El Govern ha aprovat avui el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya 2008-2012, que estableix els principals eixos d’actuació per a millorar els serveis de transport públic interurbà de viatgers, tant ferroviaris com per carretera, fins al 2012. En aquest sentit, els objectius a assolir són:
- Incrementar un 30% l’oferta de serveis d’autobús, amb 24 noves comunicacions directes, 16 semidirectes i reforçar les línies existents
- Crear 9 línies de Rodalies a Tarragona, Lleida i Girona, i establir 5 noves línies de regionals d’alta velocitat
- Reestructurar la xarxa de Rodalies de Barcelona i millorar les freqüències de pas i la capacitat dels trens
- Estendre la integració tarifària al conjunt de Catalunya l’any 2012
- Afavorir la intermodalitat i la coordinació horària i funcional dels diferents modes de transport, per reduir el temps d’espera en els transbordaments
- Adaptar tota la xarxa de transport públic a persones amb mobilitat reduïda i discapacitat sensorial
- Implantar 9 carrils bus interurbans, així com 9 noves estacions d’autobús i marquesines per fomentar l’ús del transport públic
- Potenciar la informació a l’usuari, mitjançant la incorporació de les noves tecnologies per oferir dades actualitzades arreu del territori
- Destinar un total de 840 milions d’euros per als serveis de transport públic per carretera en el període 2008-2012
Fruit d’un ampli procés participatiu
El Govern ha aprovat avui el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya (PTVC) 2008-2012, que es defineix com un pla territorial sectorial on s’estableixen les línies d’actuació generals per a la millora de l’oferta dels serveis de transport públic col·lectiu per carretera i ferroviari en l’àmbit interurbà de Catalunya, fins al 2012.
D’acord amb la voluntat del Govern d’aplegar el màxim consens, el pla que ara s’aprova ha estat objecte d’un ampli procés participatiu, on hi ha intervingut prop de 120 agents implicats, entre administracions, ajuntaments, entitats i particulars, que han adreçat, en conjunt, més de 980 aportacions.
El Pla planifica les actuacions per a la millora de l’oferta de serveis amb l’horitzó temporal del 2012, de manera que les propostes que presenta estan subjectes al desenvolupament d’infraestructures previstes durant el seu període de vigència. En aquest sentit, algunes de les actuacions proposades pel que fa als serveis ferroviaris resten condicionades pel traspàs de les competències reconegudes a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en relació als serveis de Rodalies i Regionals gestionats per RENFE.
Principals incorporacions en el procés participatiu
Respecte del document inicial que es va sotmetre a informació pública, el text que ara s’ha aprovat incorpora un seguit de modificacions fruït de les diferents propostes analitzades durant aquest temps:
- Rodalies de Tarragona: s’analitzarà un possible perllongament de la nova xarxa de rodalies de Tarragona fins a Falset, Montblanc i Valls
- Trens regionals: s’han concretat els serveis ràpids semidirectes a tot el territori català i s’ha millorat la velocitat comercial dels serveis de trens regionals convencionals
- Bus local i comarcal: s’han definit els 16 nous plans comarcals que concretaran els nous serveis d’autobús d’àmbits més locals
- Bus directes i semidirectes: del total dels 40 nous serveis d’autobús que el pla preveu crear per connectar els principals nuclis, ja s’han posat en marxa 7 durant el 2008, i s’han reforçat diverses línies ja existents
- Estacions d’autobús: s’han determinat les 9 noves estacions de bus que es construiran, les altres 5 que es reubicaran i remodelaran, i les altres 8 que s’estudiaran
Objectius generals del Pla
El nou Pla entén el transport públic com un servei social essencial que ha de garantir l’accessibilitat al conjunt del territori i millorar la cohesió social i territorial. En aquest sentit el Pla preveu un conjunt de mesures i actuacions per a la configuració d’un sistema nacional de transport públic que doni una cobertura integral a les necessitats de mobilitat dels ciutadans amb independència del mode de transport utilitzat, per la qual cosa es planifiquen de forma conjunta i coordinada els serveis de transport ferroviari i per carretera i la interrelació entre els serveis urbans i interurbans amb la fixació d’uns nivells de qualitat adients i amb un seguit de mesures encaminades a la millora de la informació al ciutadà.
Així, el Pla aposta per: .
- Garantir l’accessibilitat, la sostenibilitat i la competitivitat de la xarxa de transport públic interurbà
- Reestructurar les infraestructures existentsi racionalitzar l’oferta de serveis segons les necessitats concretes de cada zona
- Augmentar les freqüències de pas, la capacitat i la cobertura territorial per garantir la qualitat de l’oferta de transport públic
- Coordinar el transport viari i ferroviari i potenciar la intermodalitat, adaptant horaris i freqüències de pas de trens i autobusos urbans i interurbans
- Millorar i coordinar els sistemes d’informació a l’usuari, amb dades a temps real, tant a les estacions com a l’interior dels trens i autobusos
- Incrementar l’ús del transport públic perquè suposi el 31% del total, enfront del 28% actual, amb una reducció estimada del 8,22% del nombre d’accidents de trànsit
- Potenciar la sostenibilitat ambiental del transport públic, amb la renovació del parc mòbil i l’ús de combustibles alternatius, per reduir les emissions de CO2 un 6,5% i el consum d’energia un 4,6%.
Més i millor oferta de serveis
Per tal d’incentivar l’ús del transport públic i garantir l’equilibri i la sostenibilitat del sistema, el nou Pla estableix un conjunt de mesures per fer més atractius els diferents serveis de transport públic, millorant-ne tant la qualitat com la quantitat.
Transport per carretera
Durant l’any 2007, un total de 49 milions de viatgers van utilitzar serveis de transport públic interurbà de viatgers per carretera. Amb l’objectiu de modernitzar i ajustar la xarxa a les necessitats de mobilitat de cara al futur, el nou Pla preveu incrementar un 30% l’oferta de serveis, tenint en compte les polaritats i necessitats de connexió dels diferents nuclis del territori, atenent al nombre d’habitants i també a la necessitat de garantir l’accés de tothom als centres de serveis socials i assistencials.
Per tal d’aconseguir una redistribució eficient de la mobilitat i potenciar l’accessibilitat al transport públic a tot Catalunya, el PTVC distingeix diversos tipus d’actuació de millora de la xarxa de transport per carretera :
Noves connexions directes | Connexions directes reforçades |
Sant Cugat del Vallès - Barcelona | Palau de Plegamans - Barcelona | Mollet del Vallès - Barcelona |
Sabadell - Barcelona | Montornès del Vallès - Barcelona | Santa Perpètua de Mogoda - Barcelona |
Terrassa - Barcelona | Esparreguera - Barcelona | Igualada - Barcelona |
Rubí - Barcelona | Pallejà - Barcelona | Vic - Barcelona |
Sitges - Barcelona | Vallirana - Barcelona | Olot - Girona |
Sant Pere de Ribes - Barcelona | Lliçà d’Amunt - Barcelona | Parets del Vallès - Barcelona |
Cambrils - Tarragona | Banyoles - Girona | Abrera - Barcelona |
Vilanova i la Geltrú - Barcelona | Manresa - Barcelona | |
Figueres - Girona | Valls - Tarragona | |
El Masnou - Barcelona | Caldes de Montbui - Barcelona | |
Barcelona - Lleida | Barcelona - Tarragona | |
Barcelona - Girona | Vilafranca del Penedès - Barcelona | |
Serveis directes “exprés”. Es crearan 24 noves connexions directes i se’n reforçaran 7 ja existents, amb una freqüència mínima d’un autobús cada 30 minuts en hores punta. Amb aquests serveis, es vol afavorir la competitivitat a les comunicacions amb autobús als corredors amb més demanda, enllaçant les capitals comarcals i els nuclis de més de 10.000 habitants amb les capitals de demarcació, amb velocitat comercial alta i sense parades. Durant l’any 2008, ja s’han començat a implantar 6 d’aquestes actuacions (en negreta, al quadre).
Serveis de vertebració. Es crearan 16 noves connexions i se’n reforçaran 36 ja existents a corredors de menys demanda que els anteriors, però on existeix una demanda de comunicació elevada. Així, s’uniran els principals nuclis (capitals comarcals i nuclis de més de 10.000 habitants) i altres poblacions més petites amb velocitat comercial semiràpida, i parades al llarg del recorregut. Es tracta de serveis per estructurar el territori i potenciar la comunicació intercomarcal pels principals eixos viaris. Durant l’any 2008, ja s’han habilitat 3 d’aquests nous serveis (en negreta, al quadre) i s’han reforçat d’altres ja existents, com ara Falset - Reus, Montblanc - Valls, Salou - Vila-seca, o Reus - Cambrils.
Noves connexions semidirectes |
Vic - Sabadell | Cerdanyola del V - Manresa |
El Vendrell - Valls | Puigcerdà- la Seu d’Urgell- Barcelona |
Balaguer - Mollerussa | Ripoll- Olot- Girona |
Mollerussa – les Borges Blanques | Caldes - Palau-solià – Mollet - Granollers |
Amposta - Deltebre | Olot – Barcelona per Bracons |
Manresa - Sabadell | Olot- Vic per Bracons |
Manresa - Terrassa | Sant Sadurní d'Anoia - Piera |
Sant Vicenç dels Horts - Sant Boi | Sant Vicenç dels Horts- Sant Feliu- Molins de Rei |
Serveis singulars. L’objectiu d’aquests serveis és atendre la mobilitat apunts d’especial interès, com ara hospitals comarcals, zones industrials i comercials, aeroports, ports, estacions del TGV, i centres universitaris, tant els ja existents com en previstos de cara al 2012. Entre els nous serveis previstos, el Pla inclou la millora les connexions amb la nova terminal de l’aeroport del Prat, la millora de l’accessibilitat al nou Hospital de Mollet del Vallès, entre d’altres.
També impulsa la creació d’un punt d’intercanvi (hub) que millori l’accés mitjançant transport públic a la UAB i l’establiment de noves comunicacions des de Mollet del Vallès i Sabadell pel curs escolar 2009-2010. Pel que fa a la mobilitat als polígons i zones industrials, el Pla preveu donar compliment a l’acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la competitivitat de l’economia catalana, mantenint l’aposta ja iniciada d’establiment de nous serveis de transport a les zones industrials amb horaris ajustats a les entrades i sortides laborals.
Durant el 2008, s’han posat en marxa nous serveis per millorar l’accessibilitat a l’hospital de Calella, l’hospital de Mataró, l’hospital d’Igualada, l’hospital de Palamós, l’Hospital Josep Trueta de Girona, hospital de Sant Boi de Llobregat, així com a l’aeroport de Girona des de Mataró i Granollers.
Actuacions en àmbits territorials més concrets
El PTVC es configura com a un pla de plans, en tant que fixa les directius generals a les quals s’han d’ajustar els estudis que han d’analitzar les necessitats específiques de cada part del territori. En aquest sentit, el Pla detalla les comarques on es considera que cal dur a terme una anàlisi més detallada de les necessitats de mobilitat de la xarxa de transports per a millorar el nivell d’oferta i la seva eficiència.
Així, preveu el desenvolupament d’un total de 16 estudis de plans comarcals fins l’any 2010 perquè les actuacions resultants es puguin implantar abans del 2012. Durant l’any 2008, ja s’han iniciat els estudis corresponents a les comarques del Garraf, Osona, Ripollès, Alt Empordà i Garrotxa, mentre que per l’any 2009 està previst executar els estudis de l’Alt Penedès, el Berguedà, la Noguera, l’Urgell, el Pla d’Urgell i la Selva, al 2009, i els de les Garrigues, la Segarra, la Cerdanya, el Pallars Jussà i el Pallars Sobirà durant el 2010.
D’altra banda, el pla també detalla un total de 75 nous serveis d’autobús comarcals, locals i suburbans per a millorar les comunicacions en àmbits més concrets d’arreu del territori.
Transport ferroviari
Pel que fa a l’oferta del servei del transport públic ferroviari, el Pla presenta una sèrie de propostes, tenint en compte la transferència efectiva de les competències sobre la regulació i gestió del transport ferroviari (Rodalies i Regionals) a la Generalitat, prevista durant el període de vigència d’aquest pla.
En aquest sentit, el Pla preveu les actuacions següents:
- Nous serveis regionals d’altes prestacions: aprofitant la infraestructura de la nova línia d’alta velocitat, es connectaran els principals nuclis del territori amb serveis de tren directe o semidirecte amb velocitat comercial alta, de fins a 220 km/h, i freqüències de pas d’un servei en hora punta com a mínim. Actualment, Renfe Operadora ofereix connexions en alta velocitat entre Lleida, el Camp de Tarragona i Barcelona.
El PTVC preveu crear en total 5 línies de tren d’altes prestacions per enllaçar Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, Tarragona, l’Aldea i Lleida, fins ara enllaçades per serveis convencionals de trens regionals. Aquest nous serveis en alta velocitat reduiran més de la meitat el temps del trajecte respecte d’ara.
- Nous serveis de Rodalies a Girona, Lleida i Tarragona: es crearan noves línies per estructurar la mobilitat de les àrees metropolitanes de l’entorn de les capitals, aprofitant la infraestructura ferroviària existent. En el futur, es podran convertir en línies de tren-tram, d’acord amb les previsions del PITC.
- Camp de Tarragona. Es crearan quatre línies diferents:
- Reus -Tarragona –Torredembarra -Sant Vicenç de Calders
- Cambrils –Tarragona -Torredembarra
- La Plana-Picamoixons-Reus-Tarragona
- Les Borges del Camp-Reus-Tarragona
D’acord amb les aportacions rebudes, el pla aprovat ara inclou estudiar la possibilitat de perllongar la línia La Plana-Picamoixons-Reus-Tarragona fins a Valls i Montblanc, i la línia Les Borges del Camp-Reus-Tarragona fins a Falset.
Les noves línies de Rodalies de Tarragona oferiran 6 expedicions en hora punta i sentit entre Tarragona i Reus, 4 entre Torredembarra i Tarragona, i 2 en la resta de trams.
- Girona. Es crearan dues noves línies en paral·lel:
- Figueres-Flaçà-Girona-Riudellots de la Selva
- Flaçà-Girona-Riudellots de la Selva-Maçanet
Les noves línies oferiran 4 expedicions en hora punta i sentit entre Girona i Riudellots, i Girona i Figueres, així com 2 sortides a la resta de trams.