenciosa de mortalitat de joves, que afecta no només especialment a aquest col•lectiu sinó també a la seva família i a les persones del seu entorn. La campanya s’emmarca també dins el Pla de Seguretat Viària 2005-07 del SCT que contempla un seguit d’actuacions per promoure la mobilitat segura entre els joves catalans.