Direcció General de Comunicació

Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya 2009-2015

query_builder   20 gener 2009 13:40

event_note Nota de premsa

Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya 2009-2015

  • Inclou unes inversions totals de 1.582 milions d’euros per a tota la xarxa d’aeroports i aeròdroms, tant els que sóntitularitat de la Generalitat com els d’AENA
  • Incorpora els aeroports de Girona, Reus, Sabadell i Barcelona, en previsió del desenvolupament estatutari i fixa les línies estratègiques per a aquestes infraestructures
  • Impulsa el desenvolupament dequatre nous aeroports comercials: Lleida-Alguaire, Pirineus-Andorra, Terres de l’Ebre i un aeroport corporatiu-empresarial, així com el desplegament d’una xarxa d’aeròdroms, que sumen, en total, 11 noves instal·lacions
  • Planteja la creació d’un fons d’ajuts a la inversió i l’explotació per desenvolupar nous aeròdroms i millorar els existents
  • Ordena la xarxa d’heliports d’accés general, de serveis públics i d’emergència
  • Preveu la futura novaLlei d’aeroports i heliports i la societat Aeroports Públics de Catalunya, que pretén reforçar l’estructura organitzativa de la Generalitat per a l’exercici de les noves competències
  • Incorpora per primera vegada en un pla sectorial d’aeroports un Informe de sostenibilitat ambiental que assegura una correcta implantació dels aeroports, en potencia la seva integració territorial i en disminueix els seus efectes ambientals
Principals novetats del Pla
D’acord amb la voluntat del Govern d’aplegar el màxim consens, el pla que ara s’aprova ha estat objecte d’un ampli procés participatiu, on hi ha intervingut administracions, ajuntaments, entitats i particulars, que han adreçat, en conjunt, més de 289 aportacions.
 
Així, respecte del document inicial que es va sotmetre a informació pública, el text que ara s’ha aprovat incorpora un seguit de modificacions, fruit de les diferents propostes analitzades durant aquest temps: 
  • Protecció del medi ambient: amb l’objectiu que el Pla sigui un referent en el compliment de la normativa mediambiental, s’hi ha inclòs una memòria en aquest sentit que incorpora diverses disposicions relatives a l’impacte ambiental de les infraestructures aeroportuàries.
  • Adaptació del Pla a la situació actual: a causa dels canvis que ha experimentat el sector aeri entre el període d’informació pública i l’aprovació del Pla, s’ha decidit actualitzar la informació sectorial i de context.
  • Nous aeròdroms i heliports: aquests nous emplaçaments d’aeròdroms i heliports, la viabilitat dels quals s’estudiarà durant la vigència del pla, han estat inclosos a partir de la informació pública i les propostes per incloure’ls:
  • Aeròdroms del Priorat, Vallmoll, Castell de Santa Maria, Tàrrega, Mollerussa i Palafolls
  • Heliports Masquefa, Ametlla de Mar, Solsona, la Granadella, Bàscara, Mataró, Móra d’Ebre, Vic.
  • Altiport: es tracta d’una infraestructura de muntanya pensada per l’aviació general, centrada en el sector turístic i per emergències, i que el Pla preveu dur a terme a títol experimental en una ubicació encara per determinar. Aquesta infraestructura és comuna a zones d’alta muntanya com els Alps i es caracteritza per tenir una pista lleugerament inclinada i perquè és operativa malgrat que tingui neu.
  • Obertura aeroport de la Seu: s’incorpora la possibilitat de reobertura al trànsit a l’aeroport de la Seu.
 
La xarxa aeroportuària: l’actualitat i el futur
 
Actualment, Catalunya compta amb una desena d’aeroports i aeròdroms, sumant-hi els dependents d’AENA i els que són titularitat de la Generalitat. El nou Pla d’aeroports tindrà en compte, a més de la millora d’aquestes infraestructures existents, la construcció d’11 nous aeroports i aeròdroms.
 
El nou Pla divideix les instal·lacions entre aeroports comercials i aeròdroms nous i existents d’aviació general i esportiva, i auxiliars.
 
Les estratègies del Pla
 
El disseny d’aquesta xarxa permetrà donar resposta a les grans tendències del sector de l’aviació els propers anys, que dependran dels factors següents:
 
  • Continuïtat del creixement del transport de passatgers, de la mà d’aliances de companyies aèries i dels vols de tarifa reduïda, que opten per aeroports regionals.
  • L’entrada de nous operadors especialistes en vols de llarg recorregut.
  • El desenvolupament de noves vetes de mercat, com l’aviació corporativa-empresarial o de negocis.
  • Fort increment del transport de mercaderies per avió, especialment d’aquelles d’alt valor afegit.
El Pla d’aeroports fixa unes estratègies qualitatives per a cadascuna de les instal·lacions.
 
  • Vols intercontinentals: en el cas de l’aeroport de Barcelona, aposta per la consecució de rutes de llarg recorregut.
  • Vols de tarifa reduïda i xàrters: es preveu que estiguin presents en tots els aeroports del sistema, encara que per a Girona i Reus, en particular, representa una oportunitat per continuar en la seva especialització.
Quant a Lleida-Alguaire, el baix cost esdevé una alternativa per poder desenvolupar el transport de passatgers. Els vols xàrter, habilitats especialment per unir destins fora de les rutes regulars, molt lligats a l’activitat turística, podrien trobar en els aeroports de Girona, Reus i Lleida-Alguaire una base complementària a l’aeroport de Barcelona.
 
  • Mercaderies: l’aposta per aquest sector es fa en primera instància des de l’aeroport de Barcelona, atès el seu caràcter de nus de vols de llarg recorregut. Tot i així, el Pla apunta les possibilitats de Reus i Lleida per atreure l’activitat d’alguns operadors logístics.
  • Aviaciócorporativa-empresarial: actualment es distribueix entre els aeroports comercials, com ara Barcelona, Girona, Reus i Sabadell. La dotació de noves infraestructures i, especialment, la construcció del nou aeroport corporatiu-empresarial permetrà cercar un nou equilibri en la distribució d’aquesta activitat.
El Pla d’aeroports: el futur de cada infraestructura
 
Aeroports comercials existents
El Pla compta amb l’existència de tres grans aeroports comercials, com són Barcelona, Girona i Reus, els quals tenen ja un Pla director en ple desenvolupament:
 
  • Aeroport de Barcelona: és el novè aeroport a escala europea, amb un trànsit registrat el 2008 de 30,2 milions de passatgers. La màxima prioritat del Pla és la seva consolidació com a aeroport amb connexions de llarg recorregut, aprofitant el potencial de la nova terminal, que possibilitarà arribar als 70 milions de passatgers anuals. Igualment, s’impulsarà el transport de mercaderies amb el desenvolupament de la ciutat aeroportuària.
  • Aeroport de Girona: és un cas paradigmàtic d’aeroport de tarifa reduïda (baix cost) a escala europea. El Pla director aprovat per AENA preveu arribar als 10 milions de passatgers anuals el 2015 gràcies a l’ampliació del camp de vol i la construcció de nous carrers de rodada.
  • Aeroport de Reus: l’objectiu d’aquest aeroport és convertir-se en una infraestructura internacional i assolir els 7 milions de passatgers l’any 2020 en comparació amb els 1,3 milions de 2008 aprofitant l’excel·lent potencial derivat de la seva posició geogràfica, de la fortalesa turística de les comarques tarragonines, l’àrea industrial del voltant de Tarragona i la proximitat de l’àrea metropolitana de Barcelona.
 
Aeroports comercials nous
A banda d’aquests tres grans aeroports comercials, el Pla aposta per impulsar la construcció de tres infraestructures aeroportuàries més:
 
Lleida-Alguaire
És el primer aeroport comercial promogut per la Generalitat, ja en construcció. Es posarà en funcionament el segon semestre de 2009 i es preveu que, a llarg termini, disposi d’una activitat de trànsit regular, de rutes europees punt a punt i de vols no regulars –xàrters– amb uns objectius de trànsit al voltant dels 400.000 o 500.000 viatgers anuals.
 
Pel que fa a la càrrega aèria, el Pla preveu aprofitar les sinergies amb les activitats de recerca, logística i industrials que es podrien ubicar en les hectàrees que hi ha previstes per a aquests usos a l’entorn de l’aeroport. Es proposa la propietat de la Generalitat i la gestió a càrrec de la iniciativa privada.
 
Aeroport Pirineus-Andorra
L’aeròdrom d’aviació general de la Seu d’Urgell està situat al municipi de Montferrer, i actualment no té activitat. El Govern de la Generalitat té la intenció de dur a terme una actuació en els propers mesos que permeti una propera reobertura d’aquest aeroport. Es tracta d’una primera actuació de condicionament de la infraestructura actual, tant del camp de vol com de les instal·lacions del costat terra, que permetran donar servei en una primera fase com a aeròdrom d’aviació general i corporativa.
 
Aquest aeroport es concep per donar servei a l’Alt Urgell, la Cerdanya i Andorra, vinculat especialment al turisme de muntanya. El Pla especial urbanístic ha estat aprovat i es preveu en els propers mesos endegar el Pla director de l’aeroport, on es defineixin amb precisió les actuacions a dur a terme a mig i llarg termini.
 
Terres de l’Ebre
L’objectiu principal d’aquest nou aeroport, que s’ubicarà entre Tortosa i Amposta, serà connectar la zona sud de Catalunya amb la resta del país, amb vols xàrter i aerotaxi, i donar suport als serveis públics sanitaris i de bombers.
 
Actualment, s’està iniciant el procés de tramitació, que ha d’incloure el Pla director i l’estudi de viabilitat econòmica, que permetrà també definir el model de gestió de la instal·lació i establir-ne el grau de participació pública i privada.
 
Aeroport corporatiu-empresarial
Es concep per donar servei a l’aviació general i empresarial, amb una localització que s’hauria d’ubicar a l’entorn de la regió metropolitana de Barcelona. La posada en marxa d’aquesta infraestructura permetria alleugerir la pressió creixent de l’aviació corporativa i esportiva sobre els aeroports de Barcelona i Sabadell.
 
Entre els paràmetres que hauria de complir aquesta ubicació es troba el d’estar a prop de Barcelona, gaudir de bones connexions viàries i ferroviàries i tenir possibilitats d’expansió, és a dir, disposar de terrenys al voltant per a activitats empresarials i complementàries.
 
Tot i que el Pla d’aeroports no assigna la localització del nou aeroport, si que acorda que aquesta elecció es farà mitjançant un procés de concurrència pública obert als ajuntaments que hi estiguin interessats. Una vegada es resolgui l’emplaçament, s’iniciarà l’elaboració del Pla director.
 
Aeròdroms d’aviació general i esportiva existents
En aquest cas, les actuacions s’orienten en dues direccions: regularitzar la gestió, especialment en els que són de titularitat pública, i completar les inversions compromeses per la Generalitat.
 
En l’àmbit de la gestió, l’objectiu és acostar-se al model proposat per als aeròdroms de nova construcció, mentre que, en el cas de les inversions, a banda de completar les compromeses pel Govern català, els gestors també es podran beneficiar del fons d’ajut a la promoció per millorar les instal·lacions.
 
Actualment hi ha set aeròdroms: Sabadell, Igualada-Òdena, la Cerdanya, Empuriabrava, Calaf-Sallavinera, Sant Fruitós de Bages i Alfés. En aquests aeròdroms, tenint compte els plans directors, es proposen diferents actuacions de millora en les infraestructures i instal·lacions.
 
En el cas de l’aeròdrom de Sabadell, entre les seves funcions destaquen l’aviació general i l’escola d’aviació esportiva. Es troba afectat per un Pla director amb l’horitzó temporal de 2015, en el marc del qual ja s’han començat a executar obres de millora. Actualment, està classificat com a aeroport d’interès general i, d’acord amb l’Estatut, s’hauria de desclassificar per a ésser transferit a la Generalitat. En aquell moment, s’integrarà en la xarxa aeroportuària catalana en l’àmbit de l’aviació general.
 
Aeròdroms nous d’aviació general i esportiva i auxiliars
El Pla d’aeroports preveu 7 aeròdroms nous. En aquests moments, ja s’estan tramitant els seus plans directors i tenen una ubicació definida en el territori: Lladurs, Cervera, Tremp, Arnes, Ribera d’Ebre, Prat de Moià, Viladamat. Els plans directors d’aquests nous aeròdroms preveuen una inversió conjunta superior als 25,68 milions d’euros.
 
El Pla preveu, a més a més, l’anàlisi de diverses ubicacions en les quals s’estudiarà la viabilitat per esdevenir aeròdroms. L’anàlisi de viabilitat es durà a terme durant la vigència del Pla. Les ubicacions que s’analitzaran són al Priorat, Vallmoll, el Castell de Santa Maria, Tàrrega, Mollerussa i Palafolls.
 
Addicionalment, el Pla preveu el desenvolupament d’un altiport en les comarques del Pirineu a títol experimental. Es tracta d’una infraestructura de muntanya, força estesa a europea i Amèrica, pensada per l’aviació general. Es caracteritza per la baixa longitud de la pista i un fort pendent. 
 
Una inversió de 1.586 milions d’euros
 
El conjunt de les inversions promogudes per a aeroports i aeròdroms per part de la Generalitat de Catalunya i d’AENA ascendeix a 1.586 milions d’euros.
 
Aeroports actualment titularitat de la Generalitat
Les inversions proposades en els plans directors per als aeroports i aeròdroms que són competència de la Generalitat ascendeix a 394,22 milions d’euros. Del total de la inversió, 331,85 milions d’euros (el 84%) corresponen als aeroports comercials; 23,12 milions d’euros (6%) al desplegament de la xarxa d’aeròdroms d’aviació general i esportiva i auxiliars, i la resta (10%) a la millora i ampliació dels aeròdroms existents.
 
Aeroports actualment titularitat d’AENA
Segons els plans directors, les inversions previstes per AENA als grans aeroports comercials i a l’aeròdrom de Sabadell sumen un total de 1.191,7 milions d’euros.
 
Fons d’ajut per a la promoció i l’explotació
Atès el nombre de noves instal·lacions previstes i les actuacions de millora que es desenvoluparan en les existents, la Generalitat estudiarà la dotació d’un fons d’ajut a la promoció.
 
Aquest fons permetrà finançar parcialment les inversions per a construir o millorar aeròdroms i se’n podran beneficiar els promotors públics o privats. Per tal de garantir el desplegament complet de la xarxa d’aeròdroms planificada, es calcula que el Govern hauria de dotar un fons de 62,47 milions d’euros.
 
Així mateix, s’estudiarà la conveniència de dotar un fons d’ajut a l’explotació per contribuir a sostenir les despeses ordinàries de funcionament, en el cas que l’interès general d’un aeroport així ho aconselli. Aquest fons garantirà la viabilitat de la instal·lació i el seu correcte manteniment a càrrec d’un gestor vinculat al territori.
 
Per tal de garantir el manteniment de les infraestructures construïdes, aquest fons s’hauria de dotar a partir de 2012, una vegada la xarxa d’aeròdroms estigui completament desplegada. El pressupost anual oscil·larà entre els 160.000 i els 200.000 euros.
 
El Pla i els heliports 2009-2015
Aquest Pla inclou també les línies mestres pel que fa als heliports. Catalunya compta actualment amb una flota d’uns 80 helicòpters distribuïts en 18 operadors, inclosos els institucionals, i 82 infraestructures heliportuàries.
 
No obstant això, es preveu que l’any 2012 més d’un centenar d’helicòpters tindran la seva base d’operacions a Catalunya. El 70% realitzarà activitats d’interès social –incendis, trasllats hospitalaris– i el 30% es dedicarà al turisme i la indústria.
 
Aquesta tendència és conseqüència, en part, de la millora tècnica dels helicòpters, que han anat incrementant els seus possibles àmbits d’utilització. Així, les perspectives de desenvolupament futur demanen unes infraestructures adequades.
 
En aquests moments, l’àrea metropolitana de Barcelona concentra entre el 50 i el 60% de l’activitat dels helicòpters, amb l’aeròdrom de Sabadell com a base de referència. Als Pirineus es concentren les 16 instal·lacions promogudes pel Govern relacionades amb els rescats i les emergències sanitàries. A la resta de Catalunya, les operacions estan lligades a operacions agrícoles al Delta de l’Ebre, control de trànsit o la plataforma petroliera de Casablanca.
 
Pel que fa als heliports, el Pla té com a objectius:
 
  • Definir un model de xarxa.
  • Promoure nous heliports d’accés general, de serveis públics i d’emergència.
  • Incorporar l’helicòpter com a element del sistema de transport.
  • Potenciar l’administració catalana com a entitat dinamitzadora i reguladora dels heliports.
 
Una proposta de nova ordenació de la xarxa d’heliports
 
El Pla proposa estructurar una xarxa d’heliports en quatre nivells:
 
  • Xarxa d’accés general: infraestructures públiques o privades obertes a tots els operadors en general abonant la corresponent taxa d’ús. Aquest nivell s’estructura en dos tipus d’instal·lació:
  • Xarxa bàsica: integrada per heliports d’ús públic. Es promouran nous heliports d’aquesta categoria, si s’escau, per a donar resposta als serveis públics, de transport de passatgers, turisme o treballs aeris.
  • Xarxa complementària: es tracta de petites infraestructures per garantir l’accés dels operadors públics i privats a alguns centres del turisme i els serveis, com ara polígons industrials o ports. Per desplegar aquesta xarxa es reconvertiran algunes helisuperfícies privades i se’n promouran altres de noves, públiques o privades.
  • Xarxa de serveis públics: es completarà la xarxa d’heliports hospitalaris, de Bombers i dels Mossos d’Esquadra.
  • Xarxa d’emergència i evacuació: es desplegarà d’acord amb els organismes de Protecció Civil que actuen a Catalunya.
  • Xarxa d’ús privat:  es podran autoritzar noves implantacions.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia