Estabilització delictiva
Respecte a l’activitat delictiva, l’any passat es va registrar una ràtio de 6,06 fets delictius per cada cent habitants, la qual cosa significa un augment del 0,13% en relació a l’any 2006. Això, però, no ha augmentat la victimització de la ciutadania, ja que l’Enquesta de Seguretat Pública de Catalunya reflecteix una victimització delictiva estable (inferior en 2 dècimes a la de l’any anterior).
Aquest lleuger increment de la ràtio, de 5,92 a 6,06, a tot el territori català s’explica per l’increment dels furts, l’augment de conscienciació de denúncia de la ciutadania i la suma de les dades de les 36 policies locals que van incorporar-se al sistema del Nucli d’Informació Policial (NIP). A 31 de desembre de 2007 hi ha un total de 151 policies locals connectades al NIP.
L’Informe de Seguretat conclou que amb aquestes xifres l’any passat va continuar la tendència a l’estabilització de la delinqüència trencant la tendència al creixement sostingut de la darrera dècada.
Malgrat l’increment, sobretot dels furts, l’any passat es va produir un descens dels delictes més greus contra les persones com ara els homicidis (consumats i temptatives) que van baixar un 3,08%, els assassinats (consumats i temptatives) que van disminuir un 16,67% o els abusos sexuals, que van baixar un 8,22%.
Pel que fa als delictes contra el patrimoni van créixer els furts un 9,28% i els robatoris amb força a l’interior de vehicle, bàsicament pel robatoris d’aparells GPS, un 29%, i van disminuir els robatoris amb violència i/o intimidació (-1,8%), els robatoris amb força (-10,12%), les extorsions (-3,16%), els robatoris i furt d’ús de vehicle (-6,62%) i els delictes contra la propietat industrial i intel·lectual (-9,61%).
Violència masclista
Segons l’ESPC, la violència masclista és percebuda per la ciutadania de Catalunya com un dels problemes més importants en l’àmbit de la seguretat interior, per sobre de la seguretat ciutadana o de l’incivisme.
Per donar resposta a aquesta demanda, el Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació va crear l’any 2007 el Programa de Seguretat contra la Violència Masclista per tal de reforçar i homogeneïtzar l’abordatge policial d’aquest problema i potenciar l’assignació d’agents especialitzats tant a les ABPs, com a les comissaries de districte i als grups d’atenció a la víctima.
En tot cas, un dels indicadors de referència ha marcat per primer cop en deu anys una disminució dels procediments enregistrats pels cossos policials en matèria de violència masclista en la parella i la família. Tot i això, a Catalunya, l’any 2007 es van enregistrat 11 dones mortes per violència en l’àmbit de la parella, cosa que significa un increment de 2 víctimes en relació a l’any anterior.
Seguretat viària
Segons les dades de l’Enquesta de Seguretat Pública de Catalunya, el 51% de les persones residents a Catalunya de més de 15 anys opinen que la seguretat viària ha millorat, la qual cosa comporta un increment respecte a la xifra de l’edició anterior que era de 49,6%.
El fet objectiu és que la sinistralitat està disminuint a Catalunya i el nombre de persones mortes en accidents de trànsit, tot i el constant augment del parc mòbil de Catalunya, que se situava el 2007 en 5.284.341 vehicles.
La reducció de morts per accident de trànsit prevista per les directrius europees (50% en el període 2000-2010) s’està assolint globalment (41,5% a 31 de desembre de 2007), gràcies a la reducció de les víctimes mortals en els accidents en vies interurbanes (arriba al 47,8%), mentre que la reducció de les víctimes en les vies urbanes planteja més dificultats (21,3%).
El nombre d’expedients que han implicat pèrdua de punts en els carnets dels conductors ha estat de gairebé un quart de milió, la majoria motivats per excés de velocitat. De fet, l’excés de velocitat i la velocitat inadequada continuen essent les causes principals dels accidents amb víctimes.
Tipologia dels expedients per pèrdua de punts
Tipologia | Nombre d’expedients | Percentatge |
Velocitat | 135.782 | 55,34% |
Cinturó, casc i altres dispositius de seguretat | 35.805 | 14,59% |
Alcoholèmia | 23.560 | 9,60% |
Ús del mòbil | 18.270 | 7,45% |
Sense l’autorització administr. corresponent | 9.841 | 4,01% |
Conducció temerària | 1.962 | 0,80% |
Altres | 20.153 | 8,21% |
Total | 245.373 | |
Actuacions de Bombers
L’any 2007 s’ha mantingut la tendència a la reducció dels incendis forestals (un 8,1%), de les hectàrees forestals totals cremades (un 52,6%) i de les hectàrees cremades per incendi (de 5,4 a 2,8). S’han incrementat, en canvi, els incendis urbans (domicilis, abocadors, deixalles i vehicles) amb un 5.2 % més d’actuacions dels Bombers de la Generalitat en aquest àmbit.
Protecció Civil
La Direcció General de Protecció Civil promou l’elaboració dels plans de protecció civil de la competència del Departament i en coordina la implantació i l’aplicació, el manteniment i la revisió, així com la redacció dels plans de protecció civil territorials, especials i d’autoprotecció que resultin competència d’altres administracions o dels particulars i participa en la redacció d’aquells que tinguin particular incidència en el territori de Catalunya.
D’aquesta manera, la Comissió de Protecció Civil de Catalunya va homologar l’any passat un total de 324 plans de protecció civil d’àmbit territorial català, local i supramunicipal.
Plans homologats el 2007 per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya
PLANS HOMOLOGATS | 2007 |
| 22 |
Pla bàsic d’emergència municipal | 84 |
Pla d’actuació municipal per incendis forestals | 63 |
Pla d’actuació municipal per nevades | 36 |
Pla d’actuació municipal per inundacions | 33 |
Pla d’actuació municipal del transport de mercaderies perilloses | 26 |
Pla específic municipal | 8 |
Pla d’actuació municipal per risc sísmic | 46 |
Pla d'actuació municipal per accidents greus en establiments amb substàncies perilloses | 2 |
Pla d’actuació municipal per contaminació marina | 4 |
Total | 324 |
Font: Direcció General de Protecció Civil
Respecte a l’activació dels plans d’emergències relacionats amb factors estacionals, han experimentat un descens notable en el nombre d’activacions en relació a l’any anterior, mentre que els plans relacionats amb factors no periòdics ha presentat un comportament més erràtic.
El servei 112 ha millorat el serveis de comptabilització de trucades ja que les que són producte d’una simple errada de marcació no arriben a computar-se. Com a conseqüència s’ha reduït el nombre total de trucades en un 3%.
També s’han millorat els protocols per reconduir les trucades als diversos operadors, de manera que s’eviti derivar trucades que han de ser reconduïdes de nou a altres serveis o simplement a serveis d’informació, per exemple, sanitària.
L’objectiu és una millora en el processament de les trucades que es reben per tal de poder donar una resposta més ràpida i eficaç en els casos en que realment hi ha una situació d’emergència.
Seguretat privada
En l’àmbit de la seguretat privada la principal fita ha estat la signatura del Conveni entre el Ministeri de l’Interior i el DIREP, ja que suposa la concreció del traspàs de les competències atribuïdes per l’Estatut d’Autonomia en el seu article 163.
A partir de 2008, i progressivament els anys següents, s’aniran percebent els efectes d’aquestes noves competències, que faran que cada vegada es conegui de manera més propera a la realitat la situació de la seguretat privada a Catalunya.
De moment, els Mossos d’Esquadra estan incrementant les inspeccions que realitzen en matèria de seguretat privada, de forma que l’any passat en van fer més de 2.500.